Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda går inn i en helt ny bilklasse når de nå snart skal lansere sin nye Kodiaq.

Dette er nemlig en stor SUV. Den har sju seter, firehjulstrekk og mye å velge mellom av utstyr. Og ikke minst: Det er ventet at Skoda skal legge seg betydelig under tilsvarende konkurrenter i pris.

Derfor er da også Kodiaq en bil mange konkurrenter frykter. Det gjelder både de folkelige merkene som i dag selger på pris, men også de mer eksklusive – der kombinasjonen sju seter og 4x4 betyr svært solid prislapp.

Mange nye kolleger

Kilder hos Skoda har tidligere bekreftet at de har registrert mer interesse for Kodiaq, enn noen modell tidligere. Det sier sitt om forventningene ute i markedet.

De første eksemplarene har nå rullet av samlebåndet ved Skodas fabrikk i Kvasiny, Tsjekkia. Her jobber det 5.900 arbeidere, de kan komme til å få mange nye kolleger i årene som kommer. Skoda håper nemlig at Kodiaq skal kunne doble produksjonen ved fabrikken.

Konkurransedyktig lønnsnivå og effektiv produksjon er viktige faktorer for å holde prisen nede. I tillegg er Kodiaq basert på en eksisterende plattform fra eierselskapet Volkswagen, denne er allerede å finne i en rekke modeller fra konsernet. Det meste av teknologi og utstyr er "hyllevare", med det holder Skoda utviklingskostnadene nede.

Kodiaq blir en svært viktig bil for Skoda i årene framover, her håper de å øke produksjonen betydelig. 
Kodiaq blir en svært viktig bil for Skoda i årene framover, her håper de å øke produksjonen betydelig. 

Her er en annen viktig nyhet, på vei ut fra samlebåndet

Digert bagasjerom

Skoda er kjent for å levere praktiske løsninger og Kodiaq er intet unntak. Til tross for at bilen kun er fire centimeter lengre enn Octavia, er den innvendige plassen større enn det man finner i de fleste andre SUV-er.

Baksetene kan også skyves inntil 18 centimeter i lengderetningen og har individuelle justerbare rygger – løsninger som sikrer god fleksibilitet.

Bagasjerommet til femseters-versjonen rommer hele 720 liter med baksetene oppslått. Ved behov for mer plass, kan disse legges ned i en 60:40-fordeling, og bagasjeplassen kan økes til 2.065 liter. Dersom man i tillegg velger å bestille bilen med et nedfellbart passasjersete, kan den store SUV-en frakte gjenstander på opptil 2,8 meter. Tillatt hengervekt er på inntil 2,5 tonn.

Med lengde på 4,70 meter går Skoda inn i klassen for store SUV-er.
Med lengde på 4,70 meter går Skoda inn i klassen for store SUV-er.

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Avansert utstyr

Skoda er kjent for å levere mye bil for pengene, med praktiske og enkle løsninger. For Kodiaqs del betyr det blant annet det nye dørbeskyttelsessystemet. Det felles ut en beskyttelse når dørene åpnes, og både din og naboens bil beskyttes på denne måten mot riper og bulker. Totalt sett har nye Skoda Kodiaq mer enn 30 ”Simply Clever”-løsninger – hvorav syv er helt nye.

Infotainment online innebærer at navigasjon og trafikkinformasjon vises i nåtid med de mulighetene det gir. Med navigasjonssystemet «Columbus» vil for eksempel Google Street View være tilgjengelig.

Kodiaq vil som første Skoda-modell kunne bestilles med «emergency call», systemet som aktiveres automatisk ved en ulykke, eller som kan manuelt aktiveres ved å trykke på en knapp i taket på bilen og kobles til en internasjonal alarmsentral.

Rene og skarpe linjer kjennetegner Kodiaq, samtidig som designet ikke gjør noen forsøk på å skjule størrelsen.
Rene og skarpe linjer kjennetegner Kodiaq, samtidig som designet ikke gjør noen forsøk på å skjule størrelsen.

Snart kan bilen din se slik ut inni

Oppdager hindringer

Også på førerassistentsystemer er Kodiaq godt utstyrt. Flere av systemene som er tilgjengelig har tidligere bare blitt levert i mer eksklusive bilmodeller. En del av disse vil bli levert som standardutstyr, mens andre vil være tilgjengelig som ekstrautstyr – enten separat, eller som en del av en pakke.

Én av nyhetene på førerstøttesiden er Trailer Assist. Dette gjør at bilen tar over styringen når man rygger sakte med en tilhenger.

Manøvreringsassistenten vil også bremse når den oppdager en hindring bak bilen. En annen nyhet i Skoda-sammenheng er det såkalte Area View-systemet. Ved hjelp av kameraer foran, bak og i speilene, gir det deg mulighet til å få komplett oversikt over hva som befinner seg rundt bilen. Ved å ta i bruk det virtuelle ovenfra-og-ned-bildet, får du full oversikt i uoversiktlige situasjoner og i terrenget.

Slik ser det ut innvendig, Kodiaq kommer med mye teknologi vi allerede har sett på eksisterende biler fra VW-konsernet.
Slik ser det ut innvendig, Kodiaq kommer med mye teknologi vi allerede har sett på eksisterende biler fra VW-konsernet. Foto: Photo: IvoHercik.com

Dette har ikke Skoda gjort tidligere

Opp til 190 hestekrefter

Kodiaq leveres også med Front Assist med nødbremsassistent som standard samt med mulighet for utstyr som adaptiv cruise control, Lane Assist, blindsoneovervåkning.

Kodiaq vil bli levert med to forskjellige TDI dieselmotorer og tre TSI bensinmotorer. Motorene har slagvolum som strekker seg fra 1,4 til 2 liter, og ytelser fra 125 til 190 hestekrefter.

Det vil være en rekke forskjellige muligheter når det kommer til drivverk – avhengig av motorisering leveres Kodiaq med 6-trinns manuell eller DSG automatgir med seks eller syv trinn. Dette blir første gang den syvtrinns DSG-girkassen blir levert i en Skoda.

Norske priser

Begge toppmodellene (2,0 TDI 190 hk og 2,0 TSI 180 hk) leveres med 7-trinns DSG og firehjulsdrift. 1,4-literen med 150 hestekrefter og firehjulsdrift kan leveres med 6-trinns manuell eller 6-trinns DSG, mens den forhjulsdrevne varianten leveres med 6-trinns DSG.

Innstegsmodellen med dieselmotor leveres med 6-trinns manuell eller 7-trinns DSG, i kombinasjon med 4x4, og den forhjulsdrevne varianten leveres med 7-trinns DSG. Innstegsmodellen med bensinmotor er tilgjengelig med 6-trinns manuell og forhjulsdrift.

Broom har vært i kontakt med den norske Skoda-importøren i forhold til priser på Kodiaq her hjemme, men disse er ennå ikke offisielt klare.

Dette er rett og slett en ulv i Skoda-klær

Plassen blir et av trumfkortene til Kodiaq, her kan du få med deg MYE.
Plassen blir et av trumfkortene til Kodiaq, her kan du få med deg MYE. Foto: Photo: IvoHercik.com

LES OGSÅ: Nå ler vi ikke av Skoda-vitsene lenger