Volvo fortsetter oppleve stor suksess med sine nye modeller. Stasjonsvogna V90 er blitt en hit allerede, med over 1.000 bestilte biler så langt.
Volvo fortsetter oppleve stor suksess med sine nye modeller. Stasjonsvogna V90 er blitt en hit allerede, med over 1.000 bestilte biler så langt.

Nesten 1.000 har kjøpt – før bilen kom til forhandlerne

Volvo har solgt ny modell for over en milliard kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av høstens mest spennende bilnyheter kommer fra Volvo og heter V90.

Dette er den nye og store stasjonsvogna fra svenskene. Den tar over for smått legendariske V70 og blir en svært viktig bil når Volvo nå satser på å ta steget opp til de tyske premiummerkene.

Bilen har fått svært positiv mottagelse, og forhåndsinteressen har vært stor. Det gjenspeiler seg også i salget. Nå bekrefter Volvo i Norge at de har solgt nesten 1.000 eksemplarer av V90, før den i det hele tatt var på plass hos forhandlerne.

Startet i 1953

Dette kommer i tillegg til et salg på over 300 eksemplarer av sedanmodellen S90. Med det har Volvo her hjemme solgt S/V90 for over en millard kroner.

– Snart 1.000 solgte biler gir en fantastisk start på V90 lanseringen som nå skjer hos Volvo-forhandlere over hele landet. V90 er en bil basert på mer enn 60 års erfaring med det vi kaller Herregårdsvogner Det begynte med Volvo Duett i 1953. Med V90 skal vi fortsette å tilby stasjonsvogner godt tilpasset nordmenns dagligliv og fritid, sier Hermod Wallestad som er direktør for salg i Volvo Car Norway.

S90 og V90 er bygget på samme plattform som SUV-en XC90 som kom i helt ny utgave i fjor. Den har vært en gedigen suksess for Volvo, også her i Norge. Aldri før har en kostbar SUV solgt så bra her hjemme.

XC90: Skal nesten ikke være mulig å selge så mye luksusbil i Norge

Revolusjon innvendig

V90 er en god del større enn utgående V70. Likevel er bagasjerommet litt mindre. 560 liter er minus 15 liter. Det er i praksis ganske gjennomsnittlig i klassen, V90 må se seg slått av flere konkurrenter på dette området.

Den skrå bakluka gjør også at du ikke får utnyttet plassen i høyden så godt som du kan gjøre på enkelte andre stasjonsvogner.

Det er ikke bare det utvendige designet som er nytt. Innvendig er det snakk om en revolusjon i forhold til V70. Den nye retningen her startet Volvo med XC90. Det handler om en stor infotainmentskjerm i midkonsollen som styrer det aller meste av funksjoner, antall knapper og brytere er kuttet ned til et minimum.

Det har skjedd mye med Volvos nye stasjonsvogn på innsiden. Her er det hentet en rekke elementer fra SUVen XC90.
Det har skjedd mye med Volvos nye stasjonsvogn på innsiden. Her er det hentet en rekke elementer fra SUVen XC90.

Her kan du lese vårt intervju med Volvos sjef for interiørdesign

Veldig mye å velge mellom

Materialvalg og design er av høy klasse, særlig på de mer påkostede utgavene. Volvo bygger videre på nordiske tradisjoner, med naturlige materialer og rene linjer.

Billigste V90 starter på 469.000 kroner. Da snakker vi D3 med 150 hestekrefter, i Kinetic-versjon. Med automatgir starter den på 492.000 kroner. I praksis bør du nok regne minst 600.000 kroner før du er "i mål". Da har du en greit – men ikke overdådig – utstyrt bil.

Volvo har latt seg inspirere av de tyske premiummerkene på utstyr og prising av dette. Det er veldig mye å velge mellom, både på komfort, luksus og sikkerhet. Det er ikke noe problem å bruke minst 200.000 kroner ekstra, i forhold til startprisen.

Offroad-utgave

I Norge vil svært mange ha firehjulstrekk i denne klassen. D3 AWD med 150 hestekrefter starter på 532.000 kroner, da er automat inkludert. For 564.000 kroner får du D4-motoren med 190 hk, AWD og automat. Det framstår som en attraktiv kombinasjon. Men da nærmer du deg også sterkt 700.000 for "ferdig" bil.

Den forhøyede Cross Country-utgaven med offroadstyling har forresten et pristillegg på 30.000 kroner når den kommer neste år. Volvo har begynt å ta imot bestillinger på denne og har allerede forhåndssolgt 460 eksemplarer av V90 Cross Country.

Les mer: Vi var der da V90 Cross Country ble avduket

Bagasjerommet på V90 er faktisk noe mindre enn i forgjengeren V70. Forklaringen på det er at design har fått en viktigere rolle hos Volvo. Likevel er nok dette romslig nok for de fleste ...
Bagasjerommet på V90 er faktisk noe mindre enn i forgjengeren V70. Forklaringen på det er at design har fått en viktigere rolle hos Volvo. Likevel er nok dette romslig nok for de fleste ...

1.400 kilometer med V90: Les dommen vår her: