KATALOGHAIENE

Tusenvis av nordmenn føler seg lurt av kataloghaier

Vaktmesteren Marianne fikk en faktura på 10.000 kroner for en tjeneste hun aldri hadde bestilt. – Drittsekker, raser hun!

– Han ba meg bekrefte at kontaktopplysningene de hadde oppført i nettkatalogen deres stemte. De nevnte aldri at tjenesten kostet penger, sier vaktmester ved Folkets Hus i Torsnes utenfor Fredrikstad, Marianne Madsen til TV 2.

For tre måneder siden, midt i alle oppgaver Marianne har som vaktmester, fikk hun en telefon fra selskapet 1801 Nummeropplysninga.

Telefonselgeren i den andre enden fortalte at Folkets hus hadde en profiloppføring i katalogtjenesten deres på internett, og at kontaktinformasjonen måtte oppdateres.

Bedt om å oppdatere avtale

Marianne kjente ikke til en slik oppføring, og trodde på at dette var en enkel formalitet. Etter at telefonselgeren hadde stilt henne enkle spørsmål om adresse og antall saler de har tilgjengelige for utleie, ba han henne om å gå inn på PCen for å se om hun hadde mottatt en e-post.

– Jeg hadde tilfeldigvis maskinen like ved meg. Inne i e-posten var det en grønn knapp jeg skulle trykke på. Gjorde jeg det ville opplysningene oppdateres. Så sa han takk skal du ha, vi snakkes om et år. Han sa ingenting om at jeg hadde bestilt en tjeneste, og at den kostet penger.

For kort tid senere kom det en faktura fra katalogselskapet.

– Ti sekunder tok det, så var de 10.000 kroner rikere, sier Madsen.

Folkets hus har aldri betalt for å stå oppført i 1801 Nummeropplysningas katalogtjeneste, og de har heller aldri ønsket det.

Mange går i fella

I et uoppmerksomt øyeblikk var det gjort. Og hun er langt fra den eneste som har gått i samme felle.

TV 2 har gjennom flere måneder undersøkt katalogbransjen, og har snakket med kunder over hele landet som har opplevd slike henvendelser fra telefonselgere. Mange mener katalogselskapene bevisst forsøker å svindle dem med villedende salg.

En av metodene som går igjen er at bedriftene blir bedt om å bekrefte opplysningene sine med en elektronisk signatur, slik Marianne Madsen gjorde. TV 2 har også snakket med bedrifter som har betalt flere tusen kroner for en falsk faktura de har fått tilsendt i posten. Blanketten er kun et “tilbud” om å bestille et webprodukt eller en oppføring i en katalogtjeneste, men ser ut som et reelt fakturakrav.

Over 1000 svindelklager

Det siste året har Hovedorganisasjonen Virke mottatt over 1000 klager fra fortvilte bedrifter som opplever seg svindlet av norske og utenlandske kataloghaier.

Kravene de har fått tilsendt har ligget på alt fra 2000 til 100.000 kroner. TV 2 vet at Trøndelag politidistrikt også har satt i gang etterforskning av 1801 Nummeropplysninga.

Thor Martin Bjerke i Virke forteller at mange føler seg lurt. Foto: TV 2. 
Thor Martin Bjerke i Virke forteller at mange føler seg lurt. Foto: TV 2. 

– De ringer bedriftene på tidspunkt hvor de vet at det er lett å lure de ansatte. Gjerne midt på dagen, når de er alene på jobb, og trykket fra kundene er størst. Da er det ikke så enkelt å få med seg hva telefonselgeren sier. De er kanskje pliktoppfyllende, og tror ikke de gjør noe galt. Så blir de lurt. Mange føler seg rett og slett ført bak lyset, sier sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i Virke.

Omfattende problem

Og omfanget har aldri vært større. I en helt ny undersøkelse fra Virke svarer åtte av ti at de har opplevd forsøk på å bli svindlet av katalogselskaper.

– Det vil si at norske bedrifter trolig blir svindlet for opp mot to milliarder kroner hvert år, sier sikkerhetsrådgiveren.

Bjerke har jobbet for å stanse fakturasvindel i over 20 år. Han bistår bedrifter med å komme seg ut av avtaler som katalogselskaper har inngått på feilaktig grunnlag.

Og noen skaper mer hodebry enn andre. De siste seks månedene har Virke fått over 50 klager fra medlemmer som mener 1801 Nummeropplysninga har svindlet dem.

