Dette kan være et veldig smart bruktbilkjøp

Nå begynner prisene å bli overkommelige også.

Lexus IS har som de andre modellene fra Lexus vist seg å holde svært høy kvalitet. 
Lexus IS har som de andre modellene fra Lexus vist seg å holde svært høy kvalitet. 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei flotte Broom-gjeng! Er en gutt på straks 19 år og har sett for meg å bytte bil snart.

Har eid en litt eldre Toyota siden jeg var 17 og er særdeles fornøyd med denne. Ut fra familiære erfaringer i mange titalls år ser jeg for meg at jeg vil holde meg til Toyota. Men har lyst å bytte til en litt "kulere" bil etter hvert.

Jeg vet at Lexus er i slekt med Toyota og at de har like bra og kanskje bedre kvalitet. Etter jobb og oppsparte midler er 150.000-170.000 kroner en pekepinn på budsjett. Lexus IS er noe som jeg har fått litt sansen for.

Hvordan er kvaliteten på IS 220d/250? Ser at V6 bensin er den som kanskje er mest kurant, men kjører såpass mye at dieselversjonen er også aktuell.

Det kan bli verre å få tak i en IS 250 med tanke på budsjettet og at det er en del dieselbiler med mye utstyr til overkommelige priser. Disse blir kanskje veldig tungsolgte etter hvert? Utenom det er det noe man bør se opp for på disse? Mvh. Markus

Benny svarer:

Hei Markus! Lexus IS er slett ingen dum bil. Ikke like romslig som konkurrentene BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse, men med en kvalitet og driftsikkerhet som går utenpå det meste.

Lexus er også særdeles flinke til å ta vare på kundene sine. Det bevises gang på gang i kvalitetsundersøkelser. Her hjemme underbygges det av Autoindeks-undersøkelsen, hvor Lexus de siste årene har tatt storeslem og vunnet det som kan vinnes, både når det gjelder kvalitet og kundeopplevelser.

IS har egentlig ingen kjente feil og mangler. Men en sjekk av obligatoriske ting som servicehistorikk, bremser, forstilling og dekk hører likevel med før kjøp.

For de pengene du antyder, får du en bil av andre generasjon, den som kom i 2006. Den er noe større enn forgjengeren,litt mer komfortinnrettet og ikke like sporty som modellen den erstattet.

Men den byr fortsatt på svært presis styring og gode veiegenskaper. Det finnes også en Sportversjon med stivere fjæring og 18-tommers hjul og litt annet snadder.

Denne i kombinasjon med 250-ens V6-bensinmotor og den silkemyke automatkassa er manges favoritt.

Slik ser en ti år gammel Lexus IS ut innvendig. Kvaliteten er høy på både materialer og finish. 
Slik ser en ti år gammel Lexus IS ut innvendig. Kvaliteten er høy på både materialer og finish. 

Les også: Her lager de kanskje verdens beste biler

Diesel kan være smart

Med ditt budsjett vil du få en 2006–2008-modell. Det var årene da nordmenn var "vaksinert" mot bensinbiler og avgiften på dieselbiler ble satt ned – i miljøets tegn.

Så og si rubb og rake av Lexus IS i Norge ble levert med en firesylindret dieselmotor på 177 hestekrefter, den som heter 220d. Den kunne heller ikke leveres med automatgir, om jeg husker rett.

Mye tyder derfor at det er en slik bil du ender opp med, og da en bil som har gått pluss/minus 100.000 kilometer.

Kjører du mye, er ikke en 220d dumt. Diesel er fortsatt billigere enn bensin og V6-eren i 250 var tørst. Slik sett vil du få en del rimeligere, men kanskje ikke fullt så morsomt bilhold med denne motoriseringen.

Leter du opp et pent eksemplar i god stand, er jeg absolutt ikke redd for å anbefale kjøp av denne litt glemte bruktbilen.

Ønsker deg lykke til.

Mer om Lexus IS finner du i vår store bruktbilguide

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: