Drømmetesten: audi r8 v10 plus

– Ganske enkelt noe av det råeste jeg har kjørt

Audi R8 gjør inntrykk. Les testen:

Hva skjer når du slipper en 21 år gammel bilentusiast inn bak rattet på et knippe ekte drømmebiler?

Det bestemte vi oss for å finne ut av. Mats Brustad er Broom-redaksjonens yngste og har skyhøy lidenskap for bil. Nå har han fått tilgang på en skikkelig godtepose, nemlig et utvalg biler de aller fleste av oss bare kan drømme om!

Nå skal du oppleve dem gjennom hans øyne (og ører). Først ut i Drømmetesten er Audi R8 V10 Plus.


Hvorfor akkurat denne?

Overraskelser er stort sett alltid moro, spesielt når det gjelder bil. Jeg husker fortsatt mine første minutter bak rattet i Audi RS3. Lyden fra den illsinte bensinturboen slo rett inn i mellomgulvet. Enda bedre var det å slippe løs kreftene på veien via Audis eminente quattro-system. Er det virkelig noe som kan overgå dette?

Å, jada. Audi R8 V10 Plus, for eksempel… Da muligheten for å teste denne dukket opp, var svaret rimelig klart og ydmykt. Hvor mye hvassere kan det egentlig bli? Det ville jeg finne ut.

Denne maskinen er rett og slett noe av det råeste jeg har kjørt. Og det er det flere grunner til.
Denne maskinen er rett og slett noe av det råeste jeg har kjørt. Og det er det flere grunner til.

Førsteinntrykk

Forventningene er høye i det jeg ruller ned til Audis hovedkontor for å hente en av verdens råeste serieproduserte biler. Bilen koster nesten 3 millioner kroner, men det er så vidt jeg skimter den mellom en A4 og Q7 på parkeringsplassen. Testbilen fremstår nemlig ganske anonym i forhold til pris og ytelser. Gråfargen har riktignok mye skyld i dette.

I det jeg tar en nærmere titt, og ikke minst setter meg i førersetet, skjønner jeg alvoret. Dette er trolig det absolutt råeste Audi kan levere i dag.

Design

I motsetning til mange av konkurrentene i klassen, har Audi valgt å kjøre en stilren og diskret stil. R8 V10 Plus er nemlig på linje med toppmodeller fra både Ferrari, Porsche og Lamborghini – når det gjelder ren prestanda.

Måten tyskerne har klart å kombinere de runde hovedtrekkene i karosseriet, sammen med skarpe designdetaljer, skaper en særegen helhet på eksteriøret. Jeg liker spesielt den nye fronten på denne generasjonen, som er betydelig mer aggressiv enn første versjon.

Hvor herlig er det ikke å skue utover, nei ikke vannet, men glassruta bak på bilen. Her bor det skummelt mange hestekrefter...
Hvor herlig er det ikke å skue utover, nei ikke vannet, men glassruta bak på bilen. Her bor det skummelt mange hestekrefter...

Det er sjelden en bil er tøff fra absolutt alle vinkler, men R8 får det til! For selv om designet er forholdsvis diskrét, til supersportsbil å være, oser det likevel muskler, respekt og eleganse. Spesielt hekken understreker at dette er en bil du ikke vil kødde med. Den er lav og bred – og toppes med en akkurat passe stor karbonspoiler i Plus-versjonen. Selvsagt er det en stor godtebit at bakluka på bilen er laget av glass. Under bor nemlig 10 sylindere og 610 hk. DET er et vakkert syn!

Selv om Audi treffer godt på eksteriørdesignet, må jeg likevel innrømme at en slik råtass fortjener å synes enda mer… Det er den nære slektningen fra Italia, Lamborghini Huracan, et godt eksempel på.

På innsiden samsvarer inntrykket med eksteriøret. Det er ikke vulgært, men stilrent og sportslig. Det racing-inspirerte rattet er kanskje høydepunktet her inne. Det er i kjent Formel 1-stil utstyrt med en rekke knapper, inkludert en rød startknapp. Interiøret ellers, er sentrert rundt føreren. Her finner kun det mest nødvendige sted. En detalj jeg syns er ekstra tøff er betjeningen av klimaanlegget.

Selv om det virkelig er eksklusivt å skue utover dashbordet i Audi R8, tar det ikke akkurat pusten av deg heller. I likhet med utsiden, skulle jeg gjerne sett at tyskerne hadde overrasket litt mer innendørs.

  • Design, eksteriør: 9/10
  • Design, interiør: 8/10
Bak rattet bobler det nesten over av følelser. Vi snakker adrenalin, frykt og ikke minst masse endorfiner.
Bak rattet bobler det nesten over av følelser. Vi snakker adrenalin, frykt og ikke minst masse endorfiner.

Kjøreglede

Born on the race track. Built for the road. Det hevder Audi selv, og jeg kan trygt bekrefte påstanden. Det merkes godt at R8 henter mye inspirasjon fra racerbanen. Et imponerende quattro-system, som til enhver tid flytter kreftene dit du trenger dem, sørger det for fantastisk grep i svingene, og rå kraftutnyttelse under akselerasjon.

Bilen er dessuten meget velbalansert, sammen med et fintfølende og stivt understell. Det gjør at råskinnet føles nokså forutsigbart i svingene. Jeg kommer heller ikke unna å nevne at bilen er overraskende lettkjørt, alle kreftene tatt i betraktning. Samspillet mellom understell, motor og girkasse er mye av årsaken til akkurat det.

