Ifølge bransjebibelen Autosport, har VW bestemt seg for å trekke seg ut av Rally-VM (WRC) med umiddelbar virkning etter årets sesong.

Ryktene har sirkulert i tysk media noen dager, og ifølge Autosports kilder ble avgjørelsen tatt på et styremøte idag morges. VW selv har ikke kommentert noe foreløpig.

Nyheten kommer bare dager etter at Audi kunngjorde at de trekker seg ut av sportsvogn-racing (WEC) etter denne sesongen, også det en avgjørelse som ble tatt hurtig. Audi var godt på vei med sin 2017-modell, og hadde også begynt med 2018-modellen, da man bestemte seg for å slutte. Det samme virker å være tilfellet med VW, som hadde brukt mye tid og ressurser på å utvikle Polo R WRC for det helt nye 2017-reglementet.

Årsaken bak de to hastige avgjørelsene, kan spores tilbake til Dieselgate, og de enorme kostnadene rundt det. Det gjør at det mektige VW-konsernet må spare penger, og er det noe som koster mye penger er det ulike motorsportprogram. Man så en begynnelse på dette under årets Le Mans, da både Audi og Porsche (som begge er en del av VW-konsernet) stilte med to biler hver, i stedet for tre som man pleier. Men nå går man altså et skritt lenger, og fjerner Audi fra WEC og VW fra WRC.

En enorm suksesshistorie

Men både Audi og VW kan ihvertfall trekke seg ut med rak rygg, etter det som har vært to fabelaktige suksesshistorier. For Audis del handler det blant annet om 13 seire på Le Mans i dette årtusenet, en vanvittig prestasjon. For VW sin del handler det om fire strake VM-gull for Sebastien Ogier.

Men det betyr også at verdensmester Ogier må finne seg ny arbeidsgiver for neste sesong, og det samme gjelder for hans to lagkamerater Jari-Matti Latvala og Andreas Mikkelsen. Nordmannen har hatt en god sesong i WRC, og før det siste rallyet i Australia ligger han på en tredjeplass sammenlagt.

Nå skal denne bilen gjøre comeback

Nye utfordringer for Audi

For Audi blir det imidlertid nye utfordringer i form av Formel E, formel-serien med elektrisk drivkraft. Wolfgang Ullrich fra Audi Sport har tidligere uttalt at Formel E var et tilleggsprogram, men nå sier styret at siden produksjonsbilene blir elektriske, så må også bilene som benyttes i motorsport være elektriske.

Dette er et tema som belyses mer i morgendagens podcast-episode av "Lordens Garasje", hvor Audi og Atle Gulbrandsen er gjester.

Nå skal Mercedes gjøre noe helt nytt

Snart kan denne være historie