Sterk uenighet rundt ny bok:

Lege vil gjøre deg 12 år yngre – på 12 uker

I sin nye bok lover legen Berit Nordstrand at leseren kan bli 12 år yngre på 12 uker. Det mener ernæringsfysiolog Tine Sundfør er et løfte som Nordstrand ikke kan innfri.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I disse dager er lege, foredragsholder og kostholdsguru Berit Nordstrand (50) ute med sin syvende bok. Den har fått navnet «Ta vare på deg selv: 12 år yngre på 12 uker».

50-åringen føyer seg dermed i rekken av fagpersoner som tilbyr oppskriften på «evig ungdom» med enkle, naturlige grep.

Ikke forfengelighet

– Det er utrolig mye vi kan gjøre for å bremse fremskyndet aldring. Det vil ikke si at vi er forfengelige av den grunn, men det handler om å ta vare på seg selv slik at kroppen ikke eldes før den skal, sier Nordstrand.

– Boka har den noe tabloide tittelen «12 år yngre på 12 uker». Hvilke grep må man ta da?

– Du må kose deg mer og ikke mindre – rett og slett! Du kan til og med unne deg dessert hver eneste dag hvis du bruker råvarene jeg skriver om i boka, sier legen.

Hun oppsummerer videre at man må velge «naturens sødme» fremfor sukker, og at man må kutte ut stivelsesrike, raffinerte og bearbeidede matvarer – og heller bruke de sunne råvarene som forskningen anbefaler dersom man vil bremse aldringsprosessen.

– Spis mer grønnsaker og bønner, og mindre rødt kjøtt, raffinert hvit ris og pasta, oppsummerer 50-åringen, som selv er vant med å måtte forklare og forsvare sitt unge utseende. Sunn mat er mye av årsaken, sier hun.

Stress og søvn

Det mentale er også viktig, understreker Nordstrand.

– Vi må lære oss å stresse ned. Vi vet jo at vi må dempe stressnivået, men vi blir ikke fortalt hvordan. Bare det å gå seg en tur har en betydelig effekt på kropp og sinn. Mosjon er nemlig også viktig.

Fra før vet vi at søvnmengde spiller inn på flere viktige helsefaktorer. Men det finnes en grense her, som med alt annet, poengterer legen.

– Vi må sove bedre – men ikke nødvendigvis mer. Vi eldes nemlig før tida dersom vi sover for mye, sier Nordstrand.

– Litt tabloid

Tine Mejlbo Sundfør (42) er ernæringsfysiolog, og en profilert kostholdsekspert i likhet med Nordstrand. Hun støtter mange av legens råd, men uttrykker også skepsis til «mirakelkuren»:

– Det er en fargerik og fin bok hun har skrevet, og selvfølgelig handler det om mosjon, riktig mat og god søvn. Men jeg velger å tro at tittelen på boka er litt tabloid – for det er ikke mulig å måle at man blir 12 år yngre på 12 uker. Men man kan for eksempel måle blodtrykk og –sukker, og energinivået i hverdagen, sier Sundfør.

– Men du kan faktisk måle alder på den måten, skyter Nordstrand inn.

– Det er noe som heter telomerer som finnes i kroppen, og som tilsvarer din biologiske alder. Telomeren blir som kjedet på den biologiske klokka di, og hvis man vil bremse aldringen, må man sørge for at forkortingen av det kjedet ikke foregår for fort. Vi kan foreta matvalg som bremser den forkortingen, og dermed kan aldringsprosessen sakkes, fortsetter hun.

Hun legger til at vi kan bremse aldringen ved hjelp av blant annet bønner.

– Til sammen 500.000 studier viser at bønner er bra for dette formålet. Og i dag får vi uansett i oss altfor lite bønner, sier Nordstrand.

Savner dokumentasjon

Ernæringsfysiologen medgir at det finnes mye ny forskning som gir grunn til optimisme for de som vil «spise seg yngre».

– Men vi har ikke god nok dokumentasjon på at man kan gjøre slik og slik på et visst antall uker for å bli 12 år yngre. Men selvfølgelig er jeg helt enig med Nordstrand i at det er gunstig å spise mer eller mindre av et utvalg råvarer.

Samtidig er ikke Sundfør redd for å innrømme at hun syns Nordstrands bok er «veldig ambisiøs»:

– Det er lett for mange å føle seg mislykka dersom de som leser boka ikke baker alt brødet sitt selv, eller klarer å kutte ut alt av sukkerholdige varer. Vi må ikke bidra til denne følelsen av mislykkethet – man kan jo ende opp med å bli syk av det, sier ernæringsfysiologen.

– Må dra det ned

Men Sundfør roser Nordstrand for å være fantastisk god på å motivere og inspirere andre.

– Men vi må dra det litt ned. Små endringer gjør underverker, poengterer Sundfør.

– Men det er jo akkurat det jeg sier: Små skritt gir til sammen stor effekt over tid, repliserer Nordstrand.

– Du kan vel ikke ta så små skritt på 12 uker?

– Jo. Det er helt utrolig hva å sykle ett minutt på trimsykkel kan gjøre, for eksempel. Høyintensiv trening kan bedre formen din med ti prosent på ti uker. Og et slikt grep alene kan «rulle» din biologiske alder bakover med ti år, sier Nordstrand.

Se hele debatten mellom Berit Nordstrand og Tine Sundfør i toppen av saken.