Nå går den lengre enn noen gang

3.500 nordmenn har kjøpt BMWs elbil allerede i år. Les testen:

BMW fornyer i3 for å fortsette kampen om elbil-kundene – og øker kapasiteten på batteriet til 94 AH. Det gir en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer – men du skal ikke beregne særlig mer enn 240.
BMW fornyer i3 for å fortsette kampen om elbil-kundene – og øker kapasiteten på batteriet til 94 AH. Det gir en oppgitt rekkevidde på 300 kilometer – men du skal ikke beregne særlig mer enn 240.

BMW traff blink med sin første rene elbil – den lille og ganske så omdiskuterte i3. Omdiskutert fordi designet ikke minnet om noe BMW hadde gjort før. Den minnet ikke om noe NOEN hadde gjort før. Den var kjempesnål. Eller modig og tøff. Alt etter hvem du spurte.

I Norge ble den, nærmest selvsagt, en kjempehit. Det var naturligvis godt hjulpet av avgiftsfritak og andre insentiver som gjør det smart å investere i en elbil. Men utviklingen av elbiler går styggfort. Ikke minst med Tesla som en pådriver for resten av bransjen.

BMW skjønte at de måtte ha en elbil som kunne vise til en bedre rekkevidde enn de 200 kilometerne i3 var god for. Nå har de økt batterikapasiteten med 50 prosent, og bilen står oppført med en potensiell rekkevidde på hele 300 km.

Vi syntes det var verdt å teste i3 på nytt.

Ironisk nok står i3-en her utenfor Statoil på IT Fornebu. Den norske oljeprodusenten får ikke mye hjelp av denne bilen, nei ...
Ironisk nok står i3-en her utenfor Statoil på IT Fornebu. Den norske oljeprodusenten får ikke mye hjelp av denne bilen, nei ...

Nå øker de rekkevidden med 50 prosent

Hvordan er den å kjøre?

BMW roter seg ikke bort på kjøreegenskaper. I alle fall gjør de det svært sjelden. Noe av det som imponerte meg mest med i3 da jeg kjørte den første gangen, var nettopp hvor leken og morsom den var å kjøre.

Kanskje ikke så rart heller, lavt tygdepunkt, liten bil – og hjulene plassert godt ut i hvert sitt hjørne. Joda, oppskriften er kjent nok, den. Jeg skulle gjerne kunne senket setet enda litt mer enn det som er mulig. Og setene er ikke like gode som sports- eller komfortsetene i andre BMW-modeller. Med 19” felgene som står på testbilen, blir det også ganske hardt og litt mer støy enn ønskelig inn i coupeen.

Takket være den manglende stolpen, er det lett å komme seg på plass i baksetet. Spesielt god plass er det imidlertid ikke.
Takket være den manglende stolpen, er det lett å komme seg på plass i baksetet. Spesielt god plass er det imidlertid ikke.

Hvordan er plassen?

Det første vi tenker på bak rattet, er hvor lys og åpen coupeen føles. Frontruta er høy og dashbordet dypt. Du får følelsen av at bilen er større enn den er.

Det er også rikelig med oppbevaringsplasser – og skikkelige koppholdere.

I baksetet er det ikke på samme måten. Her er det lavt under taket og ganske trangt. Men tilgangen er veldig bra, takket være at dørene åpnes i hver sin retning, og det ikke er noen midtstolpe i veien.

Bagasjerommet er heller ikke all verden. Men du får med handleposer og små kofferter til en helgetur.

Les om vårt aller første møte med BMW i3 her

Dette interiøret har, som eksteriøret, en god porsjon særpreg. Vi liker det, men ikke alle vi snakket med var enige ...
Dette interiøret har, som eksteriøret, en god porsjon særpreg. Vi liker det, men ikke alle vi snakket med var enige ...

Finest utenpå eller inni?

Jeg liker ikke så godt den blåfargen testbilen har. Akkurat i3 har såpass mange designelementer, at den ikke trenger tofarget lakk i tillegg. Her ville jeg faktisk gjerne hatt enten grå eller sort.

Men BMW har i alle fall baller nok til å ta noen kontroversielle designgrep innimellom. Og selv om de møter mye kontroverser, har de en tendens til å bli dømt en suksess etterpå. Forrige generasjon av 5-serien er et eksempel.

Om i3 blir det samme, vites ikke. Men ingen skal i alle fall komme og påstå at BMW bare lager like biler …

Interiøret er også breddfullt av sæpreg. Masse finurlige løsninger, to skjermer og dobbelt vindu i taket. Det hele fungerer godt – og gjennom å bruke fornybare materialer understrekes fokus på miljøhensyn.

Hva i alle dager er denne knappen til?

BMW i3 har 170 hk - og det gjør den til en sprek liten rakker. 0-100 km/t tar kun 7,3 sekunder.
BMW i3 har 170 hk - og det gjør den til en sprek liten rakker. 0-100 km/t tar kun 7,3 sekunder.

Går den bra?

Blant elbilene, om vi ser bort ifra Tesla, er i3 blant de som har et skikkelig fraspark. 0-100 km/t tar bare 7,3 sekunder.

Siden du har kreftene tilgjengelig umiddelbart, og ikke må vente på at girkassen skal finne riktig gir og at turtallet skal hente fram maksimal effekt, kjennes i3 enda raskere ut enn den er.

Problemet med elbiler, er naturligvis at så snart du begynner å leke deg med høyrepedalen, forsvinner rekkevidden raskere enn Donald Trumps troverdighet.

Vi kjørte både korte og lange turer, på motorvei og landevei. Det avslører akkurat det vi visste fra før. Skal du kjøre mye på motorvei, for eksempel i 110 km/t, kommer du ikke langt. Vi klarte 160 kilometer, der rundt 60 kilometer bestod i kjøring på motorvei. I regnvær- eller med minusgrader, blir det fort enda mindre.

Men holder du en litt mer forsiktig tilnærming til farten, kan du strekke rekkevidden til kanskje 230-40 kilometer. Og er du svært forsiktig, klarer du kanskje mer også. Men 300? Neppe …

Bagasjerommet er ikke all verden. Men du har plass til noen handleposer eller små kofferter.
Bagasjerommet er ikke all verden. Men du har plass til noen handleposer eller små kofferter.

Slik blir verstingene rene miljøbiler

BMW i3 94 AH

Motor: Elektrisk

Effekt: 170 hk / 250 Nm

0-100 km/t: 7,3 sek.

Toppfart: 150 km/t

Bagasjerom: 200 liter / 1.100 liter

Lengde x bredde x høyde: 399 x 177 x 158

Startpris: fra 290.900 kroner

Pris testbil: 350.900 kroner

...og hva er konklusjonen?

BMW gjorde et riktig grep da de valgte å gjøre i3 tilgjengelig med en større batteripakke.

Ikke fordi alle på død og liv må kjøre så langt, men fordi noen trenger en slik rekkevidde også.

Akkurat nå er dette merkets mest solgte her hjemme – og en viktig bidragsyter til at BMW ligger som Norges tredje mest solgte modell.

300 kilometer er blitt den nye ”bransjestandarden” for folkelige elbiler – og det er mer enn nok for de aller, aller fleste. Selv om det i praksis altså er snakk om rundt 230 kilometer.

BMW tilbyr også et av de beste og mest avanserte infotainment-systemene i bransjen. Velger du fully charged edition får du også tilnærmet alt utstyr. Da begynner det å bli en besnærende totalpakke – som helt sikkert vil være interessant for enda flere.

Du kan få i3 med rekkevidde-forlenger også ...