Dette ga sjåføren en kjemperegning

Men han nekter å betale.

Slik så det ut inne i Fløyfjellstunnelen i juli i fjor. Flengen i PE-skummet ble en kostbar sak å reparere. Foto: Statens vegvesen.
Slik så det ut inne i Fløyfjellstunnelen i juli i fjor. Flengen i PE-skummet ble en kostbar sak å reparere. Foto: Statens vegvesen.

Hvert år oppstår det skader i norske tunneler for mange millioner kroner.

En gjenganger er at det såkalte PE-skummet som brukes som vann- og frostsikring blir kjørt på og flenget opp. Og det kan fort bli svært kostbart.

Det viser igjen en episode fra Fløyfjellstunnelen i Bergen.

15. juli i fjor ble det laget en skikkelig flenge i veggen inne i tunnelen. Nå er regningen klar – samtidig som det er strid om hvem som skal betale den.

Passere en buss

NRK kan fortelle at Statens vegvesen mener regningen på 147.000 kroner må dekkes av den danske trailersjåføren Tommy Knudsen.

Denne dagen forsøkte han nemlig å passere en buss inne i tunnelen. Knudsens vogntog skal ha kommet for langt ut mot siden og taket traff dermed tunnelveggen.

Det innrømmer også Knudsen, men han hevder at hans vogntog bare laget noen striper i taket, og at skadene må ha blitt forårsaket av noen andre. Hans vogntog fikk angivelig bare en flenge i presenningen.

Politiet hadde kontroll – inne i tunellen

Måtte stenge i flere netter

– Det skal ikke mye til. Og selv om presenningen bare fikk en liten flenge, kan kanten på skapet hans ha laget skader som sjåføren ikke merker så lett, og som du ikke ser spor av på bilen i etterkant, sier byggeleder Svein Tore Drevsjø i Statens vegvesen, til NRK.

Det hører med til historien at Fløyfjellstunnelen måtte stenges i flere netter for at skaden skulle bli utbedret. Prisen på PE-skummet er også høy, noe som bidrar til at regningen på å utbedre skaden altså endte på nesten 150.000 kroner.

Den danske trailersjåføren mener at vogntoget hans bare laget noen striper i beskyttelsen inne i tunnelen, ikke de store flengene. Foto: Statens vegvesen.
Den danske trailersjåføren mener at vogntoget hans bare laget noen striper i beskyttelsen inne i tunnelen, ikke de store flengene. Foto: Statens vegvesen.

Her kom den første gjennomsnittsmålingen – i en tunell