Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Elbiler er i vinden som aldri før. Stadig nye modeller kommer til. Og med det også ny og forbedret teknologi. Dermed øker også rekkevidden. Dagens elbiler (med unntak av Tesla, som koster de dobbelte av alle andre,minst) kan ofte vise til en rekkevidde på mellom 200 og 300 kilometer.

Det peker den nye Opel Ampera-e nese til. Den byr nemlig på over 500 kilometer!

Konkurrentene vil derfor bare se baklysene på nye Ampera-e når den kommer våren 2017. Når den i dag lanseres i Paris, er det med en rekkevidde på over 500 kilometer, noe som gjør Ampera-e til en ubestridt leder i sitt segment.

New European Driving Cycle (NEDC) er standarden for sammenligning av rekkevidde mellom ulike biler, og når Ampera-e bryter den magiske 500 kilometersgrensen, uten lading, slår den nærmeste konkurrent med god margin.

Dermed får kommende kunder tilgang til en helt unik kombinasjon: En miljøvennlig elektrisk bil, akselerasjonen til en sportsbil, og frihet til å dra dit du vil - uten å bekymre deg over flatt batteri.

Skal lade bilen mens du venter på grønt lys

Effektiv og smart

Ampera-e har flere gode kort i ermet. På landeveien er den, i tillegg til å være svært stillegående, også i stand til å lade batteriet.

Det eneste føreren trenger å gjøre, er å lette litt på gasspedalen mens bilen står i «Drive». Ampera-e vil automatisk sørge for at elektromotoren fungerer som en dynamo, og lagrer bevegelsesenergi tilbake i batteriet. Ønsker du å øke regenereringen kan føreren bytte til «Low».

Helt nytt er funksjonen «Regen on Demand» for maksimal regenerering. Fører kan bytte til denne modusen med en hendel bak rattet. I denne modusen er motorbremsen så sterk, at det ikke er nødvendig å bruke bremsepedalen for å stoppe helt i normal trafikk.

Simuleringer viser at føreren ved hjelp av denne «en-pedal-funksjonen» kan øke rekkevidden med opptil fem prosent sammenlignet med kjøring i «Drive» - perfekt når du kjører i kø eller i tett bytrafikk. Selvsagt må føreren være klar til å bruke bremsepedalen om noe uventet skulle inntreffe.

Med et maksimalt dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter (150) kW når den 50 km/t allerede etter 3,2 sekunder, og den viktige mellomakselerasjonen fra 80 - 120 går unna på 4,5 sekunder. For å ivareta rekkevidde, er toppfarten begrenset til 150 kilometer i timen.

Vil femdoble bompengene på enkelte dager

Med en teoretisk rekkevidde på 500 kilometer begynner det virkelig å ligge an til lengre turer, selv i en elbil.  
Med en teoretisk rekkevidde på 500 kilometer begynner det virkelig å ligge an til lengre turer, selv i en elbil.  

Romslig

Ampera-e skal ha god plass til fem personer og har et bagasjerom på 381 liter, noe som er over snittet for biler av samme størrelse.

Plassen gjøres mulig av en smart integrasjon av de ti batterimodulene. Hele pakken er plassert i bunnen av bilen, og skreddersydd til bilens form.

Ampera-e er utstyrt med den nyeste versjonen av Opels infotainmentsystem IntelliLink som med full støtte for Apple CarPlay og Android Auto, gir sømløs tilkobling av smarttelefoner.

Bilen vil være ute hos norske forhandlere tidlig i 2017. Prisene er ikke kjent ennå. Men hvis ikke Opel legger seg altfor høyt over konkurrentene, er det all grunn til å tro at dette blir en bestselger i klassen.

Les også: Denne elbilen får også lengre rekkevidde