JOBBET MINST 14 TIMER DAGLIG:

Thomas (31) jobbet så mye at han måtte sove flere dager i strekk for å hente seg inn igjen

To ganger i året brøt «United Influencers»-direktøren sammen i gråt fordi han var så overarbeidet. Løsningen ble et bank på døra og en ti år gammel selvhjelpsbok.

Da Thomas Moen (31) som 18-åring inntok arbeidslivet for fullt, ble det starten på over ti år med doble arbeidsdager, uhorvelige mengder stress, og vanskeligheter med å holde løfter til sine nærmeste.

– Jeg jobbet i alle fall 14 timer daglig, og jeg var stolt av å kunne sjonglere jobb, familie og barn. Men det tærte veldig på, og jeg så ikke hvor sliten og famlende jeg ble av det, forteller Moen.

Travel direktør

I dag er Moen administerende direktør av selskapet og medienettverket United Influencers, som huser kjente bloggere som Caroline Berg Eriksen, Ørjan Burøe, «Funkygine», Rachel Nordtømme og Anja Johansen.

Han legger ikke skjul på at dagene er fylt til randen av gjøremål, men i motsetning til tidligere klarer nå 31-åringen å få unnagjort dobbelt så mye arbeid – på halve tiden.

TRIVDES MED STRESS: Dette er markedsføringsguruen Thomas Moen i 2011. Da var han 28 år, og hadde i praksis vært overarbeidet i ti år. FOTO: Eirik Urke
TRIVDES MED STRESS: Dette er markedsføringsguruen Thomas Moen i 2011. Da var han 28 år, og hadde i praksis vært overarbeidet i ti år. FOTO: Eirik Urke

– Nå jobber jeg effektivt i 6-7 timer daglig. Men nå jobber jeg mer strukturert, og bruker mye mindre tid på å finne ut hva jeg skal gjøre. Det er mye mer behagelig, sier 31-åringen.

Men hva skjedde? Hvordan klarte direktøren å bli mer effektiv og mindre presset fra alle kanter? Et bank på kontordøra og en verdenskjent bok fra USA ble løsningen.

Få ting gjort

Morten P. Røvik (53) er foredragsholder og en såkalt «GTD Master Trainer» – den eneste sertifiserte i Skandinavia. Han holder kurs og foredrag om GTD, som står for «Getting Things Done» («Få ting gjort»).

– GTD er en metode som lærer deg personlig produktivitet og fornuftsbaserte vaner. Den skal hjelpe deg med å bli produktiv, men på en måte som ikke innebærer at du blir stressa, forklarer Røvik, som har lært bort metoden til både store private selskaper, samt offentlige etater som politiet og Hæren.

Dersom man lærer seg «Getting Things Done»-metoden, vil man klare å få oversikt og kontroll over gjøremålene man har forpliktet seg til, fortsetter kursholderen.

Filosofien og fremgangsmåten bak «få ting gjort»-metoden ble for alvor kjent da amerikanske David Allen (70) lanserte boka «Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity» i 2001.

Den har blitt solgt i over to millioner eksemplarer i USA alene, og er oversatt til flere enn 30 språk. Den norske oversettelsen har tiårsjubileum i år, og en rekke nordmenn sverger til metoden.

Var stolt av seg selv

Røvik og Thomas Moen kjente vagt til hverandre i forretningssammenheng da kursholderen en dag banket på kontordøra til 31-åringen. Det var i 2011 – det året som kanskje var verst for Moen.

PLANLEGGER GODT: En del av Thomas' faste morgenrutine er å notere ned dagens tre viktigste gjøremål. – Jeg gjør ingenting annet før de tre tingene er unnagjort, sier han. FOTO: Privat
PLANLEGGER GODT: En del av Thomas' faste morgenrutine er å notere ned dagens tre viktigste gjøremål. – Jeg gjør ingenting annet før de tre tingene er unnagjort, sier han. FOTO: Privat

– Det skjedde kanskje hvert halvår at jeg hulket og grein og måtte sove ut i to dager for å komme meg til hektene igjen, forteller han.

– Jeg var jo egentlig veldig stolt av hvor hardt og lenge jeg jobbet. Hverdagen min virket nok utrolig vellykket sett utenfra, sier 31-åringen.

Fraværende med sønnen

Moen syns det er fascinerende at han ikke så hvor landet lå før Morten banket på den dagen for fem år siden.

– Han spurte «Thomas – hvordan går det egentlig?». Da fikk jeg tatt et steg tilbake og sett hva jeg brukte energi på, hva jeg faktisk fikk utrettet, og hva som funket for familien min og meg. Da innså jeg at jeg var helt på bærtur, sier Moen, som er forlovet og har en sønn på 12 år.

Mens Moen var på sitt travleste, var sønnen bare seks år.

– Han hadde en pappa som var sliten hele tiden. Og energinivået og fokuset mitt var ikke på topp når jeg var med ham. Det er vondt å se tilbake på nå. Det var absolutt ikke bra, sier 31-åringen.

Tøm hodet

– Hvordan bruker man GTD-metoden i praksis?

– Det første man må gjøre er å slutte å bruke hodet som system, og slutte å gå rundt og huske på fullstendig uviktige ting. Hjernen vår er ikke skapt for å holde fast ved mer enn fire-fem ting av gangen. Utover det så begynner man å glemme, sier Røvik.

Eksempler på uviktige ting kan være «vi er tomme for melk», «signér den kontrakten», eller «ring Tore og hør om det blir kino eller ikke», forklarer 53-åringen.

– Poenget med en metode som GTD er at vi skal slutte å våkne midt på natta med et gisp fordi vi kommer på noe vi har glemt. Skriv ting «ut» av hodet ditt, lag deg et system du stoler på, og bruk nok tid til å se på systemet ditt slik at du husker de viktige tingene du må gjøre, oppsummerer Røvik.

Planlegger i 20 minutter

Thomas Moen har, i ekte GTD-ånd, satt av en viss tid daglig til å få oversikt over dagen.

– Hver morgen bruker jeg 20 minutter på å prioritere hva som er viktig og mindre viktig å gjøre i løpet av dagen. Jeg skriver ned de tre viktigste tingene jeg må huske den dagen, og gjør ingenting annet før de pliktene er unnagjort.

31-åringen går ikke noen steder uten planleggingsboka si, som ifølge ham er viktigere enn mobiltelefonen.

– For meg er boka viktig for at jeg skal kunne føle at jeg har kontroll, og for å minne meg på at jeg har et system. Jeg kan glemme ting – jeg er tross alt bare et menneske jeg også. Men nå klarer jeg å tømme hodet og å være mer til stede i hverdagen, sier han.

– Skriv liste!

Morten Røvik tror mange vil føle seg som «kongen på haugen» av å lage et fysisk system som eksisterer utenfor hodet:

– Tenk på sist du var skikkelig stressa. Det kokte i hodet, og du var ufokusert. Skriver du en liste, så kjenner du deg lettet etterpå. Og selv om du ikke faktisk gjorde de tingene du skrev ned, så fikk du dem i alle fall ut av hodet. Og da føles alt straks litt bedre, påpeker foredragsholderen.

Se hele intervjuet øverst i saken.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook