AKTIV PÅ NETTET: Ada Hegerberg bruker sosiale medier flittig for å gi fansen innblikk i hverdagen, både i Norge og i Frankrike. Her sammen med Cristiano Ronaldo (t.v.) og lagvenninne Eugenie Le Sommer (t.h.).
AKTIV PÅ NETTET: Ada Hegerberg bruker sosiale medier flittig for å gi fansen innblikk i hverdagen, både i Norge og i Frankrike. Her sammen med Cristiano Ronaldo (t.v.) og lagvenninne Eugenie Le Sommer (t.h.).

Slik bruker Ada Hegerberg sosiale medier: – Viktig å skape litt blest

Den norske fotballstjernen om livet på nettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ada Hegerberg (21) måtte vente lenge på sin egen scoring i onsdagens 5-2-nedsabling av Avaldsnes.

Men der Europas beste kvinnelige fotballspiller i fjor ventet lenge med å levere på banen, var hun desto raskere med å poste oppdateringer fra kulissene i bakkant av Mesterliga-kampen.

Hennes følgere på Twitter fikk kjapt innblikk i hvordan hverdagen er for en av verdens beste fotballspillere - med brunost på privatflyet tilbake til Frankrike i går kveld.

Den norske Lyon-proffen (21) gir sine supportere jevnlige drypp i sosiale medier. Både stjernemøtet med Cristiano Ronaldo i august, samt flyturer med søsteren Andrine - også hun fotballspiller - er blant postene Hegerberg har delt de siste ukene.

Noen strategi vil hun imidlertid ikke kalle det.

– Det viktig å dele litt av både på og utenfor banen for å skape litt blest om fotballen, og vise litt hvordan jeg har det i Frankrike. Det er en artig greie for å profilere ting og ha litt kontakt med folk utenfor banen, sier Hegerberg om sin egen profil.

21-åringen fra Sunndalsøra har omtrent 40.000 følgere på Facebook, 31.000 på Instagram og rundt 16.000 på Twitter. Det er marginalt bak hennes mannlige motstykke Cristiano Ronaldo, som har småpene 117 millioner på Facebook alene.

Den kanskje største kvinnelige fotballspilleren gjennom tidene, brasilianske Marta, står med omtrent 300.000 følgere av sin Facebook-side.

Hegerbergs egen sosiale medier-filosofi er enkel.

– Jeg deler fra hverdagen. Små glimt fra Lyon, veien frem til mesterskap og troféer. Slike ting, sier Hegerberg til TV 2.

Et viktig delmål er selvsagt å profilere og skape blest om kvinnefotball. Til tross for at hun egentlig ikke fikk lov til å la seg intervju av TV 2 før kampen mot Avaldsnes tirsdag, tok hun seg likevel to minutter mens spillerbussen ventet tutende.

– Det er det samme som gjelder om det er kvinnefotball eller herrefotball. Sosiale medier er viktig, sier Hegerberg.

Top lad & a true champion.

Et bilde publisert av Ada Stolsmo Hegerberg (@ahegerberg)