Her er den: Første modell ut fra kinesiske Lynk & Co. skal rett og slett hete 01.
Her er den: Første modell ut fra kinesiske Lynk & Co. skal rett og slett hete 01.

Premiere: Denne er først ut fra helt nytt bilmerke

Her skal det tenkes nytt!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en liten rykteflom de siste ukene er nyheten nå ute: Verden har fått et nytt bilmerke.

Det heter Lynk & Co. og bildene av deres aller første modell er akkurat offisielle. I samme omgang får vi også vite litt om strategien til det nye merket.

Første modell ut fra Lynk er en kompakt SUV, eller crossover om du vil. Den skal komme på markedet i Kina i 2017, og planen er å lansere bilen i Europa i 2018.

Gjøre ting annerledes

Bak Lynk står Geely, samme selskap som har eid Volvo siden 2010. Og etableringen av det nye merket er en del av en strategi Geely har jobbet lenge med.

Deres plan er å løfte Volvo opp til å bli et premiummerke. Samtidig skal Lynk komme inn og konkurrere mot de mer folkelige bilmerkene. Under skallet skal bilene fra Volvo og Lynk kunne dele mye av teknologien, dermed sparer man også store utviklingskostnader.

Ved å være et helt nytt bilmerke har Lynk også mulighet til å gjøre mange ting annerledes enn de tradisjonelle bilprodusentene. Her handler det blant annet om salg og distribusjon. Distribusjon gjennom importør og forhandlere kan i dag fort utgjøre 25 prosent av prisen på en bil. Her mener Lynk det er mulig å kutte mye. De vil blant annet satse på direktesalg via nettet, i tillegg til salg fra egne butikker.

De vil nekte Tesla å selge bilene sine

Bak designet står britiske Peter Horbury, som tidligere blant annet har vært sjefdesigner hos Volvo.
Bak designet står britiske Peter Horbury, som tidligere blant annet har vært sjefdesigner hos Volvo.

Ikke tilfeldig navn

Der mange bilmerker nå tilbyr kundene å velge mellom veldig mye ekstrautstyr, skal Lynk heller tilby et begrenset antall modellvarianter, med definerte utstyrspakker. Dermed blir også byggingen av bilene enklere og mer effektiv.

Kostnadseffektiv produksjon blir naturligvis svært viktig: Lynk skal bygge bilene sine på helt nye fabrikker i Kina. Målet er at bilene skal prises "svært konkurransedyktig". Det blir nok også ekstra viktig i vår del av verden.

Navnet Lynk er naturligvis ikke tilfeldig. Bilene leveres med infotainmentsystem som alltid skal være koblet opp mot internett (i alle fall i teorien...). Fra den store skjermen midt på dashbordet kan man styre alle bilens funksjoner.

Slik ser den ut innvendig, ikke uventet styrer du de fleste av bilens funksjoner fra den store skjermen midt på dashbordet.
Slik ser den ut innvendig, ikke uventet styrer du de fleste av bilens funksjoner fra den store skjermen midt på dashbordet.

Se hva bilen kan gjøre med mobilen din

Velkjent designer

Lynk skal også ha klare tanker rundt bildeling. En egen digital nøkkel, gjør at eieren kan gi andre tilgang til bilen. Via en app kan eieren også kontrollere og overvåke bilen, enten fra en mobiltelefon eller direkte fra bilen.

Modellen 01 er utviklet sammen med Volvo, og bygger på en plattform som heter CMA. Den skal også danne utgangspunkt for en rekke Volvo-modeller i årene som kommer. Designet er gjort under ledelse av Geelys designsjef Peter Horbury, som har en fortid i både Ford og Volvo.

Debuten skjer altså i Kina, foreløpig er det snakk om slutten av 2017. Så skal Lynk & Co. lanseres i Europa og USA året etter.

Foreløpig vet vi ingen ting om distribusjon og salg i vår del av verden, men det er jo nærliggende å tenke at dagens Volvo-organisasjoner og salgspunkter får en rolle her.

Volvo kommer med en søstermodell til 01 – les mer om den her:

Lynk & Co skal satse på aggressiv prising og design som skiller seg fra mengden, når de lanserer 01 fra 2017.
Lynk & Co skal satse på aggressiv prising og design som skiller seg fra mengden, når de lanserer 01 fra 2017.

Vi i Broom oppdaget Lynk 01 ute på test, se bildene her: