Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre år siden vi så den første gang på bilutststillingen i amerikanske Detroit, er den endelig offisiell: Volkswagans nye og store SUV.

I konseptutgave het den CrossBlue, nå er det kjent at navnet blir Atlas.

Dette er en bil mange har ventet lenge på. Den skal bygges ved Volkswagens fabrikk i USA, og i det markedet er nykommeren virkelig etterlengtet. Volkswagen har nemlig slitt tungt i USA i flere år. Og det gikk fra vondt til verre der i fjor, da utslippsskandalen Dieselgate sprakk.

SUV i størrelse XXL

VW håper at Atlas skal være bilen som setter ny fart i salget og samtidig drar fokus bort fra utslipp og problemer. For å klare det har de utviklet en bil som helt tydelig er skreddersydd for det amerikanske markedet.

Det starter med størrelsen. Big er fortsatt beautiful i USA. SUV-er som selger godt i Europa blir ofte ansett som små og temmelig pinglete der borte.

Derfor har VW her kommet opp med en stor bil. Atlas er over fem meter lang, da snakker vi SUV i størrelse XXL.

Over fem meter lang, er dette en av de største bilene i klassen.
Over fem meter lang, er dette en av de største bilene i klassen.

Perfekt Norgesbil? Dette skrev vi om CrossBlue første gang

Bare bensinmotorer

Atlas har sju seter, og det skal være plass til voksne også i tredje seterad. Adkomsten dit skal også være god, selv med barneseter på bakseteraden foran.

To motorer er på plass fra starten av og kanskje ikke overraskende: Ingen av dem går på diesel. Her snakker vi i stedet 2-liters bensinmotor på 240 hestekrefter, og en 3,6-liters V6 på 280 hestekrefter.

Minstemann fås kun i kombinasjon med forhjulstrekk. De som vil ha Atlas med 4x4, må derfor velge V6. Motorutvalget bærer altså klart preg av at bilen er skreddersydd for det amerikanske markedet.

VW har også kuttet kostnader i interiøret, sammenlignet med biler som selges i Europa. Men på utstyrsfronten er det svært mye å velge mellom.
VW har også kuttet kostnader i interiøret, sammenlignet med biler som selges i Europa. Men på utstyrsfronten er det svært mye å velge mellom.

Glemt SUV kan være smart kjøp

Mye avansert utstyr

Pris blir også viktig her. I USA har Volkswagen slitt med å selge SUV-en Touareg, blant annet fordi den har blitt oppfattet som altfor dyr til å være en VW.

Underveis i utviklingen av Atlas har det derfor vært viktig å tenke pris. Bilen er basert på konsernets MQB-plattform, som blant annet danner utgangspunkt for dagens Golf. Denne plattformen er egentlig tiltenkt mindre biler, men Atlas viser at den også kan strekkes skikkelig ut. Ved å ta et slikt utgangspunkt, sparer man mange utviklingskroner.

En ting Volkswagen ikke sparer på, er utstyret. Her er konsernet langt framme både når det gjelder komfort og sikkerhet. Atlas kommer med Apple CarPlay, Android Auto og Mirror Link som standard. En rekke sikkerhetsfunksjoner er tilgjengelig og bilen får også digitale instrumenter, basert på samme teknologi som brukes av søstermerket Audi.

Ikke til Europa?

Volkswagen har også lagt vekt på kjøreegenskapene underveis i utviklingen. Mange av de amerikanske konkurrentene er fortsatt temmelig primitive biler, med konstruksjoner som er mer grovbygget enn det kundene egentlig trenger.

I utgangspunktet er Atlas altså skreddersydd for det amerikanske markedet. Det betyr at den neppe kommer til Europa, via VWs offisielle kanaler.

Men hvilke andre markeder den skal selges i, er foreløpig ikke offisielt.

En annen SUV-nyhet: Denne frykter mange av konkurrentene

Den skal bygges ved VWs fabrikk i Tennessee, Atlas er skreddersydd for det amerikanske markedet.
Den skal bygges ved VWs fabrikk i Tennessee, Atlas er skreddersydd for det amerikanske markedet.

De er i gang med comeback – denne blir viktig!