Åtte kamera og tolv sensorer er blant utstyret som skal sørge for at Tesla fører an i racet om å ha den mest selvkjørende bilen på markedet. Fra i dag blir hver eneste Tesla som bygges utstyrt med alt det fysiske utstyret som er nødvendig for å gjøre bilen fullstendig autonom. 
Åtte kamera og tolv sensorer er blant utstyret som skal sørge for at Tesla fører an i racet om å ha den mest selvkjørende bilen på markedet. Fra i dag blir hver eneste Tesla som bygges utstyrt med alt det fysiske utstyret som er nødvendig for å gjøre bilen fullstendig autonom. 

Nyhet fra Tesla: Alle bilene skal være selvkjørende

– Vesentlig tryggere enn om et menneske kjører bilen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla leder an i kappløpet om helt selvkjørende-, eller såkalt autonome biler. Dagens generasjon av deres Autopilot, er betydelig bedre enn noen av de andre systemene vi har testet fra andre merker.

Den amerikanske elbilprodusenten, som har svært mange kunder i Norge, er imidlertid ikke fornøyd med dagens system.

I natt kom Tesla-sjef Elon Musk med nok en nyhet. De skal rett og slett ta selvkjørende biler et betydelig steg videre, igjen.

Se hvem som vil gi oss biler uten ratt og pedaler!

Åtte kamera

Fra i dag, vil hver eneste Tesla som produseres, inkludert innstegsmodellen Model 3, inneholde følgende:

Åtte surround-kameraer som gir 360-graders syn rundt bilen med opptil 250 meters rekkevidde. Tolv oppdaterte, ultrasoniske sensorer som utfyller dette, og lar bilen gjenkjenne både harde og myke objekter nærmere dobbelt så langt unna som forrige system. En fremoverrettet radar med forbedret prosessering kan se gjennom tungt regnvær, tåke, støv, og til og med bilen foran.

For å behandle all denne informasjonen har bilen fått en ny datamaskin ombord, som er 40 ganger kraftigere enn forrige generasjon.

Det blir åtte kamera som skal plasseres strategisk for å
Det blir åtte kamera som skal plasseres strategisk for å "se" i alle retninger. Sammen med tolv avanserte sensorer skal bilen bli minst dobbelt så trygg som om den ble kjørt av et menneske, hevder Tesla.

Volvo sier Teslas Autopilot er farlig

Bedre enn mennesker

Denne kjører Teslas egenutviklede neuralnett for prosessering av visjon, sonar og radar. Sammen ser dette systemet verden på en måte som en sjåfør alene ikke klarer.

Model S og Model X med denne nye hardwaren er allerede i produksjon, og kunder kan kjøpe i dag.

Full autonomi vil, ifølge produsenten selv, la en Tesla være minst dobbelt så trygg som enn en menneskelig sjåfør.

– Du kan trygt slippe rattet i 100 km/t

Helt selvkjørende

Autopilot vil bli tilgjengelig i flere varianter. Den mest avanserte, vil gjøre bilene helt selvkjørende. Det vil si at den kan gjøre korte og lengre turer helt selv, parkere selv, og til og med lade selv, på superladerne som er gjort klare for det.

Når du går inn i bilen sjekker bilen selv en kalender, og kjører deg dit du skal. Hvis kalenderen er tom, kjører den hjem. Den takler både trafikklys, rundkjøringer og stoppskilt.

Når du er framme, kan du gå ut av bilen, og la den finne en egnet parkeringsplass på egenhånd. Så bruker den mobilen til å "kalle" på bilen når du er klar for avreise.

Alle Tesla-modeller som bygges nå, vil ha utstyret som trengs for å være helt selvkjørende.
Alle Tesla-modeller som bygges nå, vil ha utstyret som trengs for å være helt selvkjørende.

Tjen penger på bilen

Tesla mener selvkjørende biler vil spille en avgjørende rolle i å forbedre sikkerhet og akselerere verdens overgang til en bærekraftig fremtid.

Men før aktivering av funksjonalitet, vil Tesla kalibrere systemet gjennom millioner av kilometer med kjøredata fra den virkelige verden, for å forsikre kraftige forbedringer av både sikkerhet og bekvemmelighet.

Mens dette pågår vil Teslaer med ny maskinvare midlertidig mangle enkelte funksjoner som i dag er tilgjengelig på biler med første generasjon Autopilot-hardware, inkludert enkelte sikkerhetsfunksjoner som automatisk nødbremsing, kollisjonsvarsel, feltholder og aktiv cruisekontroll.

Dette kan bli verdens første selvkjørende bil

Demonstrasjonstur

Etterhvert vil disse funksjonene bli aktivert trådløst, sammen med et hurtigvoksende sett med helt nye funksjoner.

Når bilene blir helt selvstendige og selvkjørende er ikke helt sikkert ennå. Her er det fortsatt en del byråkrati som må avklares i ulike land. Men Tesla vil vise fram det nye systemet i en autonom reise mellom Los Angeles og New York mot slutten av 2017.

Alle Model 3 som produseres vil også bli levert med alt nødvendig utstyr. Dette er en bil mange nordmenn venter på.
Alle Model 3 som produseres vil også bli levert med alt nødvendig utstyr. Dette er en bil mange nordmenn venter på.

Frykter mange vil ha sex i selvkjørende biler