Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Koreanske Hyundai har slitt tungt i det norske markedet de siste årene.

Etter å ha hatt relativt bra suksess, begynte det for alvor å butte imot i 2014. Senere har det gått fra vondt til verre. Så langt i år er Hyundai på 19. plass blant de mest solgte bilmerkene her til lands, med en markedsandel på beskjedne 1,4 prosent. 1.469 biler er solgt.

Med 58 forhandlere, blir ikke det mange solgte biler per forhandler.

15 får ikke fornyet

Så har det da også i lengre tid vært kjent at forholdet mellom forhandlere og importør i mange tilfeller har vært dårlig. I mai i år toppet dette seg, ved at alle norske forhandlere ble oppsagt av importøren.

Etter en omfattende prosess er det nå klart at 15 forhandlere ikke får fornyet kontrakt med Hyundai.

Bransje-nettstedet Bilnytt (krever abonnement) er først ute med denne nyheten. Forhandlerne er spredt over store deler av landet, men spesielt på Sørlandet vil det nå bli langt mellom forhandlerne, før nye eventuelt kommer til.

LES MER: Importøren sa opp alle forhandlerne

Finne nye forhandlere

De øvrige 33 forhandlerne får fortsette, men under enkelte forutsetninger.

– Alle må tilfredsstille Hyundais standarder. I tillegg vil Hyundai Europe gjennomføre revisjon hos alle forhandlere. Jeg har håp om at forhandlere vil ha alt på plass når vi setter strek for nye avtaler 1. juni 2017. Det er behov for oppgradering hos flere, men mange viser vilje til å få ting på plass, sier Hyundai-sjef Thomas Rosvold, til Bilnytt.

Nå starter også jobben med å finne helt nye forhandlere. Timingen for det må kunne sies å være god. Hyundai får nemlig nå en helt ny bilmodell som virkelig har forutsetninger for å få fart på salget igjen.

Honda-fabrikken vil likevel ikke trekke seg ut av Norge

Perfekte for Norge

Den heter Ioniq, og kommer som både ladbar hybrid og elbil. Nettopp mangelen på elektriske biler har vært et stort savn for Hyundai de siste årene. Nå får de biler som i utgangspunktet er perfekte for det norske markedet.

– Ja, i denne bransjen er man helt avhengig av å ha de "riktige" produktene. Det har Hyundai manglet de siste årene, og da blir det fort slik at problemene virker selvforsterkende. Det blir en ond sirkel, med stadig fallende salg, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Kan snu fort

Han har selv mange år bak seg i bilbransjen, blant annet med salg og service av Hyundai.

– Er du optimist på deres vegne nå?

– Endringer tar tid, men samtidig har vi sett mange ganger i bilbransjen at det kan snu fort når man får attraktive modeller. Det får Hyundai nå. Det er naturligvis ikke hyggelig for de forhandlerne som ikke får bli med videre, og noen kunder vil også oppleve at det blir mer tungvint å få service og oppfølging på bilene sine. Men Hyundai har mye spennende på gang og helt klart potensiale for vekst i det norske markedet , sier Benny.

Les mer om Ioniq: Her er den i Norge

Broom-Benny var en av de første her til lands som fikk kjøre nye Ioniq. Dette er bilen som kan bety et viktig vendepunkt for Hyundai i det norske markedet. 
Broom-Benny var en av de første her til lands som fikk kjøre nye Ioniq. Dette er bilen som kan bety et viktig vendepunkt for Hyundai i det norske markedet. 

Plutselig var disse bilene som sunket i jorden