Å beskrive kjørefølelsen bak rattet i V10-versjonen av R8 er ingen enkel oppgave. Alt bare stemmer. Og selv om kjøreegenskapene nærmest er upåklagelige, er det likevel skyvet fra den grisesterke motoren som gir størst inntrykk. Fy søren! Jeg tror jeg aldri har vært nærmere å bli frelst langs veien.

  • Kjøreglede: 10/10

Motor og lyd

Ti sylindere, 5,2 liter, null turbo og 610 hestekrefter… Det gir gåsehud hos enhver autofil, meg selv inkludert. Å få muligheten til å ta disse vakre tallene ut fra Audi-brosjyren – og ut på veien er stort for en gutt på enogtjue fra Eidskog. Jeg velger å oppsummere med en gang: V10-motoren i R8 (den samme som vi finner i Lamborghini Huracan) er nådeløs!

Aldri før har jeg opplevd så mye krefter i en gateregistrert bil. Selvfølgelig er jeg ikke i nærheten av å utnytte alle hestene på norske landeveier, med gud bedre for et inntrykk jeg sitter igjen med likevel. Skyvet fra monstermotoren bak ryggen er nesten endeløst. Det er rett og slett fantastisk moro å kjøre en supersportsbil igjen, UTEN turbo.

Om jeg kunne valgt mellom et Munch-maleri og dette bildet i stua, da hadde jeg helt klart valgt sistnevnte. Dette er vakkert! 
Om jeg kunne valgt mellom et Munch-maleri og dette bildet i stua, da hadde jeg helt klart valgt sistnevnte. Dette er vakkert! 

Det merkes nemlig i form av at kreftene oppnås ved relativt høye turtall. Maks dreiemoment (560 Nm) kommer for eksempel ved 6.500 omdreininger. I praksis betyr det at motoren liker å jages litt, noe som igjen sørger for en artig konsekvens: LYDEN.

Den er nemlig minst like rå som kreftene under glassluka bak. Når testbilen attpåtil er utstyrt med sportseksos, blir opplevelsen komplett. Jeg syns rett og slett litt synd på de få naboene her i landet som eventuelt ender med å bråvåkne til lyden av en R8. De brutale utblåsningene bak har trolig mer enn nok potensiale til å fremprovosere et hjerteflimmer eller to. Tro meg.

Etter noen mil bak rattet i Audis versting, får jeg bare bekreftet at lyd er store deler av kjøreopplevelsen. Faktisk skvetter jeg til noen ganger selv inne i kupeen, fordi eksplosjonene ved girskift er fullstendig uforutsigbare. Girer du ned etter litt belastning hører du garantert like mye smell og spetakkel! Om man virkelig skal pirke, kunne lyden i mellomregisteret kanskje vært noe råere med tanke på hva som venter…

  • Motor: 10/10
  • Lyd: 9/10
Audi R8 er kanskje tøffest rett fra siden. Det er da proporsjonene og designelementene virkelig treffer deg. Når jeg tenker meg om er det jo også flere likheter med Bugatti Veyron - sett rett fra siden altså... 
Audi R8 er kanskje tøffest rett fra siden. Det er da proporsjonene og designelementene virkelig treffer deg. Når jeg tenker meg om er det jo også flere likheter med Bugatti Veyron - sett rett fra siden altså... 

Totalopplevelse

For meg er det tre høydepunkter med R8 V10 Plus: Kjøreegenskaper, motor og lyd. Sagt med andre ord; kanskje de tre viktigste faktorene for å trives i en supersportsbil! Å kjenne 0-100 km/t på litt over 3 sekunder, gjerne ved bruk av launch control, er en helt unik opplevelse. Det litt som å kjenne akselerasjonen i Speedmonster på Tusenfryd. Forskjellen er at lyden her er ekte, og ikke minst: Det er DU som er sjef over alle kreftene.

Med over 600 gamp til rådighet, takker jeg for firehjulsdrift. Dette mener jeg er helt nødvendig for kunne utnytte alle kreftene. Totalopplevelsen av bilen er ellers like rå som tallene i Audi-brosjyren tilsier. Og selv om designet så absolutt ikke er A4, skulle jeg likevel ønske meg noe mer fra en bil med såpass imponerende prestasjoner.

Men alt i alt: Du verden for en maskin! Du blir ikke akkurat mindre bilgal av å kjøre denne. Audi R8, tusen takk for møtet!

SAMLET POENGSUM: 46/50

Drømmetesten

  • Personlige betraktninger og videopresentasjon av aktuell bil
  • Fem vurderingskriterier: Eksteriørdesign, interiørdesign, kjøreglede, motor og lyd
  • Fokus på drømmebilen, ikke pris og praktiske løsninger
  • Utvidet karakterskala: 1-10
  • De fem første: Audi R8 V10 Plus, BMW M4, Mercedes-AMG C 63 Coupé, Porsche 911 Carrera S og BMW i8.

Audi R8 V10 Plus

  • Motor: 5,2-liter V10, bensin
  • Effekt: 610 hk – 560 Nm
  • 0-100 km/t: 3,2 sekunder
  • Toppfart: 330 km/t
  • Girkasse: 7-trinns S tronic, automat
  • Egenvekt: 1,454 kg
  • Launch control: JA
  • Pris fra: 2.503.600 kroner
  • Én negativ ting: Dørhåndtakene er frustrerende vanskelig å finne første gang.
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus
Audi R8 V10 Plus