Denne SUV-nyheten venter mange på

Endelig viser Audi sin nye Q5!

Audi viser nå sin nye mellomklasse-SUV Q5 på bilutstillingen i Paris. 
Audi viser nå sin nye mellomklasse-SUV Q5 på bilutstillingen i Paris. 

Åtte år er lenge i bilverdenen. Men det er faktisk så lang tid det har gått siden Audi for første gang viste sin kompakte familie-SUV, Q5.

Selv om bilen naturlig nok har fått en del oppdateringer underveis i livsløpet, er det ikke til å komme fra at alderen har betynt å tynge den populære modellen.

Derfor er det nok mange som har ventet på den nye. Den vises nå for første gang offentlig på bilutstillingen i Paris.

Utvendig er ikke forskjellene veldig store – i kjent Audi stil. Det går mer i evolusjon enn i revolusjon der i gården. Det skuffer kanskje noen at man nesten må pusse brillene for å se forskjell på ny og gammel.

Det er også grunn til å spørre om Audi er tjent med å være så forsiktige som de er? For noen er det jo nesten ikke noe vits i å bytte bil, når naboen allikevel ikke ser forskjell.

Særlig bakfra er ny og gammel Audi Q5 vanskelig å skille fra hverandre. 
Særlig bakfra er ny og gammel Audi Q5 vanskelig å skille fra hverandre. 

Større og lettere

Heldigvis byr den på en del endringer også. Særlig under skallet. Endringer som ikke sees, men som kjennes.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Dette er gjort ved utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen.

Innvendig byr den på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen. Med en rekke ulike utstyrsversjoner tilbys kundene mange valgmuligheter når det kommer til farger og materialvalg.

Baksetene er delt i tre deler, og det er mulig å få Q5 levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse ,varierer bagasjeromsvolumet fra 550 til 610 liter – noe som er 10 liter mer enn den forrige generasjonen. Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

Innvendig derimot har det skjedd en del endringer på nye Q5. 
Innvendig derimot har det skjedd en del endringer på nye Q5. 

Denne Audien er akkurat så rampete som den ser ut

Virtual Cockpit og assistent-systemer

Nye Q5 byr på en rekke teknologiske nyvinninger. Bilen kan blant annet leveres med Audis Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til å velge mellom to forskjellige moduser. MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og de andre infotainment-løsningene. Toppmodellen har også en touch-løsning som minner mye om den man finner i moderne smarttelefoner.

Moderne førerassistentsystemer er naturligvis også på plass. Ved hjelp av samspillet mellom disse har man også tatt et nytt steg på veien mot selvkjørende biler. Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour, City og Parking.

Adaptiv cruisekontroll (ACC) med køassistent kan ta over noe av styringen i saktegående trafikk. Audi active lane assist hjelper deg med å holde bilen i rett kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for nært bilen foran. En rekke andre systemer, som Cross traffic assist, parkeringsassistent, hill descent assist og skiltgjenkjenning, er også tilgjengelig. Audi pre-sense city er standardutstyr og vil varsle om fotgjengere og kjøretøy som utgjør en fare. Dersom det blir nødvendig vil systemet også bremse automatisk.

Nye Audi Q5 er både større og lettere enn sin forgjenger. Bilen kommer til Norge rundt juletider. 
Nye Audi Q5 er både større og lettere enn sin forgjenger. Bilen kommer til Norge rundt juletider. 

Slik viste de fram en stor bilnyhet

Motoralternativer og kanskje hybrid?

Q5 kommer med tre forskjellige motoralternativer ved lansering, to dieselvarianter og én bensin. 2,0 TDI-motorene leveres i utgaver som yter 163 og 190 hestekrefter. 2,0 TFSI-bensinmotoren yter 252 hestekrefter – samtidig som den har et gjennomsnittlig forbruk på kun 0,68 liter/mil. På et senere tidspunkt vil det også lanseres en 3,0 TDI-motor som yter hele 286 hestekrefter og 620 Nm.

Modellene med 2,0 TDI og 2,0 TFSI-motor vil også være tilgjengelig i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, vil man redusere drivstofforbruket. Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den trengs, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.

Sterke rykter på bilutstillingen i Paris, hvor vi er tilstede, sier at den også kommer som ladbar hybrid. Dette er ikke bekreftet av Audi.

Salgstart i det norske markedet er november og bilen vil være tilgjengelig hos forhandlerne i begynnelsen av 2017. Den som venter på noe godt – venter ikke forgjeves, heter det. 1300 biler har den norske importøren ambisjoner om å selge neste år.

Vi i Broom.no kommer tilbake med prisene på nykommeren så fort de blir kjent.

Les også: Dette er en annen viktig SUV-nyhet for Norge