Thomas trodde drømmebilen glapp – men ga seg ikke!

Bilen min: Nå står Mustangen i romtemperert garasje.

Første gang ble bilen snappet rett foran nesen hans. Da den dukket opp igjen, to og et halvt år senere, var ikke Thomas sen om å slå til. Dermed ble han eier av en temmelig unik Ford Mustang! Foto: Privat.
Første gang ble bilen snappet rett foran nesen hans. Da den dukket opp igjen, to og et halvt år senere, var ikke Thomas sen om å slå til. Dermed ble han eier av en temmelig unik Ford Mustang! Foto: Privat.

Ford Mustang har en unik posisjon blant verdens bilinteresserte. Den er forlengst blitt et ikon, samtidig som den har vært i produksjon i over 50 år.

Det hele startet i 1964. Ford hadde bestemt seg for å lage en sporty bil til en pris som skulle være overkommelig for svært mange. Dette ble da også umiddelbart en suksess. Mustang vakte enorm oppsikt, og folk sto nærmest i kø hos de amerikanske Ford-forhandlerne, for å sikre seg et eksemplar.

Her hjemme skulle det ta lengre tid før Mustang begynte å markere seg i trafikkbildet. Det var ikke mange nordmenn som hadde råd til det som ble sett på som en skikkelig bensinsluker, tilbake på 1960-tallet.

Denne bilen skulle han ha!

Men mange drømte likevel om bilen. Og da Mustang etter hvert kunne tas inn som veteranbil på 30-års regelen, med null avgifter, ble det virkelig fart i sakene.

Tusenvis av Mustanger har siden kommet med båt fra USA og bilen har svært høy standing i amcar-miljøet.

Nå kan du faktisk kjøpe ny Mustang i Norge også. Da siste generasjon ble lansert, kom den nemlig som en såkalt verdensbil. Det gjør at det ruller en god håndfull nye Mustanger, også på norske veier.

Nå skal det imidlertid handle om et godt og gammelt eksemplar av arten. Og en eier som var fast bestemt på at denne bilen – den skulle han ha!

Den kan se relativt original ut, men det synet bedrar. Her har det nemlig skjedd store ting etter at bilen rullet ut fra fabrikken. Foto: Privat.
Den kan se relativt original ut, men det synet bedrar. Her har det nemlig skjedd store ting etter at bilen rullet ut fra fabrikken. Foto: Privat.

Er dette Norges råeste kjøreskole-bil?

Eieren:

Navn: Thomas Marcussen

Alder: 35

Bosted: Larvik

Litt om meg selv: Gift og har to barn. Petimeter, nøye og strukturert

Bil- og sykkelinteressert, har bygget mye rart gjennom tidene Driver en nettbutikk (Hdparts.no) og custombygg av Harley Davidson (hobby)

Når det gjelder Mustangen har den en spesiell historie. For to og et halvt år siden skulle jeg kjøpe denne av bygger fra Trondheim (som hadde brukt seks år). Alt var klart, penger og reise, men da jeg tok en siste telefon til selger for å avtale detaljer, ble bilen solgt rett foran nesa på meg!

Siden den gang hadde jeg hatt bilen i tankene og et autosøk på Fastback på finn.no for å følge med.

Da bilen plutselig kom til salgs på finn igjen, var jeg nummer én som ringte, to minutter etter at selger la den ut. Jeg tok da et par kontrollspørsmål angående tilstand, og så dro jeg rett avgårde og hentet den. Så denne bilen ble endelig min, etter to og et halvt år med venting og frustrasjon!

Ble litt prat om "snappingen" av bilen rett foran øynene på meg, og vi kom frem til at denne bilen var ment for meg! Så nå står den trygt i min romtempererte og ryddige garasje!

Slik ser det ut i motorrommet. Motor og girkasse er blant annet flyttet ti centimeter bakover. Foto: Privat.
Slik ser det ut i motorrommet. Motor og girkasse er blant annet flyttet ti centimeter bakover. Foto: Privat.

Første generasjon Mustang: Er det nå du skal kjøpe drømmebilen?

Bilen:

Merke, modell: Ford Mustang Fastback GT390 – 1968

Hvor lenge har du eid den? Siden sommeren 2016. (Nesten 2013...)

Liker best med bilen: Linjene

Liker minst med bilen: Grillen

Beste opplevelse med bilen: Da jeg hentet bilen. (Følser, stemmingen og lysten)

Det har skjedd et par ting innvendig også! Foto: Privat.
Det har skjedd et par ting innvendig også! Foto: Privat.

Hva har du gjort med den? Jeg har ikke gjort så mye ennå, men diverse på interiør, motor og felger. Har begynt å ferdigstille der bygger stoppet.

Bygger har brukt ca 2.500 timer på karosseriet og totalt seks år. Alt er nytt! Bilen er en ulv i fåreklær. Ser relativt original ut fra avstand, men når du legger deg under og kikker oppi motorrom, så er saken annerledes. Alt er forsterket og bygget om,

Motor og gir flyttet 10 cm bakover for bedre vektfordeling (60-40) og alt av understell er justerbart i høyde,med og trykk osv. Men det som er moro er at alt er godkjent.

Framtidsplaner for bilen: Ny motor med MYE mer power. Mer "Racing" preg over motor . Andre felger: 19" bak, 18" foran

Drømmebil: Eldre Mustang Shelby GT500, Audi Sport quattro og ikke minst en tidlig Sierra vingebil 500.

Vis fram din bil:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, klikk her for mer info:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Thomas om? Bruk kommentarfeltet under!

Norges første Ford Mustang: Denne ville alle kappkjøre med!

Noe sier oss at denne bilen ikke blir brukt til å kjøre i norsk vintersaltlake med! Foto: Privat.
Noe sier oss at denne bilen ikke blir brukt til å kjøre i norsk vintersaltlake med! Foto: Privat.

Les mer om Mustang: En av de morsomste nybilene du kan kjøpe