Sjefen kjørte fra livvaktene– da ble denne til

Og det ble kjapt en stor suksess.

Første generasjon BMW M5 (1985-1987) er forlengst blitt et ikon.
Første generasjon BMW M5 (1985-1987) er forlengst blitt et ikon.

En bilmodell kan bli født på de merkeligste måter. Et godt eksempel i så måte er ikoniske BMW M5, et av det tyske konsernets mest legendariske biler gjennom alle tider.

En annen av deres mest ikoniske biler er superbilen M1(1978-1981) som hadde BMW sin 3,5-liters rekkesekser på 277 hk.

Dette viste seg å være en sterk og seig motor, i 1984 kom den under under panseret på M 635 CSi (med ni hester ekstra). Suksessen her gjorde at endel også mente at motoren kunne spille en rolle i en ny toppversjon av 5-serien.

Resultatet ble den første M5 (1985-1987). Med 286 hk innabords var M5 den raskeste firedørs bil i verden. Topphastigheten var 245 km/t, og 0-100 gikk på 6,5 sekunder.

Dette ga sjåføren en kjemperegning

Men ifølge Paul Rosche, som var ansvarlig for det som er tidenes råeste Formel 1-motor, BMWs turboladete 1,5-liters motor (brukt fra 1982 til 1986, og som kunne yte opp til 1400 hk under en kvalifiseringsrunde), er historien bak M5 langt mer enn et ønske om bare å bruke M1-motoren i en sedan.

Med denne motoren under panseret, ble det ikke lenger noe problem for livvaktene å holde følge med sjefen. 
Med denne motoren under panseret, ble det ikke lenger noe problem for livvaktene å holde følge med sjefen. 

Frykt for terror

Her skal man tilbake til den kalde krigen, og et langt fra hyggelig forhold mellom Vest-Tyskland og Øst-Tyskland. På tidlig 80-tall var Eberhard von Kuenheim administrerende direktør for BMW. Vest-Tyskland hadde på 70-tallet blitt rystet av flere terroranslag fra RAF (Rote Armee Fraktion), og en av deres spesialiteter var kidnappinger av ledere og direktører.

Hør BMW-entusiast Erik Johannessen fortelle M-historier i Lordens Garasje

Av den grunn var det mange viktige personer som gjerne hadde en rask direktørbil, ifall det skulle bli uforutsette situasjoner, og von Kuenheim ble fraktet rundt i en turbomatet BMW 745i. Som ekstra backup hadde han et team med livvakter som fulgte i 535i og 528i-modeller.

En M5 som tydeligvis har kjørt i revers på snøen. Mange med bakhjulstrekk har prøvd det trikset opp bratte og glatte vinterbakker, bare for å finne ut at det er et triks som kun egner seg for forhjulsdrevne biler. 
En M5 som tydeligvis har kjørt i revers på snøen. Mange med bakhjulstrekk har prøvd det trikset opp bratte og glatte vinterbakker, bare for å finne ut at det er et triks som kun egner seg for forhjulsdrevne biler. 

Arbeidet gjort på kveldstid

Det var bare et problem. Når 7-serien virkelig ga på (som den ofte gjorde, siden Kuenheim likte litt tempo) klarte ikke 5-serie bilene å henge på. Dermed kom ideen om å sette M1-motoren inn i en 5-serie. Arbeidet ble gjort på kveldstid, da det hele var ferdig, var livvaktene strålende fornøyde.

Dette skal bli en heftig elbil

Endelig hadde de en bil som kunne holde følge med sjefen. Resultatet ble så vellykket at man klarte å selge inn konseptet til ledelsen i BMW, som i utgangspunktet ikke hadde noen stor tro på at en slik bil kunne selge noe særlig. Historien har imidlertid vist at verden er full av mennesker som ønsker seg en rask sedan.

De skal bygge verdens råeste bil