Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På med hengeren, koble inn strømkabelen, sjekke lysene og vips: Så kjører vi avgårde.

Dette er noen tusenvis av nordmenn gjør hver dag. Vi er verdensmestere i tilhengere her til lands, det finnes faktisk over én million registrerte eksemplarer rundt om i Norge.

Men det som gjør akkurat denne tilhengerturen spesiell, er bilen. For første gang har det nemlig kommet en elbil med hengerfeste. Ingen elbilprodusenter har kunnet tilby dette, før (kanskje ikke så overraskende) Tesla nå har kommet med det på sin nye Model X.

Tenke annerledes

Dette er tredje modell ut fra Tesla. Bilen er en stor sjuseters SUV, med firehjulstrekk, noen helt spesielle dører, mye plass og altså: En liten verdensnyhet i hekken. For 6.400 kroner ekstra får du nemlig denne bilen med hengerfeste!

Tekniske utfordringer har gjort at de andre elbilprodusentene har droppet hengerfeste. Her handler det naturligvis også om kost/nytte. Vurderingen har nok vært så enkel som at det får kjøperne bare klare seg uten. De får det jo uansett ikke hos noen andre.

Men hos Tesla har man gode tradisjoner for å tenke annerledes. Teslas strategi har hele tiden vært å kunne tilby en elektrisk bil som helt og holdent erstatter biler som går på bensin eller diesel. Og da gjelder det å minst matche dem, på de aller fleste områder.

"Når disse bilene har hengerfeste – ja, da må vi også ha det", er et naturlig resonnement her.

Hengerfeste kan koste det dobbelte hvis du ikke planlegger

Etter hvert kommer nok dette til å bli et ganske vanlig syn langs norske landeveier, en Tesla med tilhenger.
Etter hvert kommer nok dette til å bli et ganske vanlig syn langs norske landeveier, en Tesla med tilhenger.

Glemme at det er noe bak bilen...

Så dermed er vi ute og henter en lite lass med vinterved, for å teste ut hvordan dette fungerer i praksis. Før vi starter, går vi forresten inn på menyen på den digre infotainmentskjermen og velger "Trailer Mode". Da skjønner bilen hva som skal skje, og det dukker også opp et lite symbol som ser ut som en campingvogn i synsfeltet.

Så er det bare å kjøre avgårde. Vårt lass er som sagt beskjedent, og det merkes i svært liten grad på bilen. Model X er tung, den elektriske drivlinja gir et voldsomt skyv og det er veldig fort gjort å glemme at det er noe som helst bak bilen, i alle fall fram til første fartsdump. Da får jeg en kjapp påminnelse om at det faktisk er en henger med ved der bak!

Dette symbolet dukker opp i displayet - og forteller at du har koblet på en tilhenger. 
Dette symbolet dukker opp i displayet - og forteller at du har koblet på en tilhenger. 

Gunnar hadde plutselig ikke lov til å kjøre sin egen tilhenger...

Mindre rekkevidde

Et naturlig spørsmål her er hva som skjer med rekkevidden når du kobler på en henger. Vi kjører modellen som heter P90D. Den har en offisiell rekkevidde på 467 kilometer, før du hekter noe på hengerfestet.

Det har allerede blitt gjort flere målinger på hva som skjer med rekkevidden. Først og fremst har det naturligvis veldig mye å si hva du tauer.

Vår lille henger gir ikke store utslag. Men makser du tillatt hengervekt med noe som er lite aerodynamisk – som for eksempel en firkantet kloss av en campingvogn – vil du oppleve at rekkevidden blir betydelig lavere. Akkurat som en besin- eller dieselbil også bruker mer med noe på slep. En halvering er nok ikke urealistisk. Naturligvis avhenger dette også av kjørestil.

Hvor mye du kan hekte på hengerfestet, har forresten ikke bare med bilen å gjøre. Regelverket på dette området differensierer også mellom hvor store hjul du har på den. "Nøyer" du deg med 20-tommere, kan du trekke rett over 2.200 kilo. Drar du på med 22-tommere (som testbilen har), synker dette til litt over 1.500 kilo.

