Mini er ikke så liten lenger. Nå har den største modellen, Countryman, vokst med 20 cm. Og bagasjerommet svelger unna hele 450 liter.
Mini er ikke så liten lenger. Nå har den største modellen, Countryman, vokst med 20 cm. Og bagasjerommet svelger unna hele 450 liter.

Så stor bil har de aldri laget før

Og fra neste år får den en svært viktig nyhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For 57 år siden var Mini bare èn, liten modell. Bittteliten, til og med. Den levde virkelig opp til navnet.

Etter at BMW tok over merket for noen år siden, har det skjedd mye. Både med utvalg og størrelsen.

Den tyske premiumprodusenten har gjort underverker med den britiske merkevaren. Overtakelsen har rett og slett vært en braksuksess.

Nå er det duket for en ny modell – og samtidig den største de noensinne har laget: Andre generasjon Mini Countryman.

20 cm lengre!

Countryman er altså det nærmeste Mini kommer en SUV. Her er bakkeklaringen økt, det er firehjulsdrift og typiske offroad-elementer som plast rundt hjulbuene er på plass.

I tillegg har den vokst. Mye. Lengden er strukket hele 20 cm fra forgjengeren, bredden er økt med 3 cm og akselavstanden er forlenget med 7,5 cm.

Baksetene kan justeres 13 cm i lengderetningen, noe som åpner for enda bedre utnyttelse av bagasjerommet.

Volumet på 450 liter øker til 1309 liter om baksetene felles ned. Sammenlignet med forrige generasjon betyr det at kapasiteten økes med hele 220 liter.

Mini har alltid vært kjent for et lekent og friskt design. Det fortsetter andre generasjon av Countryman.
Mini har alltid vært kjent for et lekent og friskt design. Det fortsetter andre generasjon av Countryman.

Typisk Mini

Designet er fortsatt formfullt og lekent. I typisk Mini-stil skiller taket, vinduene, og karroseripanelene seg markant fra hverandre og gir tydelige kontraster. Hjulbuene er kraftige, overhengene er korte både foran og bak. «Et hjul i hvert hjørne» er en velkjent oppskrift.

– Nye Countryman markerer på mange måter et aldri så lite veiskille for Mini. Ikke bare byr den på langt mer plass, den strekker seg også lengre på utstyr og brukervennlighet, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Ladbar og elektrisk

Neste år lanseres Countryman som ladbar hybrid og i 2019 kommer dessuten den første helelektriske MINI-modellen. Begge disse vil trolig passe norske kjøpere som hånd i hanske.

Under panseret på den ladbare hybriden sitter en tresylindret bensinmotor på 136 hk, der kraft og moment går til forhjulene.

Bakhjulene får sine krefter fra elektromotoren på 65 kW, som er plassert under baksetet sammen med lithium-ion batteriet på 7,6 kWh.

Sammen gir de to motorene en effekt på 224 hk og et dreiemoment på 385 Nm. De to motorene jobber sømløst sammen og sørger for firehjulsdrift med grep og fremkommelighet når behovet melder seg.

For første gang blir en Mini ladbar. Senere kommer også en elektrisk modell ...
For første gang blir en Mini ladbar. Senere kommer også en elektrisk modell ...

40 kilometers rekkevidde

Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 6,9 sekunder, men vel så viktig er muligheten for ren elektrisk fremdrift i hverdagen.

Mini oppgir at bilen kan kjøre inntil 40 km på elmotoren alene. Så får vi se hvor realistisk tall det er, etterhvert.

Batteriet kan fullades på 2 timer og 15 minutter ved 3,6 kW-kapasitet på laderen. Brukes en vanlig husholdningskontakt som strømforsyning er ladetiden 3 timer og 15 minutter.

– Dette er starten på et nytt kapittel i Mini-historien, sier Tegneby videre.

"Piknikbenk"

Fargeutvalget er stort, og som alltid bys det på en rekke muligheter for å individualisere uttrykket bilen gir.

Med bakkeklaring på opp til 16,5 cm og ALL4 firehjulsdrift trives nye Countryman like godt på asfalt, som på grus og norske vinterveier. Gjennom ulike kjøremoduser kan bilen også tilpasses både underlag og humør.

Interiøret er langt romsligere enn i forrige generasjon, det merkes både i forsetene og baksetene. Man sitter høyt og har god oversikt.

Bakseteplassen er bedre, og kan justeres opptil 13 cm i lengderetningen.
Bakseteplassen er bedre, og kan justeres opptil 13 cm i lengderetningen.

Interiørdesignen har den klassiske layouten, med en stor infotainmentskjerm midt på dashbordet. For første gang kan også infotainmentsystemet leveres med berøringsskjerm og en rekke online- og connect-tjenester.

Ønsker man å utnytte bagasjerommet til det fulle, kan man bestille en «piknikbenk» som felles ut og byr på sitteplass for to. Et stort utvalg av ulike utstyrspakker for interiøret tilbys som ekstrautstyr.

Luksus-SUV i mini-format

Motorer og tekniske data

Ved lansering i februar 2017 tilbys to bensinmotorer og to dieselmotorer, alle med TwinPower-turboteknologi. Den største dieselmotoren har 8-trinns automatgir som standard, for de andre motorene er automatgir tilgjengelig som ekstrautstyr.

Cooper Countryman får en startpris på 324.100 kroner. Med ALL4 firehjulsdrift blir startprisen 344.600 kroner. Den ladbare hybriden har ikke fått prisen fastsatt enda.

– Vi åpner for bestilling av nye Countryman første uken i november, sier Marius Tegneby.

Noen offroader er den ikke, men Countryman har terrengegenskaper som duger for de fleste.
Noen offroader er den ikke, men Countryman har terrengegenskaper som duger for de fleste.

Her kan du leste testen av forgjengeren