Ikran (26) anmelder Stena Line for rasisme

DÅRLIG START: Da Ikran, venninnen og barna skulle gå om bord på danskebåten på Vippetangen i Oslo, ble de møtt på en svært ubehagelig måte. Foto: Kjersti Johannessen/TV 2. 
DÅRLIG START: Da Ikran, venninnen og barna skulle gå om bord på danskebåten på Vippetangen i Oslo, ble de møtt på en svært ubehagelig måte. Foto: Kjersti Johannessen/TV 2. 
VIPPETANGEN, OSLO (TV 2): Da de to venninnene og barna skulle på tur med danskebåten, fikk turen en svært ubehagelig start. Nå ønsker Ikran å ta et oppgjør med hverdagsrasismen.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sist helg skulle Ikran og venninnen ta med barna på en tur med danskebåten. De små, i alderen fire til ni år, hadde gledet seg enormt til reisen.

Men da gruppen troppet opp på Stena Lines terminal i Oslo søndag ettermiddag ble det raskt slutt på gleden.

Det var Ikran som hadde ansvaret for billettene. Hun ga noen av dem til venninnen, som tok med seg ungene sine og gikk i forveien mens Ikran skulle kjøpe brus i kiosken.

Dessverre viste det seg at venninnen hadde fått med seg en billett for lite, og havnet i diskusjon med den eldre kvinnen i billettkontrollen.

Ikrans sønn (snart 7) og datter (9) på vei til danskebåttur søndag. De hadde gledet seg veldig. Foto: Privat. 
Ikrans sønn (snart 7) og datter (9) på vei til danskebåttur søndag. De hadde gledet seg veldig. Foto: Privat. 

– Da jeg kom frem var damen meget irritert på venninnen min fordi hun hadde kommet med en billett for lite. Jeg fortet meg å si at det var min skyld og at jeg var lei for det.

– Dra hjem!

Ifølge Ikran svarte da billettdamen at hun ikke ville ha noe diskusjon, og Ikran fikk beskjed om å ikke hisse seg opp.

– Jeg kunne ikke annet enn å svare at jeg ikke var hissig. Jeg hadde jo beklaget og sagt at det var min feil. Da svarte hun: «Det er ikke rart dere kriger der nede!» Jeg ble sjokkert og sa at det var da rasistisk sagt, og at man ikke kan si sånne ting til folk. Da svarte hun at det var typisk at «vi utlendinger sier at alt er rasistisk», og at vi skulle reise hjem dit vi kommer fra, forteller Ikran til TV 2.

Hun er opprinnelig fra Somalia, og kom alene til Norge som 15-åring. Her i Norge har hun gått på skole, fått to barn og jobber i dag på sykehjem i Oslo. Hun snakker perfekt norsk, føler seg norsk – og har ikke noe annet sted å reise «hjem» til.

– Barna mine så utrolig redde ut. De ble så engstelige for at vi ikke skulle komme oss om bord på båten. Siden jeg er alenemor har vi sjelden råd til å reise noe sted. De hadde gledet seg enormt til denne turen.

Her i billettkontrollen oppsto diskusjonen. Foto: Kjersti Johannessen/TV 2. 
Her i billettkontrollen oppsto diskusjonen. Foto: Kjersti Johannessen/TV 2. 

Ifølge Ikran sa kvinnen at hun kunne nekte dem avgang hvis hun ville.

– Det var helt sjokkerende. Jeg svarte at jeg ikke var full og en helt vanlig person, men hun sa at hun kunne gjøre det om hun ville. Da orket jeg ikke å høre mer, så jeg ønsket henne bare god kveld og gikk om bord på båten.

Vil anmelde Stena Line

Hun forteller at dersom hun hadde vært der alene, hadde hun bare dratt hjem etter den utrivelige opplevelsen. Men for ungenes skyld gjennomførte hun reisen.

– Men jeg klarte ikke å tenke på annet enn den damen. Hele turen ble ødelagt for min del.

Nå ønsker Ikran å anmelde Stena Line for rasisme. Hun sier at selv om damen hadde en dårlig dag, kan man ikke snakke sånn til folk. Og hun mener det sier noe om selskapets holdninger når de lar slike ansatte stå i billettkontrollen.

– Jeg ville bare ha en hyggelig tur med ungene mine og venninnen min.

Ser alvorlig på saken

Pressesjef i Stena Line, Jester Waltersson, blir ikke glad da han høre historien.

– Det er første gang jeg hører om dette, men om det stemmer, er det ikke bra. Slik skal man ikke snakke. Dette kommer vi til å ta videre, og gjennomføre en intern undersøkelse, sier Waltersson til TV 2.

Han sier han ikke har hørt om liknende tilfeller før, og at alle deres ansatte som er i kontakt med passasjerer har fått opplæring i kundeservice.

– Det er bra at hun ønsker å anmelde, slik at saken kan bli undersøkt også av en ekstern part. Vi tar dette på fullt alvor.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook