Norske forskere har utviklet nytt superbatteri

På Universitetet i Oslo har forskere utviklet batterier som kan lade tusen ganger raskere vanlige batterier i dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen gir 70 millioner kroner på statsbudsjettet til forskning som kan redusere klimagassutslippene fra transportsektoren.

Blant de som kan få mer å forske for er Universitetet i Oslo (UiO), der de har utviklet nye «superbatterier».

Lader tusen ganger raskere

I kjelleren på Kjemisk institutt på UiO har forskerne nemlig klart å lage batterier som lader tusen ganger raskere enn dagens batterier.

Håpet er at teknologien kan utvikles til bruk i tungtransport.

Gjennombruddet hos forskerne i Oslo er bruken av supertynne materialer. Jo tynnere materialer som brukes, desto raskere kan et batteri lades. Det er da snakk om en tykkelse på mindre enn 50 nanometer.

– Det tilsvarer brøkdelen av tykkelsen til et hårstrå, forteller professor Helmer Fjellvåg ved UiO.

Imponert over gjennombruddet

Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) liker det han får se på Kjemisk institutt.

– Det er veldig interessant. Hvis verden og Norge skal nå klimamålene så må batteriteknologien ta store sprang fremover, sier Helgesen.

Og akkurat det skjer nå i kjellerlabben på Blindern, der forskerne kan få mer midler til å utvikle superbatteriene videre. I Statsbudsjettet bevilger regjeringen 70 millioner kroner til forskning som kan redusere klimagassutslippene.

Må forske mer

Til tross for stor fremskritt innenfor teknologien, er det foreløpig et godt stykke frem til at superbatteriene kan tas i bruk i kjøretøy.

Batteriene er ennå bare er på laboratoriestadiet.

– Utfordringen er hvordan det er mulig å oppskalere det du gjør i liten skala til stor skala. Når du har svaret på det, kan du bruke det i transportsektoren, sier Fjellvåg.

Nå kan støtten fra regjeringen gi en raskere løsning på skaleringsutfordringene.