ELKJØP ADVARER MOT FREKKE SVINDELFORSØK:

– Får flere titalls henvendelser hver dag

Utspekulerte svindlere bruker kjente merker til å lure forbrukere inn i abonnementstjenester.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Gratulerer! Du har blitt valgt til e motta ett gratis Samsung 55’’ UDH Smart TV – Fe premien din her.»

Noen få skrivefeil, men meldingen med avsenderen «Elkjop» kan virke troverdig nok for mange.

Siden starten av 2016 har hundrevis av forbrukere mottatt slike meldinger og e-poster fra det som tilsynelatende skal være elektronikkgiganten Elkjøp.

Innholdet går som oftest ut på at mottaker skal ha vunnet en konkurranse, og at de må forte seg for å innhente premien sin. Man må bare betale fem kroner for frakten av TV-en eller iPhonen.

Se hele saken i videoen øverst.

Skjulte abonnementstjenester

Det er slik svindlerne får lurt til seg betalingsinformasjon fra uvitende forbrukere som tror de har vunnet en konkurranse.

– I realiteten er det ikke snakk om fem kroner, det er snakk om at du kobler deg på en abonnementstjeneste som vil trekke deg for penger månedlig, forklarer Øystein Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Elektronikkjeden har i flere måneder forsøkt å få bukt med svindlerne som misbruker deres navn for å lure kunder.

– Etter at denne nye svindelbølgen begynte, har vi fått utallige eposter og telefoner fra frustrerte og redde nordmenn som lurer på om de har blitt lurt, sier Schmidt.

En falsk sms som er blitt sendt ut med «Elkjop» som avsender. FOTO: Skjermdump/Elkjøp
En falsk sms som er blitt sendt ut med «Elkjop» som avsender. FOTO: Skjermdump/Elkjøp Foto:

Over halve Norge har blitt kontaktet

Elkjøp er ikke den eneste bedriften som opplever at navnet deres blir misbrukt.

I forbindelse med svindelproblemet har Elkjøp og YouGov Omnibus gjennomført en undersøkelse hvor de spurte et representativt utvalg av befolkningen om de hadde mottatt falske eposter eller meldinger hvor avsender utga seg for å være et kjent selskap.

Hele 58 prosent av befolkningen svarte at de hadde blitt kontaktet på denne måten, mens 13 prosent var usikre.

Fire prosent av befolkningen svarte at de også hadde oppgitt betalingsopplysninger til avsenderne. Det er ingen forskjell mellom kjønn eller aldersgrupper blant disse fire prosentene; «alle» lar seg lure.

Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, er frustrert over alle svindelforsøkene som dukker opp i Elkjøps navn. FOTO: TV 2
Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, er frustrert over alle svindelforsøkene som dukker opp i Elkjøps navn. FOTO: TV 2 Foto: TV 2

– Vi får ofte henvendelser fra folk som har vært i kontakt med svindelfirmaer og som har oppgitt personopplysninger, kontonummer og så videre, forteller direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes, til TV 2.

– Viktig å kontakte banken

Flønes understreker at man aldri skal oppgi person- eller kontoopplysninger til fremmede aktører som kontakter deg.

– Ta heller kontakt med selskapet og sjekk om det er en reell henvendelse.

Dersom man har mistanke om at man har blitt utsatt for en svindel, må man så fort som mulig kontakte banken sin for å eventuelt hindre uønskede uttak.

Et eksempel på en svindelepost som er blitt sendt ut i Elkjøps navn. FOTO: Skjermdump/Elkjøp
Et eksempel på en svindelepost som er blitt sendt ut i Elkjøps navn. FOTO: Skjermdump/Elkjøp

Flønes påpeker at det aller beste er å ikke putte seg selv i en situasjon hvor man kan bli svindlet, og ber folk om å ha en enkel huskeregel i bakhodet:

– Dersom noe er for godt til å være sant, er det som regel det.

– Vær kritisk

Vidar Sandland, seniorrådgiver i Norsis, forstår at det kan være vanskelig for folk å skille ekte kampanjer fra falske. Sandland sier forbrukerne må ta større ansvar for å sjekke om avsenderen er ekte eller ikke.

– Du kan enten kontakte bedriften som står bak eller besøke hjemmesiden deres. Da vil man som regel enten få bekreftet at kampanjen er ekte eller at det dreier seg om et svindelforsøk, sier Sandland til TV 2.

Se hele saken i videoen øverst.