Flerbruksbiler blir ikke mye tøffere enn dette, Renault kommer snart med en helt ny Grand Scenic.
Flerbruksbiler blir ikke mye tøffere enn dette, Renault kommer snart med en helt ny Grand Scenic.

Dette er et av de beste familiebil-kjøpene

Renault følger opp bilen som virkelig flyttet grensene. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skjer ikke så ofte, men noen ganger kommer det biler som snur helt opp-ned på klassen sin.

En av dem var første generasjon Renault Scenic. Da den kom tilbake i 1996, vakte den enorm oppsikt. Jeg var en av dem som syntes dette så veldig spennende ut. Jeg saumfarte engelske bilblader (dette var i storhetstiden til Car Magazine) som skrev veldig mye om Scenic. Og til tross for at jeg var både singel og barnløs, satt jeg faktisk og tenkte at "hmmm, denne bilen kunne jeg tenkt meg!".

Hvorfor? Jo, fordi Renault her kom med noe helt nytt. En flerbruksbil fylt av kule løsninger. Det var "hemmelige" rom i gulvet, klappbord på forseteryggene, bakseter som kunne skyves i lengderetningen og en rekke smarte innredningsløsninger. Det var som om interiørdesignerne hos Renault hadde fått beskjed om å utnytte ALLE mulige kriker og kroker og i tillegg tenke nytt.

Det lykkes de også veldig godt med. Til tross for at den tekniske kvaliteten var temmelig ujevn (for å bruke et veldig diplomatisk uttrykk), ble Scenic umiddelbart en stor suksess. Ikke minst var den elsket av småbarnsforeldrene. Den kompakte bilen hadde utrolig mye plass, i tillegg til alle de praktiske løsningene som var gull verdt i hverdagen.

Da andre generasjon kom, fikk den i tillegg en storebror med sju seter, kalt Grand Scenic. Scenic og Grand Scenic har i en årrekke vært blant Renaults mest solgte modeller.

Nå er det klart for helt ny utgave. Vi har vært i Bordeaux i Frankrike for å teste og denne gangen ryktes det at Renault har dratt til ganske mye i forhold til de to siste og ganske anonyme generasjonene.

Vi snakker altså sjuseters flerbruksbil. Norske priser er ikke helt klare ennå, men det antydes startpris på rundt 340.000 kroner for en ganske bra utstyrt modell, med 110-hesters dieselmotor. Bilene kommer til Norge over nyttår.

Renault har satset tungt på design de siste årene, her lykkes de veldig godt med Grand Scenic.
Renault har satset tungt på design de siste årene, her lykkes de veldig godt med Grand Scenic.

Brukte flerbruksbiler: Ikke alle gode ting er tre!

Hvordan er den å kjøre?

Flerbruksbiler har ikke tradisjon for å gi de store kjøreopplevelsene. Det var ikke før Ford S-Max kom tilbake i 2006, at vi for første gang fikk en flerbruksbil som også var morsom å kjøre.

For Renault har dette først og fremst handlet om komfort opp gjennom Scenic-historien. Det gjør det fortsatt. Et ganske komfortabelt understell og lang akselavstand gir gode landeveiegenskaper. Bare skarpe ujevnheter sliter den litt med, da smeller det i hele bilen. Støydempingen er god, det eneste vi stusser litt på er vindstøy som later til å komme fra speilene. Men da er hastigheten en god del over normal, norsk landeveiskjøring.

Tidligere modeller har krenget endel under litt kjapp svingkjøring. Det er nesten borte nå, i praksis oppleves Grand Scenic mer som en stasjonsvogn enn en ganske høyreist flerbruksbil.

Komfort er vektet høyt i Grand Scenic, der leverer den også bra.
Komfort er vektet høyt i Grand Scenic, der leverer den også bra.

– Blir man virkelig bilsyk av å kjøre SUV?

Hvordan er plassen?

Renault har ikke glemt gamle kunster. Det er MYE plass i denne bilen. De midtre baksetene kan skyves fram-og-tilbake. I forreste posisjon er det fint lite beinplass igjen, men da er bagasjerommet til gjengjeld stort.

Som sjuseter har den 233 liter bagasjeplass med alle setene i bruk. Feller du ned de to bakerste, øker dette til 596 liter.

Smarte løsninger til de i baksetet.
Smarte løsninger til de i baksetet.

Adkomsten til de to bakerste setene er helt godkjent. De egner seg best for barn, men voksne kan sitte der over kortere etapper.

Renault er fortsatt gode på oppbevaringsrom rundt om i bilen, de er det mange av. Pluss også for midtkonsoll som som er skyvbar og det store hanskerommet som er utformet som en skuff.

Det eneste som skuffer litt, er at det ikke er tre separate bakseter i midten, her har Renault gått for en 1/3-2/3-deling. Det smaker litt av sparing. Koppholderne er også på sedvanlig fransk vis litt for små. Disse er mer egnet til små espressogreier enn norsk Statoilkopp!

