Nå legger de ned produksjonen i Europa

Comebacket går ikke helt etter planen.

MG gir opp fabrikken sin i England, det skjer etter svakt salg og mye usikkerhet rundt Brexit. 
MG gir opp fabrikken sin i England, det skjer etter svakt salg og mye usikkerhet rundt Brexit. 

MG er et bilmerke med sterke tradisjoner, også her i Norge. Entusiastfaktoren har vært høy, selv om salget ikke alltid har vært like imponerede.

Merket med de stolte sportsbiltradisjonene er nå Kina-eid. MG ble med i dragsuget da Rover gikk konkurs tilbake i 2005.

Nå er de eid av Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). De er verdens 11. største bilprodusent og har store ambisjoner for MG. Ikke minst i Europa, der de håper at en kjent merkevare skal gi dem et fortrinn sammenlignet med øvrige kinesiske bilprodusenter.

Stoppet av Brexit

MG har vært tilbake i Storbritannia i noen år og har jobbet med å etablere seg på markedet der. Det har imidlertid gått trått. Salget har på ingen måte tatt av, og comeback-forsøket fikk et et skikkelig skudd for baugen da britene tidligere i år bestemte seg for å gå ut av EU.

SAIC frykter at det kan gjøre etablering i andre europeiske land vanskeligere. Nå har de også bestemt seg for å legge ned selve produksjonen av bilene i Storbritannia.

Derfor gikk Rover konkurs

Gjøre det til lokalt merke

Til nå har de skipet over nesten ferdige biler, og gjort den siste monteringen på den gamle Rover-fabrikken i Longbridge. De har også kjøpt deler fra britiske underleverandører.

Dels har dette hatt praktiske årsaker, dels har det nok også vært for å ta vare på tradisjonene og gjøre MG til et "lokalt" bilmerke i Storbritannia.

Men nå legger de altså ned. MG beholder et designsenter og noen støttefunksjoner ved Longbridge, men på mange måter blir dette sett på som en klar indikator på at kineserne tviler på at de vil lykkes i Europa.

Les mer: Comebacket startet med billigbil

Ny SUV

Dette skjer kort tid etter at MG har lansert den første av to kommende SUV-er som man har store forventninger til. MG GS er en kompakt bil på størrelse med Nissan Qashqai, men til betydelig lavere pris.

Denne blir sett på som en viktig spydspiss for merket. Markedet for SUV-er er sterkt økende, og i dette segmentet kan det være enklere å hente nye kunder, enn i mange andre. Snart kommer også en mindre crossover, på størrelse med Nissan Juke og Renault Captur, for å nevne noen.

Men når – eller om – disse kommer til resten av Europa, er altså nå usikkert.

Her kan du lese mer om MGs nye SUV

MG GS ble sett på som et mulig gjennombrudd for merket i flere europeiske land. Nå spøker det for denne satsingen.
MG GS ble sett på som et mulig gjennombrudd for merket i flere europeiske land. Nå spøker det for denne satsingen.

Denne kinesiske bilen skulle egentlig vært i Norge for lenge siden