7 av 10 kan snart oppleve at denne ikke virker

Er du en av dem? Da bør du raska på...

Bare 3 av 10 norske biler har DAB-radio – og det når det er under 100 dager til det gamle FM-nettet begynner å slukkes.

Det framkommer i en statusrapport som nylig har blitt offentliggjort, i forbindelse med overgangen til DAB+.

Onsdag 11.1. kl. 11.11 slås de første nasjonale FM-senderne av. Rapporten viser at de fleste radiolytterne er forberedt. Samtidig ser man at omleggingen krever et større informasjonsarbeid enn man tidligere har antatt.

Rapporten viser videre at det finnes en eller flere DAB-radioer i 7 av 10 norske husstander – og at radiolytterne har en høy bruk av digitalradio via DAB, internett og/eller digital-TV.

64 prosent av radiolytterne bruker daglig én eller flere av de digitale plattformene.

Målt i lyttertid har DAB og FM nå blitt jevnstore plattformer.

Fire av fem bilradioer blir ubrukelige

Lite har skjedd i bilene

Noen bilmerker har hatt DAB-radio som standard i noen år allerede.

Men likevel er det altså bare rundt 30 prosent som sier at de har DAB+ i bilen.

Det betyr i praksis at mange ikke har gjort noe for å konvertere eksisterende bilradio, til å kunne motta DAB-signaler.

Radio i bilen er ikke dermed lavt prioritert, men mange venter med denne litt mer krevende oppgradering til slukkingen inntreffer.

Snart er det DAB-radio som gjelder – er du klar?

Smart å forberede seg

– Det kan fort bli litt slik som å vente med å legge på vinterdekkene til snøen faktisk har kommet. Vi vet hva som skjer da. Lange køer og stor frustrasjon og fare for lange ventetider hos de som konverterer bilradioer, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Jeg vil derfor – akkurat som med vinterhjulene – anbefale å være forberedt, sette seg litt inn i de forskjellige alternativene, og å være ute i litt god tid, avslutter bileksperten.

FM-sendingene slukkes fylke for fylke – de to siste er Troms og Finnmark, som slukker 13. desember 2017. Fra da av er alle nasjonal radiokanaler heldigitale.

Les også: Dette trenger mange – NAF mener det er halvferdig