utsetter du å skaffe deg førerkortet? du er ikke alene

Flere og flere unge lar være å få seg «lappen»

Stadig flere ungdom lar være å kjøre opp – og det gjelder ikke bare i storbyene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du er kanskje en av dem: Du er relativt ung, men har i flere år hatt sjansen til å skaffe deg «lappen».

Likevel har du latt være – og skylder på dårlig tid, lite penger, mangel på behov, og at ingen gidder å øvelseskjøre med deg.

Slapp av: Du er ikke den eneste.

– Det er en stor nedgang i førerkortandelen blant unge. I 1991 var det 80 prosent av de mellom 18 og 24 år som hadde førerkort, mens nå er andelen nede i 64 prosent, forteller Susanne Nordbakke (46) ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Hun har forsket på våre reisevaner og mobilitet 15 år.

Temaet ble først omtalt i VG.

Internasjonal trend

Forskeren og to kolleger står bak rapporten «Slutt på lidenskapen? Endringer i førerkortandel og utvikling blant ungdom».

DROPPER LAPPEN: Tida er forbi da 18-åringer flest stormet til oppkjøringstimen så fort de ble gamle nok. Nå velger mange unge å leve uten førerkort. <br>FOTO: Colourbox
DROPPER LAPPEN: Tida er forbi da 18-åringer flest stormet til oppkjøringstimen så fort de ble gamle nok. Nå velger mange unge å leve uten førerkort.
FOTO: Colourbox

– Ser vi på 18-åringene alene, er det rundt 46 prosent av dem som har førerkort, forteller Nordbakke.

Ifølge rapporten er denne trenden blant unge noe vi også kan se internasjonalt: blant annet i Sverige, Tyskland, Storbritannia, USA og Australia ser man en lignende nedgang.

– Men hva er grunnene til det?

– I Norge har vi kunnet forklare det med at flere bor i by og kan reise kollektivt, og at det har vært en økt urbanisering. Men en annen viktig grunn er at flere studerer – og de bruker lengre tid på det enn før. Da etablerer de seg også senere, sier Nordbakke.

Hun legger til at dette, overraskende nok, ikke er et «Oslo-fenomen», eller en tendens som kun finnes i storbyene:

– En studie vi gjorde i 2002 viser at det var størst nedgang i tettbygde strøk, men at nedgangen også var tydelig der folk bor mer spredt, sier hun.

– For dyrt

Ida Karlsen (26) har ikke førerkort. Det har heller ikke samboeren hennes. 26-åringen tror det skal mye til før hun vurderer å møte opp på kjøreskolen:

– Jeg har rett og slett ikke hatt behov for lappen. Jeg har vokst opp sentralt i Bergen, og bor i Oslo sentrum der kollektivtilbudet er godt. Det er rett og slett for mye penger å betale for et førerkort bare fordi det er «kjekt å ha», sier Karlsen.

Og prisen for å skaffe seg førerkort er ofte høy: En rask titt på prislistene til noen av kjøreskolene i de største byene viser at prisen for en kjøretime på 45 minutter ligger på mellom 600 og 700 kroner.

Ifølge nettsiden Alt om førerkortet koster det i gjennomsnitt 30.000 kroner å ta førerkort, hvorav obligatoriske kurs koster 13.000 og eksamensavgifter koster rundt 3.000. Kostnadene til kjøretimer alene utgjør ofte over halvparten av totalprisen.

Mange alternativer

Ida Karlsen poengterer at det er sjelden hun faktisk trenger å ha førerkort selv:

– Det er ganske mye man kan betale seg ut av, for eksempel hvis du skal ha noe på IKEA. Du kan bestille levering, bud, flyttehjelp – og du kan kjøpe ganske mange slike tjenester før du begynner å nærme deg prisen for førerkortet og bil, sier 26-åringen.

Hun føler seg heller ikke som den ensomme «snylteren» i vennegjengen, for det er bare et fåtall av dem som har førerkort:

– De eneste gangene jeg kjenner på at lappen kunne vært kjekt å ha, er når vi skal på hyttetur eller «roadtrip». Da er vi kanskje fem jenter hvorav kun én av oss har lappen, sier Karlsen.

Færre biler i fremtiden

Reisevaneforsker Susanne Nordbakke sier at det er vanskelig å si konkret hvor mange færre bilister vi vil se på veiene fremover – men at vi vil merke forskjell:

– Hvis vi ser på den totale trenden siden 90-tallet, ser vi at de eldre kjører mer og mer, mens de unge kjører mindre og mindre. Så når den eldre generasjonen slutter å kjøre bil, vil det automatisk bli færre i befolkningen som bruker bil, sier forskeren.

Arbeidet med forskningsrapporten avdekket også et annet interessant funn: De som har førerkortet – ikke bare de unge – bruker bilen mindre:

– For hvert år man utsetter å ta lappen, faller gjennomsnittlig kjørelengde med 0,77 kilometer per dag. Det indikerer at folk har blitt vant til å komme seg rundt på andre måter enn med bil, og deretter tatt med seg disse reisevanene selv om de har fått seg bil, forteller Nordbakke.

Barn på «banen»:

Ida Karlsen ser for seg å kunne leve lykkelig uten lappen:

– Jeg tror det kan bli mer aktuelt å få den hvis jeg flytter til et sted uten bra kollektivtilbud. Jeg er jo ikke imot å ta lappen!

– Hva hvis du får barn, da?

– Det går jo ganske greit å ha med barnevogn på bussen og på t-banen. Det bør gå fint så lenge man bor nærme t-banestasjonen.

Bergenseren påpeker også at hun kan være en god ressurs på bilturen selv om hun ikke kan kjøre:

– Noen må jo holde sjåføren våken! Også kan man bestemme musikken, sier 26-åringen lurt.

Se hele innslaget i toppen av saken.