Mye lavere enn dette blir det rett og slett ikke

Ny sportsbil vekker oppsikt.

How low can you go? Når takets høyest punkt er jevnt med beltestedet, snakker vi heftige linjer! 
How low can you go? Når takets høyest punkt er jevnt med beltestedet, snakker vi heftige linjer! 

«Fremtiden er elektrisk» sa Renaults EV-mann Guillaume Berthier, da vi pratet med ham på Paris-utstillingen. Det er neppe tomme ord heller, for i tillegg til den vanlige Zoe med oppgradert 400 km elektrisk rekkevidde, viste også Renault fram et fantastisk konsept kalt Trezor, med racingteknologi i bunn.

Du har kanskje fått med deg at det finnes en racingserie for Formel-biler med elektrisk drivverk, kalt Formula E? Der er Renault tungt inne, og drivverket fra en slik Formula E-racer danner hjertet i Trezor. Det betyr 350 hk til bakhjulene og 380 Nm i dreiemoment, og en 0-100 tid på under 4 sekunder.

Drar du ned til Paris nå, kan du få Trezor live. Den er allerede en stor publikumsfavoritt.
Drar du ned til Paris nå, kan du få Trezor live. Den er allerede en stor publikumsfavoritt.

Et rent design

Men det er ikke ytelser som er det viktigste her, men designet. Det byr på grasiøse, flytende linjer, som gir elegante proporsjoner, krydret med et muskulært og hissig uttrykk.

Dette synet ga Vidar sjokk

Det er også et veldig rent design, som ikke er nedlesset med alskens luftinntak og vinger. Totalinntrykket er særdeles imponerende, og mange designer-fagfolk stod og nikket på sin typiske «jeg vet best»-måte da de beskuet bilen.

Rødt er undervurdert som interiørfarge, og fungerer også sammen med treverk. 
Rødt er undervurdert som interiørfarge, og fungerer også sammen med treverk. 

Treverk og skinn i rødt

Som en ekstra lekker detalj har ikke bilen dører, men i stedet åpner hele takseksjonen seg, slik at man stiger inn i det relativt sparsommelige interiøret. Der finner man treverk og skinn, alt gjort i en delikat rødfarge. Rattet lukter Formula E, og en kurvet touchskjerm er montert like til høyre for rattet.

Denne skal gi oss det beste av to verdener

Lengde/bredde/høyde er 470/208/108 meter, mens vekten er 1.600 kilo, inkludert de to batteripakkene om bord. Trezor har for øvrig tre ulike kjøremodus, normal, sport og autonom. Det siste betyr altså at bilen kjører selv, og når den er i selvkjørende modus får den en annen eksteriørbelysning for å vise andre trafikanter hva som foregår.

Muskuløse former i en svært sportslig kropp. Renault Trezor ser uforskammet bra ut. 
Muskuløse former i en svært sportslig kropp. Renault Trezor ser uforskammet bra ut. 

Detaljer kan dukke opp

Konseptbiler har ikke alltid like mye med vanlig bilproduksjon å gjøre, men noen av Renaults mest oppsiktsvekkende konsepter de siste årene har hatt detaljer som har kommet på vanlige produksjonsbiler.

Tenk for eksenpek på den ultraheftige DeZir fra 2010. Nesepartiet fra den endte opp på kommende Renault Clio. Så ikke se bort fra at visse elementer fra Trezor kan dukke opp på andre Renaulter i årene som kommer.

En av Norges mest solgte elbiler skal gå mye lenger