Lærer anmeldt for vold

Politiet etterforsker etter at en lærer ved en barneskole er anmeldt for vold mot en elev.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etterforskningsleder Knut Vidar Vittersø bekrefter overfor TV 2 at en lærer er anmeldt for vold, slik Østlands-Posten skrev tirsdag.

– Vi har fått inn en anmeldelse mot en lærer, som gjelder vold mot en elev. Læreren er avhørt, sier Vittersø til TV 2.

Han vil ikke utdype hva som kom frem i avhøret, eller om flere vil bli avhørt.

Har du tips til denne saken? Send e-post: asle.bentzen@tv2.no

– Vil snu hver stein

Kommunalsjef Jan-Erik Norder i Larvik kommune sier anmeldelsen bli behandlet som en personalsak, og dermed er taushetsbelagt.

– Men jeg kan si at vi har fokus på å komme til bunns i dette og sikre en trygg og forutsigbar skoledag for elevene. Vi ønsker å snu hver stein, men kan ikke si så mye mer enn det. Men vi tar saken svært alvorlig, sier Norder til TV 2.

Kommunalsjefen sier kommunen forrige uke ble kjent med saken, som gjelder en førsteklasse ved skolen.

– På bakgrunn av dette hadde vi fredag møte med lederen av samarbeidsutvalget, noen foreldre og ledelsen ved skolen. Der gikk vi gjennom bakgrunnen for anmeldelsen og anmerkninger knyttet til det psykososiale miljøet i klassen, sier han.

Tilsynssak

Foreldrene ble orientert om saken, og mandag ble det holdt foreldremøte.

– Foreldrene har varslet Fylkesmannen i Vestfold, som skal kjøre tilsynssak. Så får vi se hva Fylkesmannen konkluderer med, vurdere dette i forhold til å se på vår egen rolle og hva vi eventuelt kunne gjort annerledes med tanke på å lære av det, sier Norder.

Norder bekrefter at én lærer er suspendert, mens Østlands-Posten skriver at ytterligere én lærer har fått suspensjon. Det skjedde ifølge avisen etter at en kollega av den første læreren skal ha konfrontert en elev med politianmeldelsen.

Det er mor i klassen som uttaler seg anonymt til avisen om dette, etter at hun gjemte en opptaker i skolesekken til sitt barn. Hun sier opptakene bærer preg av at elever belønnes eller straffes for sin oppførsel, og at læreren henger ut enkeltelever.