Mitsubishi har lang erfaring med SUV-er. Det holder å nevne suksesser som Pajero, ASX og ikke minst Outlander. Særlig den sistnevnte selger jo som varme hveteboller i ladbar hybrid-utgave.

I tillegg har den japanske produsenten sikret seg verdifull erfaring gjennom elbilen i-Miev. Den solgte svært godt her hjemme i elbilens barndom - slik for tre- fire år siden...

Det sier seg jo nærmest selv: Når Mitsubishi nå slår sammen erfaringene fra disse prosjektene – så blir resultatet svært spennende.

Spennende konsept - mest under skallet

På bilutstillingen i Paris akkurat nå, viser de et konsept som de kaller for Mitsubishi GT-PHEV. En svært spennende hybrid-SUV som kan komme i nær framtid. Mitsubishi har jobbet lenge med denne.

Designet er brutalt, næmest fryktinngytende. Det vil trolig tones noe ned i en produksjonsbil. Interiøret byr også på nye, innovative og spennende løsninger. Det samme må sies om dørløsningene.

Det er allikevel det tekonlogiske og det man ikke ser som kanskje er det aller mest spennende ved GT-PHEV

Mitsubishi GT-PHEV Concept bruker et helt nytt ladbart hybridsystem spesielt utviklet for en SUV.

Denne biltypen har nesten firedoblet salget – på ett år

Mitsubishi GT-PHEV byr på mange spennende løsinger, men det mest spennende og viktigste er det vi ikke ser. Nemlig drivlinjen. 
Mitsubishi GT-PHEV byr på mange spennende løsinger, men det mest spennende og viktigste er det vi ikke ser. Nemlig drivlinjen. 

Kan kjøre 120 kilometer på størm

Basert på suksessformelen fra dagens Outlander PHEV gjør de det slik:

• En 25 kWh batteripakke montert under gulvet.

• Et tremotors system, kompakte elmotorer med høy ytelse og effekt, en foran og to bak. Dette utvider fartsregisteret når bilen kjøres med elektriske motorer alene.

• En 2,5 liters bensinmotor konstruert spesielt for hybrid drivlinje. I seriehybridmodus, når den fungerer som en batterilader, går den med høy termisk effektivitet. Med sitt slagvolum er motoren optimalisert til bruk i parallellhybridmodus med en to-girs overføring foran (høy- og lavgir), her får man både god utnyttelse av energi og rask akselerasjon.

• Effektivitet ellers besørges av vektreduksjon, lavere luftmotstand med bruk av automatisk lukking av åpninger i grillen og fartssensitivt adaptivt hjuloppheng som styrer bakkeklaringen, blant annet.

• 120 km elektrisk rekkevidde. Det er mer enn dobbelt så langt som i dagens Outlander PHEV.

Prissjokk for svenske SUV-kunder

Friske løsninger også innvendig i Mitsubishi.konseptet.
Friske løsninger også innvendig i Mitsubishi.konseptet.

Kjører etter værmeldingen

Total kjørelengde oppgis til over 1200 km, med full tank og full batteripakke. CO2-utslippet vil være lave 26 g/km.

Konseptbilen har et 4x4-system som blant annet består av en elmotor foran på 90 kW (122 HK) og en elmotor hver til bakhjulene på 45 kW+45 kW (61+61HK). 244 elektriske hestekrefter.

Når man setter seg i bilen og taster inn ønsket adresse hentes en rekke data inn i navigasjonssystemet. Slik som vær, temperatur, topografi, vei- og føreforhold frem til destinasjon.

Basert på dette kan optimalisering av energiressurser planlegges for økt drivstofføkonomi.

Les også: Slik halverte Per utgiftene til drivstoff