Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes familiebil, E-klasse, har fått nærmest stående ovasjoner fra en samlet bilpresse, verden over.

Den finnes i en rekke varianter – og kommer blant annet for første gang i "offroad"-utgave.

Men det er en modell som har manglet, inntil nå. Selveste toppmodellen. Mercedes-AMG E 63. Den kommer dessuten i to utgaver: AMG E 63 og AMG E 63 S.

Kraftigste noensinne

Sistnevnte er en kraftpakke som virkelig kommer til å sette en støkk i konkurrentene.

Bilen vil bli vist offentlig første gang under bilutstillingen i Los Angeles i midten av november. Den er ventet å treffe markedet med et smell i løpet av første kvartal neste år.

2017-utgaven av E-klasse 63 AMG blir den kraftigste utgaven av en firedørs AMG-modell noensinne. Ikke så rart, heller. Vi snakker en 4-liters, dobbelt turbo-motor med åtte sylindre i V-form – som yter 612 hk, og har et dreiemoment på 850 Nm!

Med denne blir du førstemann på stranda

Sinnsyke prestasjoner

Med en slik motor, koblet opp mot 4x4-system for å klare å plante kreftene i bakken, blir det naturlig nok noen helt ekstreme tall på papiret. Se bare på disse tallene for AMG E 63 S:

0-100 km/t: 3,4 sekunder!

Toppfart med AMG Driver's Package: 300 km/t

Drøyt 3 kilo per hestekreft!

Det er ingen tvil om at AMG-utgaven av E-klasse skiller seg mer ut fra de andre E-utgavene enn tidligere.
Det er ingen tvil om at AMG-utgaven av E-klasse skiller seg mer ut fra de andre E-utgavene enn tidligere.

Nesten like rå

Særlig akselerasjonen gjør at denne vil knuse konkurrentene, som BMW M5 og Audi RS6, i et lyskryss.

Den litt mildere AMG 63-utgaven, den uten S-betegnelsen, er heller ingen sinke. 0-100 km/t tar bare 0,1 sekund lenger. Denne har 571 hk / 750 Nm. Burde egentlig holde for de fleste det. Men Mercedes forventer likevel at S-utgaven blir mest populær.

Se video: Dette var verdens råeste stasjonsvogn

Fire kjøreprogram

E 63 AMG får fire kjøreprogram, avhengig av hva du ønsker. Comfort, Sport, Sport Plus og Individual. Velger du S-utgaven, får du dessuten et ekstra kjøreprogram: Race.

Verdt å merke seg er at V8-motoren blir til V4-motor når turtallet er mellom 1.000-3.200 o/min i komfortmodus. På den måten minskes forbruket.

Resultatet er at den skal klare seg med bare 0,89 l/mil ved blandet kjøring. Det er faktisk oppsiktsvekkende lavt i dette segmentet.

Den helt nye og svært avanserte automatgirkassen har ni trinn, og har blant annet en egen funksjon for start på vått underlag.

Interiøret skiller seg ikke veldig mye fra vanlig E-klasse, her handler mye om materialvalg, samt et ekstra sportslig ratt og alupedaler.
Interiøret skiller seg ikke veldig mye fra vanlig E-klasse, her handler mye om materialvalg, samt et ekstra sportslig ratt og alupedaler.

Skal kunne lekes med

Selv om Mercedes har valgt å tilby 4Mat firehjulsdrift på disse AMG-modellene, lover de at den skal ha Mercedes velkjente "lekenhet", likevel.

Det vil si, at du kan slenge skikkelig med rumpa, når du ønsker det. Det finnes nemlig noe som heter Drift Mode. Da blir alt av krefter sendt kun til bakhjulene. DET vil vi gjerne teste ut ...

Brukt AMG: Tro det eller ei, prisen er mer enn halvert

Skiller seg ut

AMG-modellene skiller seg nå mer ut enn tidligere. Det er blant annet en helt ny styling-pakke. Grillen er særegen for disse modellene - og hjulbuene er kraftigere.

I tillegg til fire enderør og sorte speilhus, gjør dette at du lettere kjenner igjen en AMG-modell enn tidligere.

Norske priser er ikke klare. Men vi snakker fort godt over en million kroner, litt avhengig av avgiftene.

^

AMG: Disse bokstavene står for mye moro