Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Japanske Mitsubishi er en av verdens minste volumprodusenter av biler. Da er man også sårbar på mange områder, og det har Mitsubishi virkelig erfart i år.

I april ble de nemlig tatt for å ha jukset med utslipp på flere hundre tusen småbiler solgt i Japan. Aksjekursen stupte, og oppsto mye usikkerhet rundt framtiden til merket.

Nå er det klart at Mitsubishi har fått en ny hovedeier. Konkurrenten Nissan har lagt rundt 20 milliarder kroner på bordet, og tatt kontrollen over selskapet. Fra når er Mitsubishi en del av Renault Nissan-alliansen. Det betyr i praksis en helt ny virkelighet for japanerne.

Verdens første

Her hjemme har Mitsubishi særlig markert seg med SUV-er og firehjulstrekkere.

De siste årene har de virkelig truffet blinken med den ladbare hybriden Outlander PHEV. SUV-en er så langt i år Norges nest mest solgte bilmodell, bare slått av VW Golf.

Outlander PHEV var verdens første ladbare SUV da den kom på markedet, og denne teknologien skal være noe av årsaken til at Nissan nå går inn i Mitsubishi.

Tidlig ute: Dette skrev vi om Outlander PHEV før den kom til Norge

Samarbeide om mye

De tre bilprodusentene blir til sammen en ny gigant i bilverdenen. De blir i praksis verdens tredje største bilkonsern, med et salg på hele ti millioner biler i 2016.

Her ligger det også an til stordriftsfordeler og betydelige besparelser. Selskapene skal samarbeide om felles innkjøp, utvikling av felles plattformer, teknologi-utvikling og samkjøring av fabrikkene, for å utnytte kapasiteten best mulig.

Brooms bilekspert Benny Christensen mener det som nå skjer, egentlig er ganske naturlig.

Dette bilmerket er helt nytt

Satse mer nå nisjer?

– Det er vanskelig å være liten i bilbransjen. Det koster utrolig mye å utvikle nye bilmodeller, og er man liten, har man også få biler å fordele disse kostnadene over. Det blir fort en ond sirkel. Mitsubishi har i dag et ganske begrenset modellutvalg. Det lider de under i mange markeder, sier Benny.

– Men det er ingen fare for at de på sikt kan forsvinne?

– Det har vi ingen grunn til å tro. Tvert imot, egentlig. Ved å være med i en slik allianse, vil de nye godt av det både Renault og Nissan driver med. Kanskje vil Mitsubishi satse enda mer på bestemte nisjer enn i dag. Her vil det jo være naturlig å tenke at de ikke skal konkurrere direkte med Nissan mer enn høyst nødvendig. Men det er slett ikke sikkert at det nye konsernet kommer til å tenke slik, mener Benny.

Gjøre dem sterkere

– Hva med norske eiere og kunder, vil de merke noe?

– På kort sikt ingenting. Her i Norge har Renault og Nissan også helt adskilte importørfunksjoner, derfor er det neppe grunn til å tro at det skjer noe på den fronten heller med det første. I praksis tror jeg dette vil trygge Mitsubishi og gjøre dem sterkere i årene som kommer, sier Benny.

Ny styreformann i Mitsubishi blir Carlos Ghosn. Han er i dag toppsjef for både Renault og Nissan og er kjent som en av bilbransjens mest engasjerte og energiske ledere.

Stor suksess: Outlander PHEV har mer enn doblet salget

Broom-Benny mener det som nå skjer har lite å si for norske kunder. Her tester han Outlander PHEV i riktig så norske omgivelser.
Broom-Benny mener det som nå skjer har lite å si for norske kunder. Her tester han Outlander PHEV i riktig så norske omgivelser.

Les testen: Dette er en ekte sparebøsse på hjul