Alfa Romeo er i ferd med å reise seg fra knestående. Etter flere tunge år med svakt salg og ikke akkurat oppdaterte modeller, skjer det noe. Flere modeller og nyheter er endelig på gang.

Lidenskapelige entusiaster gleder seg. Det har de all grunn til. Endelig er det lys i tunellen.

En av nyhetene som er verdt å glede seg over på årets bilmesse i Paris er at Giulia presenteres med en ny og frekk modellutgave. Nemlig Giulia Veloce. Den får nye motoralternativer, nytt design og nytt utstyr.

De visuelle endringene på Veloce-modellen er blant annet andre fangertrekk foran og bak, bi-xenon lys og andre felger. 
De visuelle endringene på Veloce-modellen er blant annet andre fangertrekk foran og bak, bi-xenon lys og andre felger. 

Velg mellom 210 og 280 hk

De nye motoralternativene er en 2.0 turbomotor med 280 hestekrefter og 400 Nm – samt en 2,2 liters diesel med 210 hestekrefter og 470 Nm dreiemoment.

Begge motoralternativene kommer med Q4-firehjulsdrift, noe som garantert er viktig for norske kjøpere, og en 8-trinns automatgirkasse.

Mer utstyr

I Veloce-versjonene inngår i tillegg unike støtfangere og svarte-, pianolakkerte interiørdetaljer sammen med blant annet nye sportsseter i sort skinn, sportsratt, dashbordlister i aluminium og bi-xenon hovedlys.

Veloce kommer også med ett eksosrør på hver side og egne aluminiums-felger.

Som alle Giulia-versjoner er Veloce også utstyrt med moderne sikkerhetssystemer som automatisk oppdager og kan forhindre kollisjon med både kjøretøy og fotgjengere.

Alfa Romeo 159: Vinterbilen for den kjøreglade familien

Q4 Firehjulsdrift

Pianolakkerte detaljer og nye sportsseter er noe av det Veloce byr på innvendig.  
Pianolakkerte detaljer og nye sportsseter er noe av det Veloce byr på innvendig.  

Firehjulsdriftsystemet Q4 er dessuten blitt forbedret siden sist.

Med den aktiv fordelingskasse distribueres kraften automatisk til det hjulet med best grep. Dessuten har systemet en lav vekt – det er kun 60 kilo ekstra vekt sammenlignet med den bakhjulsdrevne versjonen.

I fordelingskassen sitter en aktiv kobling som både gir maksimal kjøreglede samtidig som drivstoff-effektiviteten prioriteres når underlaget er bra.

Opptil 100 prosent av kraften kan fordeles til bakakslingen og 60 prosent til forhjulene. Fører kan også justere kraftfordelingen og systemet gjennom kjøreprofilvelgeren Alfa DNA.

Priser

Dieselmodellen (2,2D) starter på 564.800 kroner, mens bensinmotoren på 280 hk (2.0T) får en startpris på 638.800 kroner.

Om man ser på tilsvarende modeller fra for eksempel BMW, Audi og Volvo, er kombinasjonen pris og ytelser konkurransedyktig.

Les også: Nå får du denne Alfa Romoen for småpenger

Priser Giulia Q4:

2.2D Veloce Q4 AT 210HK : 564.800 Kroner.

2.0 T Veloce Q4 AT 280HK : 638.800 Kroner.