En tenningslås som i verste fall kan smelte er årsaken til at Mazda nå tilbakekaller flere tusen biler i Norge.
En tenningslås som i verste fall kan smelte er årsaken til at Mazda nå tilbakekaller flere tusen biler i Norge.

Flere tusen norske bileiere har fått brev med advarsel

Alle har de en gammel Mazda.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har ikke manglet på store tilbakekallinger i bilbransjen de siste årene. Det ene bilmerket etter det andre har kalt tilbake store mengder biler – etter å ha oppdaget ting som må utbedres.

Stort sett dreier det seg om nyere biler, men det er ikke alltid slik. Ett nytt eksempel: Brevet over 5.000 norske Mazda-eiere nå har fått i postkassen. Her advarer Mazda mot at tenningslåsen i bilen deres kan bli svært varm og ber eierne ta kontakt med sitt verksted så snart som mulig.

Metallet kan smelte

Det er NRK som først skrev om denne saken.

I brevet til bileierne skriver Mazda blant annet dette:

Mazda-fabrikken har besluttet å gjennomføre en tilbakekallingskampanje på enkelte eldre biler, blant annet på deres bil. Det kan være en feil på tenningslåsen som gjør at denne blir svært varm, problemet kan oppstå når smørefettet i tenningslåsen blir gammel og hardt. Smørefettet kan lede strøm, med følge at tenningslåsen blir overopphetet.

Det blir antatt at metallet i tenningslåsen i verste fall kan smelte. Teoretisk sett kan dette også starte en brann.

– Noen ganger er det bedre å la elbilene brenne ferdig

Gamle travere

Bilene som er berørt er i følge NRK disse:

Mazda 323, Mazda 323 F, Mazda 626, Mazda MX6, Mazda 121, Mazda Demio, Mazda MX3, Mazda MPV og Mazda 929.

– Flere av disse er gamle travere som i sin tid solgte godt i Norge og som det fortsatt er mange av igjen ute på veiene, mens andre igjen aldri ble solgt nye i Norge. Men alle bør altså innom et Mazda-verksted nå, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Ikke fått brev?

– Ikke så vanlig at såpass gamle biler blir kalt tilbake?

– Nei, det er riktig. Egentlig synes jeg det er litt imponerende at Mazda oppfører seg så ryddig og tar ansvar for en tilbakekalling av så mange eldre biler. Men de har tydeligvis funnet ut at det kan være en svakhet her – og så tar de ansvaret for det. Det synes jeg er både ryddig og ordentlig, sier Benny.

– Hva hvis man eier en slik bil, men ikke har fått brev i posten?

– Det vil alltid kunne være en fare for det, særlig med så gamle biler. Importørens lister er sjelden 100 prosent korrekte. Men da er det ikke verre enn at man ringer eller stikker innom nærmeste forhandler med bilen, og sjekker om den er berørt. Selve jobben tar neppe veldig lang tid, og man betaler ingen ting for hverken deler eller arbeid, avslutter Benny.

Skummel feil: Må tilbakekalle over 400.000 biler