Dette hadde vært noe på neste Amcar-treff. En supersjelden Ford Torino King Cobra som nå er til salgs på ebay. Foto: ebay
Dette hadde vært noe på neste Amcar-treff. En supersjelden Ford Torino King Cobra som nå er til salgs på ebay. Foto: ebay

Bare to biler ble laget – nå er en av dem til salgs

Prisen er likevel ikke avskrekkende.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter hvert har den norske Amcar-parken blitt beriket med mange fantastiske muskelbiler, også av de sjeldnere variantene. En del biler har likevel aldri dukket opp her (mest på grunn av prisene i USA), men nå finnes det en helt unik mulighet.

For på ebay ligger det ute en bil som virkelig kvalifiserer til det som oftest misbrukte begrepet sjeldent. En 1970 Ford Torino King Cobra, som kun ble laget i to (!) eksemplarer. De færreste har hørt om bilen, og det er ikke så rart. Den var nemlig del av et racingprogram, som ble nedlagt.

Bilen har sitt utspring i den såkalte «Aero-krigen» som foregikk i 1969 og 1970 mellom Ford og Chrysler i Nascar-serien. Oppskriften fram til 1969 var stort sett gigantiske motorer for å få virkelig fart på ovalbanene, men så begynte man å eksperimentere med aerodynamikk, for på den måten å få både lavere luftmotstand og økt marktrykk.

Originalmotoren er borte for lengst, men den er erstattet av en annen Boss 429. Foto: ebay
Originalmotoren er borte for lengst, men den er erstattet av en annen Boss 429. Foto: ebay

Mørke skyer på horisonten

Dodge var først ute med sin Charger 500 i 1968, før Holman&Moody-teamet på vegne av Ford svarte med Torino Talladega. Mercury kom så med sin versjon av Talladegaen kalt Merury Cyclone Spoiler II, før Dodge et stykke uti 1969-sesongen svarte med Charger Daytona. Den enorme bakvingen satte en ny standard, men kom litt for sent til å forhindre David Pearson fra å ta 1969-tittelen i sin Ford Torino Talladega.

Dette er SUV på første klasse

Men før 1970-sesongen var det mørke skyer på horisonten for Ford. Stjernefører Richard Petty gikk tilbake til Plymouth, hvor han nå ville få en Roadrunner Superbird med monstervingen bak, og elefant-motoren 426 Hemi under panseret. Hvem kunne stoppe Petty? Saken ble ytterligere forverret av at den eneste mannen som kunne matche Pettys kjøreferdigheter, David Pearson kunngjorde at han bare ville kjøre på deltid (altså å kun kjøre løp han likte), noe som gjorde at han ikke kunne bli sammenlagtmester.

Lyktepartiet gir bilen et litt merkelig uttrykk når frontlyktene er synlige. Foto: ebay
Lyktepartiet gir bilen et litt merkelig uttrykk når frontlyktene er synlige. Foto: ebay

Kongekobraen blir utviklet

Det Ford trengte var et aerodynamisk mesterverk som ville blåse Pettys Superbird av banen. Hos Ford jobbet Larry Shinoda med bilen (kalt Torino King Cobra), som skulle få en 700-hesters Boss 429-motor under panseret. Bilen fikk en lang og glatt front som elegant bøyde seg ned mot luftstrømmen. Testing var lovende, og tallene gode, men plutselig fikk man beskjed om at Fords enorme racingbudsjett skulle kuttes med 75 prosent. King Cobraen var død. Det gjorde at Bobby Isaac ble mester i 1970 i sin Dodge Charger Daytona.

Slik startet et stort bileventyr

Kun to prototyper ble laget, og de ville sikkert vært borte for godt, hadde det ikke vært for at Nascar-teamsjef Bud Moore fikk se bilene nedstøvet i 1971. Han fikk kjøpe dem for en rimelig sum, og i dag er altså den ene bilen til salgs. Begge bilene ble bygd på vanlig Torino-plattform, og er således ikke racerbiler som de ville blitt til, hadde man laget dem ferdige til Nascar-bruk. Bilen som er til salgs har fått andre dempere foran, for å gi bedre bakkeklaring, og den originale Boss 429-motoren er borte for lenge siden. Men til gjengjeld sitter det en annen Boss 429 motor i den, så alt er gjort for å gjøre bilen så autentisk som mulig.

Her er det bare å holde seg fast når Boss 429-motoren slipper løs sine krefter. Foto: ebay
Her er det bare å holde seg fast når Boss 429-motoren slipper løs sine krefter. Foto: ebay

Ikke avskrekkende dyr

Det beste med det hele er at bilen ikke er avskrekkende dyr. Den står listet til 459.900 dollar, som blir sånn cirka 3,7 millioner kroner. Nei, den er ikke matching numbers, men den er en av to biler laget, og det med en Boss 429 under panseret. Det finnes nok av pengesterke muskelbil-entusiaster i Norge, så det finnes ingen grunn til hvorfor denne bilen ikke skulle kunne havne i Norge. Vi krysser fingrene…

Her kan du se annonsen på bilen

P.s. Blir 3,7 millioner kroner litt for mye, ligger det også en såkalt Tribute-bil til salgs på ebay, utstyrt med en av de originale frontpartiene fra King Cobra-prosjektet. Den candyrøde hyllesten med 429 CJ-motor er til salgs for 99.900 dollar, eller litt over 800.000 kroner.

Så lett er det å stjele tusenvis av norske biler