Kinesiske Geely gjør seg klare til å lansere et helt nytt bilmerke: Det skal hete Lynk&Co og har tette bånd til Volvo. Dette er SUV-en Boyue som Geely blant annet selger i hjemmemarkedet. 
Kinesiske Geely gjør seg klare til å lansere et helt nytt bilmerke: Det skal hete Lynk&Co og har tette bånd til Volvo. Dette er SUV-en Boyue som Geely blant annet selger i hjemmemarkedet. 

Denne uken får verden et helt nytt bilmerke

Satser milliarder og har store planer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke ofte det blir lansert et helt nytt bilmerke, men denne uken skjer nettopp det.

20. oktober skal nemlig Lynk&Co ha premiere i Berlin. Så langt har dette prosjektet vært preget av mye hemmelighold og lite konkret er kjent om satsingen.

Men det er ingen nybegynnere som står bak prosjektet. Bak Lynk&Co står nemlig av Geely, samme selskap som har eid Volvo de siste årene. Og linkene til Volvo er sterke.

Plass til et nytt merke

Geely var så godt som ukjente utenfor Kina da de tok over Volvo i 2010.

Mange var da også skeptiske til hva kineserne egentlig ville med Volvo. Den skepsisen er langt på vei borte, etter at Geely har gitt Volvo store ressurser og mye frihet. Målet er å etablere dem som et premiummerke på linje med Audi, BMW og Mercedes. Og det er Volvo godt i gang med å klare.

Men Geely stopper altså ikke der. Når Volvo går opp i status, mener de det er plass til et helt nytt bilmerke, som skal konkurrere mot de mer folkelige produsentene. Og det er her Lynk&Co kommer inn.

Slik skal de bli størst i Kina

Kompakt SUV

Tanken er å utnyttte stordriftsfordelene. Mye av teknologien til Volvo kan gjenbrukes i det nye merket. Dermed blir det også langt flere biler å dele utviklingskostnadene på, enn bare Volvos egne.

Likevel er det snakk om en gedigen satsing. Innad i bilbransjen blir det spekulert i at Geely må satse flere milliarder dollar for å få Lynk&Co opp og stå.

Her er det blant annet snakk om nye fabrikker i Kina. Planen skal være å starte salget i Kina, så kommer de til Europa i løpet av ganske kort tid.

Den første modellen ut fra Lynk&Co blir etter alt å dømme en kompakt SUV. Den bygges på en plattform som Geely og Volvo har utviklet sammen. Internt kalles den CMA og den skal også brukes på en rekke mindre og kompakte Volvo-modeller i årene som kommer. Neste bil ut fra Lynk&Co blir angivelig en sedan.

Slik ser kommende Volvo XC40 ut i konseptversjon. Den blir tvillingmodell til Lynk&Cos kommende SUV.
Slik ser kommende Volvo XC40 ut i konseptversjon. Den blir tvillingmodell til Lynk&Cos kommende SUV.

Denne Volvoen skal komme fra Kina

Spionbilder

I sommer oppdaget Brooms salgssjef Øyvind Blankvandsbråten et godt kamuflert eksemplar av Lynk&Cos første bil, da han var på bilferie i England.

– Jeg kom over den på vei mot Dover, nærmere bestemt ved et sted som heter Horsham. Skvatt skikkelig til da jeg fikk se den kamuflerte bilen, er ikke så ofte man kommer over noe slikt på ferieturen, fortalte Øyvind på telefon den gangen.

I bilbransjen blir det spekulert i at Geely tenker nytt i forhold til strategien med Lynk&Co, og at det ikke skal markedsføres og selges som et tradisjonelt bilmerke. Bildeling er på vei opp i flere deler av verden og flere bilprodusenter har store ambisjoner om å få sin del av kaka, blant dem Geely.

Hva de konkret tenker, ja det får vi garantert vite mer om senere denne uken.

Husker du? Nå lever denne videre i Kina

Her er den på test i England, det som etter alt å dømme blir den første modellen ut fra Lynk&Co. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Her er den på test i England, det som etter alt å dømme blir den første modellen ut fra Lynk&Co. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

CMA: Dette kan bli en norsk bestselger