Høst betyr is på bilrutene igjen. Dessverre er det mange som ikke tar seg tid til å fjerne den skikkelig før de kjører avgårde. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Høst betyr is på bilrutene igjen. Dessverre er det mange som ikke tar seg tid til å fjerne den skikkelig før de kjører avgårde. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Slurver du her? Det kan bli dyrt

Nå er sesongen her igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høst og nattekulde betyr én ting for mange bileiere som ikke har garasje eller motorvarmer: Det er tid for å finne fram isskrapen igjen og ta runden rundt bilen hver morgen, med etter hvert blåfrosne fingre.

Akkurat den jobben er det nok mange som kan tenke seg å slippe. Dessverre gjør det også at mange av oss slurver og kjører av gårde før den er skikkelig gjort.

Det kan få skumle konsekvenser. Det kan også gi bot og i verste fall koste deg førerkortet.

Politiet har fokus

Politiets reaksjoner varierer nemlig fra muntlig advarsel, via bot på 2.000 kroner, og til anmeldelse og førerkortbeslag i de mest graverende tilfellene.

– Ja, det slår ikke feil, dette. Hver vinter dukker det opp bilder fra politiet som viser noen skikkelige skrekkeksempler. De har også hatt fokus på dette i noen år, og er bevisst på å stoppe dem som ikke har skrapet skikkelig av rutene. Det tror jeg vi andre som ferdes i trafikken skal være veldig glade for, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han legger til:

– Manglende sikt er uforsvarlig og kan være direkte livsfarlig. Når du kjører bil, er du avhengig av å se hva som er rundt deg. De som gambler på dette, er til fare både for seg selv og andre trafikanter.

Rullet ned ruta – så røk førerkortet!

Feltet vindusviskerne dekker

– Men hva er regelen, hvor mye må man egentlig skrape?

– En god tommelfingerregel er at man skal skrape minst det feltet som vindusviskerne dekker. Det gjelder frontruta. Sidevinduene er naturligvis like viktige. Varmetrådene i bakruta er gull verdt for å fjerne is der, bruk dem!

– Dessuten bør du naturligvis koste bort eventuell snø. Det er særlig viktig på panseret, for å unngå at den blåser opp og legger seg på frontruta når du begynner å kjøre. Og med tanke på de som kjører bak deg, er det også viktig å koste snø av taket, sier Benny.

God investering

Hans råd er å ha en god isskrape.

Har du hatt den samme i mange år? Da er det kanskje på tide å bytte den ut.

– Ja, disse skrapene blir slitt de også. De virker dårligere, etter hvert, i verste fall kan de også ripe opp rutene dine. Det bør du unngå! En god isskrape trenger ikke koste mer enn noen tiere, det er en god investering! Et par gode og varme hansker er også kjekt å ha, da slipper du å starte bilturen med blåfrosne hender!

Sjekk denne: Klarer du å se politimannen gjennom ruta?