VIKTIG MELDING: Skuespillerne Zac Efron og Chris Hemsworth prøver å fortelle deg noe med disse bildene. Foto: Skjermdump fra Instagram 
VIKTIG MELDING: Skuespillerne Zac Efron og Chris Hemsworth prøver å fortelle deg noe med disse bildene. Foto: Skjermdump fra Instagram 

Derfor lakker mannlige kjendiser neglene sine

Skuespiller Zac Efron (28) og brødrene Chris (33) og Liam Hemsworth (26) har kastet seg på en viktig trend.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke motebladenes hete høsttips som er årsaken til at flere mannlige kjendiser nå lakker fingerneglene sine i alle regnbuens farger, ifølge E! News.

Årsaken er nemlig en ny kampanje kalt Polished Man, som oversatt til norsk betyr «lakkert mann». Kampanjens formål er å stoppe vold mot barn ved hjelp av bevisstgjøring og pengedonasjoner.

– Jeg er en «lakkert mann»

Ved å lakkere én av fem fingre ønsker kampanjen å øke bevisstheten rundt at 1 av 5 av barn i verden utsettes for fysisk eller seksuell vold før de har fylt 18 år. Det har skuespiller Chris Hemsworth gjort.

– Jeg er en «lakkert mann». Det handler ikke bare om å huske å kjøpe blomster, hvor mange runder du shotter eller hvor tungt du kan løfte. Det handler om å si nei til vold mot barn, skriver Hemsworth på Instagram.

Sprer budskapet

Kampanjen er i regi av den veldedige organisasjonen YGAP, og oppfordrer alle som tar utfordringen til å invitere venner til å gjøre det samme.

Chris Hemsworth utfordret blant andre lillebroren sin Liam og skuespilleren Zac Efron, og nå har også de lakkert hver sin negl.

– Jeg lakkerer med glede en av neglene mine for dette. 1 av 5 barn blir utsatt for vold før de fyller 18, og det er én for mye, skriver Efron på Instagram.

Inspirert av ung jente

Neglelakk-stuntet er inspirert av en ung jente ved navn Thea, som selv ble utsatt for vold da hun bodde på et barnehjem.

Ideen oppsto etter at Thea møtte YGAP-sjef Elliot Costello. Før de tok farvel, lakkerte hun neglene hans blå, noe Costello tok med seg i arbeidet med kampanjen.