Leveringene av Tesla Model X til det norske markedet er skikkelig i gang. Mange kommer til å kjøpe den med hengerfeste.
Leveringene av Tesla Model X til det norske markedet er skikkelig i gang. Mange kommer til å kjøpe den med hengerfeste.

Wow-faktoren

En ting er forresten sikkert: Model X vekker oppsikt, både med og uten tilhenger! For en som kjører den for første gang, er dette også en bilopplevelse ganske utenom det vanlige.

Den digre skjermen i midtkonsollen har vi blitt vant til etter hvert, så det store partytrikset på Model X er dørene. Det starter med en førerdør som åpner seg selv når jeg nærmer meg bilen. Når jeg setter meg inn og tråkker på bremsen, lukker den seg automatisk, uten at jeg trenger å røre den. Litt uvant de to første gangene, etter det begynte jeg å tenke at "klart, slik burde det jo vært på alle biler!".

Men det stopper naturligvis ikke der. Den store wow-faktoren kommer med de såkalte falkevingedørene bak. De åpner opp og ut, og det ser mildt sagt heftig ut i praksis. Du styrer dem både fra selve dørene, og ved å trykke på infotainmentskjermen. Det er nesten så det er på kanten til for mye show-off i praksis, men samtidig. Det ER kult!

Falkevingdørene er virkelig noe for seg selv. De vekker enorm oppsikt, samtidig som de er praktiske i bruk. 
Falkevingdørene er virkelig noe for seg selv. De vekker enorm oppsikt, samtidig som de er praktiske i bruk. 

Ny innstegsmodell: Da gikk Model X kraftig ned i pris

Veldig gjennomført

Sannsynligvis er det også helt riktig tenkt av Tesla, selv om disse dørene har voldt dem bekymringer underveis i utviklingen av bilen. Her har de noe som nærmest peker nese av konkurrentene. De flytter grensene og gir potensielle kjøpere en ekstra grunn til å velge Model X.

Så må vi også legge til at dørene er kjempesmarte i det daglige. Det blir mye enklere å få unger inn-og-ut av bilen, det gir også bedre adkomst til de to bakerste setene. Jeg tar meg litt i å tenke hvordan dette vil fungere med snø og is og kuldegrader til vinteren, men Tesla forsikrer at de har tatt høyde for det også.

I det hele tatt: Noe av det mest imponerende med Model X er hvor gjennomført den er. Den kommer altså fra en av verdens minste bilprodusenter, med bare en brøkdel av de utviklingsbudsjettene premiumkonkurrentene sitter på. Likevel har man klart å bygge en bil som matcher dem på de fleste områdene, og overgår dem på andre.

Dashbordet domineres av den digre infotainmentskjermen. Tesla har nylig kjørt en programvareoppdatering, som blant annet gir nytt grensesnitt og oppdatert grafikk. 
Dashbordet domineres av den digre infotainmentskjermen. Tesla har nylig kjørt en programvareoppdatering, som blant annet gir nytt grensesnitt og oppdatert grafikk. 

Hadde neppe overlevd

Har du lest biografien til Tesla-sjef Elon Musk (hvis ikke bør du gjøre det, den er interessant lesning) finner du fort ut at mannen er detaljorientert inntil det ekstreme. Han styrer skuta selv og stiller ekstremt store krav til folkene rundt seg.

Flere av løsningen i Model X hadde neppe overlevd hvis de skulle vært diskutert og drøftet i arbeidsgrupper og utvalg og på styremøter hos en tradisjonell bilprodusent.

Helt sikkert ikke falkevingedørene, neppe hengerfestet heller. Men det er noe av det som skiller Tesla fra konkurrentene og gjør dem ganske unike i bilbransjen – akkurat nå.

Vi har naturligvis testet Model X – les mer her:

Vinterveden er inne på gårdsplassen, takket være en bil som går på strøm. Det var ikke mulig før denne bilen kom. 
Vinterveden er inne på gårdsplassen, takket være en bil som går på strøm. Det var ikke mulig før denne bilen kom. 

Magne sto første i køen – sikret seg folke-Teslaen!