Guillaume Berthier hos Renault mener elektrisk framdrift vil være en av tre kjerneverdier for bilene i framtiden. 
Guillaume Berthier hos Renault mener elektrisk framdrift vil være en av tre kjerneverdier for bilene i framtiden. 

– Kampen om elbilen utkjempes nå – startskuddet har gått

Her kan vi vente oss mange spennnende nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Paris Motor Show viser klart og tydelig at det nå satses ordentlig på elbil. En del av de vi snakket med, sa endog at Paris 2016 vil stå som en milepæl i elbil-historien, fordi så mange av de store fabrikantene nå viser at de satser ordentlig på det.

Tidligere har elbil-satsingen stort sett vært en slags bigeskjeft, som har lent seg på statlige subsidier i de land elbilen skulle selges. Med andre ord en halvhjertet satsing, uten det samme fokus som man har rettet mot tradisjonelle drivstoff.

Hva som har fått så mange av fabrikantene til nå å satse tungt på elbiler, har ikke noe entydig svar. I stedet er det en kombinasjon av mange faktorer. «Dieselgate» og skandalen rundt dette, har gjort mange usikre på dieselmotorens fremtidsutsikter, og amerikanske Tesla har vist at elbil ikke trenger å være som en kjip gammel Think.

Til syvende og sist handler det imidlertid som alltid om penger. Før har ikke bilprodusentene trodd på noe stort elbil-marked, derfor har det ikke vært noen vits i å satse på det. Men nå tror man at elbiler er et gigantmarked waiting to happen, godt hjulpet av ulike regjeringers store løfter om kjempesatsing på elbiler (som Kina og Tyskland).

"Skal du henge med, må du være med nå"

En av de som tror elbiler kommer til å bli gigantisk, er franske Guillaume Berthier fra Renault, som har tittelen Electric Car, Sales & Marketing Director. Vi fikk en prat med ham under årets Paris Motor Show, og her er hans tanker omkring elbilen og dens framtid i Europa:

Slik blir de nye reglene for førerkortet ditt

Renault Zoe er en av Norges mest solgte elbiler, og det vil neppe skade fremtidig salg at rekkevidden nå blir 400 km. 
Renault Zoe er en av Norges mest solgte elbiler, og det vil neppe skade fremtidig salg at rekkevidden nå blir 400 km. 

– Det er ingen tvil om at startskuddet for det store elbil-løpet har gått, og skal du henge med må du være med nå. De som ikke har elbiler på programmet i det hele tatt, vil få det tøft å ta igjen de andre, og de som har en maksimal rekkevidde på rundt 200 km vil også merke at det blir for lite for kresne kunder med rekkeviddeangst.

Best mulig teknologi for lavest mulig pris

– Nå er jo ikke rekkevidde alt for alle kunder. Mange som bor i byer kjører veldig korte strekninger daglig, og for dem holder det kanskje med 200 km rekkevidde. Men for andre blir det alt for lite, og de vil derfor gå for en bil med rekkevidde på det dobbelte. Det er grunnen til at vår Zoe både kommer i en versjon med 400 km rekkevidde, og en med litt over halve rekkevidden. For hvis du klarer deg med den korte rekkevidden, så får du også en billigere bil, da batteripakken blir langt gunstigere. Strategien det handler om er best mulig teknologi for lavest mulig pris.

En av Norges mest solgte elbiler skal gå mye lenger

– Jeg tror det kan bli 100.000 solgte elbiler i Europa i år. Nå har salget til nå i år gått ned med rundt 7 prosent, hovedsakelig fordi salget i Norge har gått ned. Men salget i Frankrike har økt med 41 prosent, og Renault Zoe er en medvirkende årsak til dette. Ved utgangen av august var det solgt 7.623 Zoe i Frankrike i år, noe som gjør den til Frankrikes mest solgte elbil. Men også i Tyskland selger den godt, og vi er størst på EV der. Til og med august i år, har vi solgt 1.836 Zoe i Tyskland. Til sammenligning ble det solgt rundt 1.000 eksemplarer av VW e-up!, VW e-Golf og BMW i3 i Tyskland i samme periode. Norge er for øvrig vårt tredje beste marked for Zoe, med 1324 biler til og med august i år.

Det er nå det skjer

– Personlig ser jeg på elbiler som en god løsning for global oppvarming. Som jeg ser det handler bilens fremtid i hovedsak om tre ting. Den vil være autonom, den vil være oppkoblet og den vil være elektrisk. Så at elbil vil være kjempeviktig for alle bilfabrikanter er det ingen tvil om. Det betyr også at vi må gjøre det vi kan for å være i front, og siden vi i 2011 annonserte at vi ville være aktive i elbil-feltet, har vi satset hardt på området. Det er nå det skjer, og det er nå man må være med. Fremtiden er elektrisk, avslutter Guillaume Berthier.

Dette synet ga Vidar sjokk