Denne småbilen har snart ikke livets rett lenger, har Nissan bestemt. Fra nyttår stopper produksjonen – mens den er ventet å forsvinne fra modellutvalget sommeren 2017.
Denne småbilen har snart ikke livets rett lenger, har Nissan bestemt. Fra nyttår stopper produksjonen – mens den er ventet å forsvinne fra modellutvalget sommeren 2017. Foto: Bill Pugliano

Nå er det snart kroken på døra for denne bilen

Nissan mener ny småbil gjør den overflødig...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forbindelse med bilutstillingen i Paris, viser Nissan siste generasjon av småbilen Micra. En helt ny retning, sammenlignet med den utgående modellen. Nå skal det være mer sporty og et design som appellerer også til yngre kjøpegrupper.

Såpass tro har Nissan på sin nye modell, at de ikke lenger ser behov for å fortsette produksjonen av den andre småbilen sin i Europa: Note.

Skuffende salg

Tanken er at det nå skal fokuseres fullt ut på Micra, og at det også skal gjelde produksjonskapasiteten på fabrikken i Sunderland i England, skriver Autocar.

Småbilmarkedet i Europa er gigantisk. Rundt 3,5 millioner biler selges årlig i dette segmentet. Og Nissan ønsker å ta en betydelig større del av kaka.

Note har ikke vært noen salgssuksess. Nissan har heller ikke vært fornøyd med Micra-salget, som dalte fra 153.000 i 2005 til 66.000 ti år senere.

Slik ødelegges du Nissans klassiske sportsbil

Tilpasset Europa

Håper er at designet, som denne gangen er tilpasset det europeiske markedet, skal bidra til at Micra får et betydelig løft i salgsvolum.

Note, derimot, er på god vei inn i historiebøkene. Det er ventet at produksjonen skal rundes av like etter nyttår, og at du ikke lenger kan kjøpe en ny Note sommeren 2017.

Om du ønsker å kjøpe en Nissan Note før det er for sent, starter prisene på like under 200.000 kroner i Norge.

Slik kan det se ut innvendig i Nissan Note.
Slik kan det se ut innvendig i Nissan Note.

Her kan du lese vår test av Nissan Note

To modeller

Nissan vil dermed stå med to modeller i A-segmentet: Micra og den vesle crossoveren Juke.

Sistnevnte har både vært en sukesshistorie og en imagebygger for Nissan. Designet er langt mer utagerende enn vi er vant med fra den kanten – samtidig er startprisen på drøyt 200.000 kroner gunstig.

Datsun: Snart er det 30 år siden de forsvant

Elektrisk

Enn så lenge er det ingen planer om noe annet enn bensin eller dieselmotorer i den nye Micra-modellen.

På elbil-siden er det fortsatt Leaf og E-NV200 det satses på.

Leaf kommer i helt ny generasjon neste år. Det snakkes her om rekkevidde på over 300 kilometer og et helt nytt og sprekre design.

Dette blir en av verdens billigste biler