Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx
404 Not Found

404 Not Found


nginx

Det er ikke mange bilmodeller som har røtter over 40 år tilbake. BMW 5-serie kom på markedet første gang tilbake i 1972. Dette har vært en gedigen suksess for det tyske premiummerket.

Derfor er det ingen liten begivenhet når de akkurat nå sender ut informasjon og de aller første bildene av en helt ny 5-serie.

De første bilene ruller ut på veiene i februar 2017. Kort tid senere lanseres også plug-in hybriden 530e iPerformance.

På utsiden er BMW 5-serie helt klart blitt ny. Blikket er skarpere og minner flere steder om storebror 7-serie. Modellen kommer med LED-hovedlys som standard og lyktene strekker seg nå hele veien inn mot grillen. Sammen med panserformen understreker dette bilens bredde.

Prisene starter på 492.000 kroner for BMW 520 D. 
Prisene starter på 492.000 kroner for BMW 520 D. 

Større bagasjerom

Sideprofilen preges av den markante skulderlinjen og de skarpe linjene som henger sammen med luftskjoldet bak forhjulet. Taklinjen skråner ned mot bagasjeromslokket.

Nye 5-serie er litt større enn sin forgjenger. Lengden er økt med 36 mm og måler nå 4,935 meter. Bredden er økt med 6 mm til 1,868 meter. Høyden er økt med beskjedne 2 mm til 1,466 meter, og akselavstanden har økt med 7 mm til 2,975 meter.

Bagasjeromsvolumet er på 530 liter, opp 10 liter fra forrige generasjon, mens luftmotstanden er redusert med 10 prosent. På sitt mest effektive er Cd (drag coefficient) oppgitt til 0.22. Det er best i klassen.

Dette vil bli motoralternativene til å begynne med. 
Dette vil bli motoralternativene til å begynne med. 

Enkle armbevegelser

Innvendig skal man oppleve nye 5-serie som enda romsligere. I baksetet er det nå plass til opptil tre barneseter, med ISOFIX-fester på de ytterste plassene. Sammenlignet med forrige generasjon vil man også merke at støynivået er redusert.

Interiøret preges av siste generasjon iDrive-infotainmentsystem og touchscreen hvor man selv kan posisjonere de ulike ikonene. 5-serie kommer også med «Gesture control», som først ble introdusert med nye 7-serie. Denne funksjonen gir føreren mulighet til å styre funksjoner i bilen ved hjelp av enkle armbevegelser. iDrive-systemet kan også sørge for automatisk oppvarming av seter og ratt ved en valgt utetemperatur.

Nei – det er ikke tilfeldig at denne BMW-en testes på racerbane

Slik ser BMW-nyheten ut innvendig.
Slik ser BMW-nyheten ut innvendig.

Ladbar hybrid

For de som ønsker en ekstra god lydopplevelse, tilbys et high-end Bowers & Wilkins høyttalersystem med diskanter produsert i syntetisk diamant, 16 høyttalere og en effekt på 1400 watt.

Ved lanseringen i februar 2017 tilbys først to dieselmotorer og to bensinmotorer. Alle alternativene kan leveres med kombinasjonen 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift.:

I mars 2017 lanseres den ladbare hybriden 530e iPerformance. Samlet effekt fra den firesylindrede bensinmotoren og den elektriske motoren er 252 hk, med et dreiemoment på 420 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 6,2 sekunder. BMW 530e iPerformance kan kjøres i ren elektrisk drift i opptil 140 km/t og den elektriske rekkevidden er på 45 km.

Dette har BMW aldri gjort før

De første bildene: Stor bilsuksess blir helt ny

100 kilo lettere

I samme periode kommer også modellene 520d EfficentDynamics Edition og M550i xDrive. Førstnevnte har en toliters dieselmotor på 190 hk under panseret, 8-trinns automatgir og et C02-utslipp på 102 g/km. Den foreløpige toppmodellen M550i xDrive henter kraften fra en 4,4 liters V8-bensinmotor. 8-trinns automatgir og xDrive firehjulsdrift sørger for at de 462 hestekreftene og 650 Nm fester seg til så vel asfalt som snø, og at sprinten fra 0-100 km/t går unna på 4,0 sekunder.

Gjennom utstrakt bruk av aluminium og magnesium er nye BMW 5-serie blitt opp til 100 kg lettere enn sin forgjenger.

– Nye BMW 5-serie byr på sikkerhet, komfort, dynamikk og kjøreglede i en og samme pakke. For første gang kan man nå også kombinere xDrive firehjulsdrift med den aktive styrefunksjonen og sportsunderstell, sier Marius Tegneby som er kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Les også: Elvis gamle BMW funnet bortgjemt på en låve

BMW 5-serie har holdt stand i 44 år nå og har med det vært en av de viktigste bilene i BMWs historie.  
BMW 5-serie har holdt stand i 44 år nå og har med det vært en av de viktigste bilene i BMWs historie.  

Bestilling fra november

Den adaptive cruisekontrollen er videreutviklet og fungerer nå fra 0-210 km/t. Dermed vil bilen automatisk stoppe opp når det blir kø og kjøre opp til den innstilte hastigheten når trafikken tillater det. En egen køkjøringsassistent sørger for å avlaste sjåføren når trafikkbildet tillater det. Nye BMW 5-serie tar med det også enda et steg videre innen autonom kjøring.

Med «Remote Control Parkering» kan føreren enkelt parkere med hjelp av en fjernkontroll. Og med «Remote View» gis du muligheten til å følge med på hva som skjer rundt bilen fra mobilen. Apple CarPlay lar deg integrere telefonen med systemet i bilen, og navigere på apper via skjermen i bilen – helt trådløst. Ved å koble seg på BMWs car-to-car-løsning vil også nye BMW 5-serie modeller kunne kommunisere direkte med hverandre og varsle om dårlig vær og førerforhold, ulykker og andre potensielle farer.

Startprisen basert på dagens avgifter er på 492.000 kroner, da snakker vi 520d.

De første nye BMW 5-serie-modellene er tilgjengelig for bestilling i løpet av november.

^

Les også: Får Siv Jensen viljen sin, forsvinner 167 BMW-modeller fra Norge