Svenske Agneta Dahlgren har jobbet for Renault i 25 år, og vet at design nå er blitt det viktigste for kundene. 
Svenske Agneta Dahlgren har jobbet for Renault i 25 år, og vet at design nå er blitt det viktigste for kundene. 

Hun vet hva som er viktig når du skal kjøpe bil

Svenske Agneta har toppjobb i Renault.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva skal til for at du skal kjøpe ny bil? Hva er det du ser etter? Dette er spørsmål som de store bilfabrikantene er svært opptatte av, men det er også spørsmål som har blitt vanskeligere å svare på.

Tidligere ville f.eks en ansvarlig famliefar eller -mor, ha valgt et merke som fokuserte på sikkerhet, og utfra det valgt bort bilmerker som man visste ikke var så trygge. Men den tiden er over. Man får ikke lenger kjøpt regelrett utrygge biler. Det samme med kvalitet. Bilmerker som er virkelig dårlig sammensatt er det slutt på. Det gjelder også teknologi. De fleste har mer eller mindre det samme. Og det samme med egenskapene på veien. Biler med «livlige» kjøreegenskaper er det slutt på.

Kort fortalt er bilene blitt veldig like, og da prøver bilfabrikantene det de kan for å gi deres biler det lille ekstra. Det gjelder i særdeleshet design, som nå er blitt den viktigste grunnen for veldig mange når de velger bil. Man kan kanskje synes at biler er blitt like hverandre, men det er ingen tvil om at designnivået på dagens biler er milevis foran f.eks nittitallets biler. Ta f.eks en vanlig småbil som Nissan Micra eller en rimelig koreaner fra 90-tallet, og sammenlign med den nye Nissan Micra og dagens koreanske biler. Poenget er innlysende: I dag slipper du ikke unna med et trøtt og intetsigende design, uansett hva prislappen eller statusnivået sier.

Nye Renault Grand Scenic har fått mye ros for designet. Agneta Dahlgren beskriver bilens former som fyldige og ganske sjenerøse, til dels sensuelle, og man skal få et varmt inntrykk av bilen. 
Nye Renault Grand Scenic har fått mye ros for designet. Agneta Dahlgren beskriver bilens former som fyldige og ganske sjenerøse, til dels sensuelle, og man skal få et varmt inntrykk av bilen. 

Fra Luleå til Paris

En av de som vet mer om dette enn de fleste, er svenske Agneta Dahlgren (49), som er Director Design C-Segment and Electric Vehicles hos franske Renault. Det betyr i korte trekk at hun har ansvaret for designet på Renaults C-segment biler, samt elbilene. Vi fikk en liten prat med henne under Paris Motor Show, hvor hun forteller om sine betraktninger angående design.

Dette synet ga Vidar sjokk

– Jeg startet hos Renault i 1991, etter å tidligere ha studert ved Luleå Tekniska Högskola (idag kalt Luleå Tekniska Universitet), hvoretter jeg søkte meg til ingeniørskole og industridesign med mastergrad i Frankrike. Bil er et interessant produkt, fordi det hele tiden utvikles. Har kan man ikke stå stille. Det er ingen tvil om at design har vært utslagsgivende for at Renault har gått oppover på salgsstatistikken de siste årene. Clio er den nest mest solgte bilen i Europa, og Captur den mest solgte crossoveren i sin klasse, forteller Agneta.

Vet at design er hovedgrunnen til godt salg

– Vi ser jo at vår nye Scenic og Grand Scenic får mye skryt fra designkretser, og det samme gjelder Megane og Kadjar. Men vi har da også lagt ned mye arbeid i design. Den store forandringen kom da vi fikk ny designsjef i 2009, Laurens van den Acker. Hans første design sto klart i 2012. Siden det har våre nye modeller vært klart rettet mot å bygge varemerket vårt.

En av Norges mest solgte elbiler skal gå mye lenger

– Vi VET at design henger sammen med godt salg, og vi vet at hovedgrunnen til at folk kjøper en ny Renault er design, og slik har det vært siden 2014. Men dette er egentlig en naturlig utvikling. Sikkerheten er kommet opp på et høyt jevnt nivå i alle biler, det samme med kvaliteten. Skal man skille seg ut, må man fokusere på designet. Og det gjelder uansett bil, og uansett prisklasse.

Agneta Dahlgren har kommet en lang vei siden hun gikk på Luleå Tekniska Högskola på 80-tallet. I dag har hun ansvaret med å overse og administrere designavdelingene for C-segment bilene og elbilene. 
Agneta Dahlgren har kommet en lang vei siden hun gikk på Luleå Tekniska Högskola på 80-tallet. I dag har hun ansvaret med å overse og administrere designavdelingene for C-segment bilene og elbilene. 

Så på Think

– Da vi skulle begynne med vår elbil Zoe, så var det ikke så mange kompakte elbiler i den størrelsen. Norske Think var en av dem, og vi tenkte først at vi måtte ha et futuristisk uttrykk som skilte seg ut på samme måte som en Think. Men vi skjønte snart at vi måtte tenke helt motsatt.

– Det å gå over til en elbil er nemlig et stort skritt for mange, og da bør kanskje ikke designet være for futuristisk, men heller varmt og rent, med et trivelig og lyst interiør. Det ble tilslutt Zoe, og dens salgssuksess i Europa betyr at også elbil-kundene er opptatt av bra design.

– Å lede designarbeidet er en stor utfordring. Jeg overser utviklingen for 5-10 ulike nye modeller samtidig, hvor alle skal skille seg fra hverandre, samtidig som de tydelig beholder merkevaren Renault. I tillegg skal man ha fokus på teknologi, ergonomi, sikkerhet, funksjonalitet, tilkobling og estetikk. Men jeg klarer å beholde roen, og sover godt. I helgene slapper jeg av med venner og familie, samtidig som jeg løper en del. Jobben min blir jeg aldri lei av, og design er det som vil selge biler i årene framover, avslutter Agneta Dahlgren fra Renault.

Slik blir de nye reglene for førerkortet ditt