Det er litt bagasjeplass igjen også når den er sjuseter. 
Det er litt bagasjeplass igjen også når den er sjuseter. 

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Går den bra?

Det er sannsynligvis utgaven med 110 dieselhester som blir volummodellen i Norge. Den fikk vi ikke kjørt under den første testen, her var det i stedet større dieselmotorer som gjaldt.

Mer krefter betyr automatisk også høyere pris. Samtidig er ikke dette en bil du kjøper for å sette fartsrekorder eller delta i lyskryssrace med. Derfor vil 110-hesteren sannsynligvis være tilstrekkelig for de aller fleste. Bare ikke forvent deg noe stort overskudd, det vil den neppe klare å gi i en såpass stor bil.

0-100 km/t går på 12,4 sekunder, men til gjengjeld går den billig. Snittforbruket her er oppgitt til 0,39 liter/mil.

110-hesters dieselmotor blir sannsynligvis den mest vanlige motoriseringen i Norge.
110-hesters dieselmotor blir sannsynligvis den mest vanlige motoriseringen i Norge.

Egentlig en perfekt Norgesbil, men...

Finest utenpå eller inni?

Renault har virkelig løftet seg på design de siste årene, det beviser de igjen med Grand Scenic. Her klarer de å få en stor flerbruksbil til å se ganske sexy ut. Fronten er tøff, med den digre Renault-logoen i grillen. Profilen preges av en rekke kurver og linjer. Det kunne fort blitt rotete, men her sitter det. Bakfra er det litt mer anonymt og ikke like sporty.

Innvendig preges dashbordet av den stående infotainmentskjermen som forresten er veldig kurant å bruke. Noen vil nok savne et menyhjul, men det er lett å bli kjent med dette systemet. Interiøret er gjennomtenkt, med mange smarte løsninger. Det ser også bra ut, selv om endel knapper og brytere klart sladrer om at vi sitter i en ganske rimelig bil.

Ryddig og smart interiør. Materialkvaliteten er god, men endel detaljer sladrer om at dette ikke er ment å skulle være noen eksklusiv bil. 
Ryddig og smart interiør. Materialkvaliteten er god, men endel detaljer sladrer om at dette ikke er ment å skulle være noen eksklusiv bil. 

Denne kan være en ganske smart investering

...og hva er konklusjonen?

Renault var svært tidlig ute med smart flerbruksbil. Siden har en rekke konkurrenter kommet til, og Renault har ikke klart å holde på noe forsprang.

Men med nye Grand Scenic løfter de igjen nivået i denne klassen. Renault har laget en flerbruksbil som ser veldig bra ut, med klart godkjente kjøreegenskaper, mye plass og mange smarte løsninger.

RENAULT GRAND SCENIC

Motor: 1,5-liter diesel

Effekt: 110 hk / 260 Nm

0-100 km/t: 12,4 sekunder

Toppfart: 184 km/t

L/B/H: 463/186/166 cm

Bagasjerom: Fra 233 liter

Snittforbruk: 0,39 l/mil

Pris: Fra 340.000 kr. (estimert)

Renault er på vei opp i det norske markedet, etter mange tunge år. De nye modellene deres er alle aggressivt priset, og Grand Scenic er så visst ikke noe unntak. Startpris på rundt 340.000 kroner, i Zen-utgave (mellomste utstyrsnivå) og 110-hesters diesel, er flere titusener under de fleste sammenlignbare flerbruksbil-konkurrentene. Det gjør at Grand Scenic også bør ha gode forutsetninger for å stjele salg fra en rekke større stasjonsvogner.

I forhold til disse, har Renaulten to ekstra seter, høyere sittestilling og altså gedigent bagasjerom. I tillegg fremstår designet som langt mer sporty enn på de fleste av stasjonsvognene på markedet. Ikke dårlig av en flerbruksbil!

Hele bilen virker gjennomtenkt, og interiøret gir også god kvalitetsfølelse. Det skranglete preget vi husker fra franske flerbruksbiler noen generasjoner tilbake, er borte. Dashbord, brytere og hendler gir ikke premiumfølelse, men så har vi altså også en prislapp som er langt unna premium.

Vi nordmenn er glade i mye utstyr, derfor er det nok også grunn til å vente at mange vil velge toppmodellen Bose. Automatgir er etter vår mening også et naturlig valg på en bil som dette. Da kryper prisen i været, men ender sannsynligvis fortsatt på under 400.000 kroner. Det betyr veldig mye bil for pengene!

Den er morsom og rimelig – og klassens lekreste

Nye Grand Scenic kommer til Norge første kvartal 2017, da bør den ha gode forutsetninger til å bite fra seg!
Nye Grand Scenic kommer til Norge første kvartal 2017, da bør den ha gode forutsetninger til å bite fra seg!

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbilkupp