Silje Norendal i strupen på OL-vinner

Snowboarder Silje Norendal (23) reagerer på at OL-vinneren fra Sotsji 2014 sponses av et amerikansk ølmerke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Silje Norendal (23) ble veldig overrasket da det dukket opp et bilde på Instagram-feeden til hennes argeste konkurrent, amerikanske Jamie Anderson.

Der poserer den amerikanske jenta, som tok OL-gull i Sotsji 2014, med en ølboks. Samtidig som hun offentliggjør samarbeidet med den amerikanske øllprodusenten.

– Idrett og alkohol syns jeg ikke henger sammen i det hele tatt, slår Norendal fast overfor TV 2.

Ville aldri gjort det samme

I sosiale medier fremstår Jamie Anderson som en forkjemper for økologisk mat, og for at alt skal være naturlig.

På bildene der hun fronter ølmerket er det skrevet flere kommentarer fra folk som mener at Anderson har solgt egne verdier. Norendal tror også at pengene har betydd for mye.

Dette bildet postet OL-gullvinneren på Instagram, da hun offentliggjorde partnerskapet med den amerikanske ølprodusenten. 
Dette bildet postet OL-gullvinneren på Instagram, da hun offentliggjorde partnerskapet med den amerikanske ølprodusenten. 

– Det er et valg hun har tatt, også regner jeg med at det sikkert er ganske mye penger involvert. Da går hun litt bort fra sine verdier, for jeg vet at det ikke er dette hun står for, understreker hun.

Kulturforskjellene mellom USA og Norge når det gjelder alkoholreklame er store.

I Norge er det enkelt og greit ikke lov, mens alkoholreklamer ruller over TV-skjermer, og du får ølservering på alle idrettsarrangement i USA.

– Jeg tror de har et helt annet bilde på det i USA. På alle idrettsarenaer drikker man øl, og det er en del av opplevelsen. Selv om det er synd å si det. Jamie representerer jo også en energidrikk, så jeg vil tro at det blir konflikt mellom de sponsorene. Jeg har "Rockstar" som min drikkesponsor, og jeg ville aldri representert noe annet samtidig. Hun har sikkert gjort en avtale med Monster og Budweiser sammen, men jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, sier 23-åringen.

Her har Anderson også postet et bilde der hun drikker alkohol. Det opprører Silje Norendal. 
Her har Anderson også postet et bilde der hun drikker alkohol. Det opprører Silje Norendal. 

– Hvis alkoholreklame hadde vært tillatt i Norge, og du ikke hadde hatt en annen drikkesponsor, kunne du tenke deg å bli sponset av et alkoholmerke?

– Jeg tror kanskje ikke at jeg hadde vært helt riktig person. Jeg er en person som ikke syns at alkohol har noe med toppidrett å gjøre. Selvfølgelig tar jeg meg en fest i ny og ne jeg som alle andre, jeg er bare 23 år. Men jeg hadde ikke vært riktig person til å fronte et alkoholmerke, understreker 23-åringen.

– Har ikke vært et tema

Norendal er likevel tydelig på at det er en vesentlig forskjell på at tilskuere kan drikke øl på idrettsarrangement, og at utøvere selv fronter at de drikker alkohol.

– Jeg tror at det som stiller litt krav til idrettsutøvere nå er at hvis du ikke klarer å by på deg selv, og ikke klarer å skape en plattform på sosiale medier, så klarer du ikke å leve av idretten. I alle fall ikke snowboard, fordi det er så lite marked. Jamie byr veldig mye på sitt privatliv i sosiale medier, så jeg tror kanskje at hun ikke ser helt at hun er utøver når hun fronter alkohol. Samtidig så står hun jo med OL-gull, og toppidrett er det hun holder på med, mener Kongsberg-jenta.

Norendal kjenner ikke til andre utøvere i snowboardmiljøet som sponses av alkoholmerker, og håper det heller ikke blir flere.

– Det har aldri vært noe tema i miljøet, og jeg tror heller ikke at agenter går til de type merkene og spør om sponsoravtaler. Fordi det er toppidrett vi driver med, understreker hun.