Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koreanske Ssangyong slo til i Paris med et ganske så gedigent SUV-konsept med navnet LIV-2. Bilen er den ferdige kulminasjonen av det såkalte Y400-prosjektet som har pågått en stund, og har selskapets egenutviklede 2,2-liters Euro 6 turbodiesel på 181 hk under panseret.

Dieselmotoren jobber sammen med en syvtrinns-automat fra Mercedes-Benz, og LIV-2 har naturligvis firehjulstrekk. Bilen skal danne basis for en produksjonsmodell som mest sannsynlig vil erstatte dagens Rexton, og vil også kunne leveres med en 2-liters turbobensinmotor på 225 hk.

BMW klemmer til med ny og spenstig SUV

LIV-2 betyr Limitless Interface Vehicle 2, og vil plassere seg over Tivoli XLV og Korando i porteføljen til koreanerne. En ferdig produksjonsmodell av det som blir det nye flaggskipet til Ssangyong er ventet i 2017.

Mye jobb har gått ned i interiøret til konsernets nye flaggskip. 
Mye jobb har gått ned i interiøret til konsernets nye flaggskip. 

Til nye høyder

Tanken bak bilen er først og fremst å ta Ssangyong inn i nye markeder, denne gang et dyrere og mer eksklusivt segment enn før. Dette gjøres blant annet ved å løfte interiørkvaliteten og samtidig tilby mer utstyr enn før. Interiøret ser riktig så delikat ut, og man lover også å ha alt av sikkerhetsustyr, inkludert ni airbager.

Denne skal gi oss det beste av to verdener

Designet skal representere merkets designspråk i årene som kommer, og har en grill som skal ligne på de utstrakte vingene til en fugl. I tillegg ser man tydelig skulpturerte detaljer på sidene. Begge deler skal være faste innslag på kommende Ssangyong-modeller (Tivoli har allerede fuglevinge-grillen).

Bilen vil få lysteknologi som lyser opp "gangveien" for folk når de forlater bilen i mørket.
Bilen vil få lysteknologi som lyser opp "gangveien" for folk når de forlater bilen i mørket.

Gammeldags, men solid

Men det mest oppsiktsvekkende med bilen, med tanke på at vi skriver 2016, er nok at man har valgt den klassiske gamle oppskriften på å lage solid SUV, med karosseriet boltet rett på rammen.

Dette kan synes litt gammeldags, men betyr en svært solid konstruksjon, samtidig som man nok har planene klare for flere ulike karosserityper.

Sannsynligvis er dette inkludert en pickup, som er gull verdt på det amerikanske markedet. På denne måten kan man realisere det kjapt og relativt rimelig.

Går nye veier for å kapre yngre kjøpere