– Det er et av de selskapene med desidert flest klager, sier Bjerke.

– Ulovlig virksomhet

Virke anser metodene 1801 Nummeropplysninga bruker som ulovlige.

– De villeder og lyver når de skal selge bedriftene et produkt, og får ansatte til å tro at de ikke trenger å betale noe. Det anser vi som ulovlig. Det er flere som har blitt dømt for slike metoder tidligere i katalogbransjen, sier Bjerke.

Han mener flere av selskapene er etablert for å tappe penger fra norske bedrifter, ikke for å levere et produkt eller en tjeneste.

Og når skaden er gjort, er det ikke enkelt å komme seg ut av avtalen, hevder flere av bedriftene TV 2 har snakket med.

En av dem er Blidensol sykehjem i Stavanger. De opplevde noe av det samme som vaktmester Marianne Madsen for noen måneder siden.

– Vi ble oppringt av 1801 Nummeropplysninga. En av våre ansatte ble bedt om å trykke på en epost-lenke som skulle oppdatere kontaktopplysningene våre. Men det stemte jo ikke. For noen dager senere fikk vi en faktura på flere tusen kroner, sier oversykepleier Jan Erik Fossmark.

Ingen angrefrist

Sykehjemmet kontaktet kundeservice via e-post, men det hjalp ikke. Siden avtalen var gjort bedrift mot bedrift, var det ingen angrefrist.

– Vi fikk purring, men betalte likevel ikke. Avtalen er gjort på feilaktig grunnlag.

Mens TV 2 gjør videoopptak, ringer Fossmark kundeservice for å høre om telefonselgeren hadde annullert fakturakravet. Her er svaret fra en av de kvinnelige telefonselgerne i 1801 Nummeropplysninga:

– Etter som at dette er en juridisk bindende avtale, så er reglene, for å si det på godt trøndersk, jævlig harde.

Avviser svindelforsøk

De som blir svindlet får en liknende epost som de trykker godkjenn på. Da er det gjort. Grafikk: TV 2. 
De som blir svindlet får en liknende epost som de trykker godkjenn på. Da er det gjort. Grafikk: TV 2. 

– Det har aldri vært en pågående sak med oss der vi har hatt misfornøyde kunder som ikke ønsker å være hos oss. Da avslutter vi alltid saken, sier styreleder Jonas Voldhagen Myrvold i 1801 Nummeropplysninga.

Han opplyser at 1801 Nummeropplysninga har interne retningslinjer telefonselgerne må forholde seg til.

– Hvordan selgerne går fram ønsker jeg ikke å kommentere, men de jobber aktivt for provisjon, så selvfølgelig er selgerne ute i markedet for å prøve å få inn kunder, sier han.

Styrelederen avviser blankt at telefonselgerne forsøker å lure bedriftene de ringer til.

– Vi sender over et tilbud skriftlig til kunden hvor de ser hvilken bedrift det gjelder og hvilket produkt de får. Så går de gjennom pris, og så er det opp til kunden om de ønsker å akseptere. Aksepterer de, så blir det sendt en faktura.

Søketjeneste for bedrifter

Prisen på en profiloppføring i 1801 Nummeropplysningas katalogtjeneste koster fra 3500 og opp til 80.000 kroner.

- Noen kunder betaler 70. - 80.000 kroner, men i utgangspunktet har vi en linje på 50.000 kroner blant de største kundene, sier Myrvold.

– Hva er det egentlig dere selger?

– Det er en søketjeneste på internett, hvor folk har mulighet til å søke på bedrifter for å få mer utfyllende informasjon. De får en oppføring på nettet, en søkbar tjeneste, hvor du da går inn og søker på ulike bransjer, sier Myrvold.

– Er det dere gjør lovlig?

– Absolutt. Vi driver med telefonsalg og oppsøkende salg som andre. Vi kan jo ikke sende en faktura uten å ha et grunnlag for en aksept på en avtale, sier styrelederen.

– Frekt og trakasserende

Oversykepleieren ved Blidensol sykehjem har imidlertid en helt annen oppfatning av virksomheten 1801 Nummeropplysninga driver med.

- Det er frekt, og det er nærmest som at de vil trakassere oss til å betale. Men vi kommer aldri til å gi oss på dette. Vi bestrider kravet, og kommer aldri til å betale fakturaen, sier han.

Etter at Blidensol sykehjem kontaktet Hovedorganisasjonen Virke for bistand har 1801 Nummeropplysninga gått med på å annullere fakturakravet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook