Det ble ingen langvarig produksjon for R8 e-tron. 
Det ble ingen langvarig produksjon for R8 e-tron. 

Nedlagt – etter bare ett år

Mindre enn 100 eksemplarer ble laget av R8 e-tron.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange ulike elbilmodeller har solgt godt de siste årene, men ikke alle. Et eksempel i så måte er den elektriske versjonen av sportsbilen Audi R8, den såkalte R8 e-tron. Faktisk har salget vært så labert at man nå har kuttet ladekabelen for godt.

Ironisk nok er ikke dette første gang det skjer med R8 e-tron. Bilen ble først vist som et konsept på Frankfurt-utstillingen i 2009. Den ble fulgt av en prototype på den samme utstillingen to år senere, og da var planen at bilen skulle gå i produksjon i 2012.

Kaffe skal stoppe skummel mobilbruk i bilen

Bilen skulle gå fra 0-100 på 4,8 sekunder, 0,2 sekunder tregere enn den vanlige R8 V8. Men selv om ti prototyper ble laget, og man satte en elektrisk banerekord på Nürburgring, så besluttet Audi i mai 2013 å innstille prosjektet. Dette fordi batteriutviklingen ikke hadde kommet så langt som man hadde trodd, og dermed var man misfornøyde med bilens rekkevidde.

Ville du betalt 9 millioner kroner for denne bilen? 
Ville du betalt 9 millioner kroner for denne bilen? 

Astronomisk prislapp

Men i 2014 ombestemte man seg, og sa at en elektrisk R8 skulle komme. Det stemte, og på Geneve-utstillingen i 2015 sto en ny e-tron klar i ferdig produksjonsutgave, basert på siste generasjon R8. Bilen hadde et 92kWh litium-ionbatteri, og to elektriske motorer på til sammen 460 hk drev bakhjulene. Det gjorde at bilen kunne nå 3,9 sekunder og en toppfart på 201 km/t. Prislappen var astronomiske en million Euro, eller ni millioner kroner, og bilen var kun tilgjengelig i Europa.

Bare la vinteren komme!

Den voldsomme prislappen gjorde at mange nok så seg om etter andre alternativer, og sammenlignet med en Tesla var ytelsene ikke så mye å slå i bordet med. Det hjalp heller ikke at bilen ikke fantes hos noen forhandlere. De som eventuelt var interessert, ble henvist til Audis hovedkvarter, og bilen fantes verken online eller i brosjyremateriell fra Audi.

Heller ikke Mercedes sin elektriske superbil fant veien til de store kjøpegruppene.
Heller ikke Mercedes sin elektriske superbil fant veien til de store kjøpegruppene.

Samme skjebne som SLS

En representant for merket fortalte til det amerikanske bladet Car and Driver, at man kunne solgt flere biler, hadde man markedsført produktet bedre. Hvor mange biler som totalt ble bygget er ikke kjent, men den samme representanten sa «under 100».

Det er et tall som også Mercedes-Benz kan kjenne seg igjen i. Deres SLS AMG Coupe Electric Drive fikk en del oppmerksomhet her i Norge i 2013, da både Petter Stordalen og Kjell Inge Røkke betalte 3,3 millioner kroner for bilen, men det endelige produksjonstallet ble tilslutt på godt under 100 biler også for Mercedes sin elektriske superbil.

Nå kommer flere til å kjøpe denne morobilen