Tom Gunnar Fjellstad elsker gamle biler, og har satt i stand siden egen brusbil. Foto: Britt Hoffshagen
 Tom Gunnar Fjellstad elsker gamle biler, og har satt i stand siden egen brusbil. Foto: Britt Hoffshagen

Sjekk hva Tom Gunnar har laget

Det startet med at han ble med faren på jobb ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Lukta i den bilen var magisk. Det luktet bensin, eksos og skinn fra veska til faren min, forteller Tom Gunnar Fjellstad (63) til RB.no og går fornøyd inn i garasjen hjemme i Mogreina.

Der står den. En knallgul drøm som får eieren til å smile fra øre til øre.

Hyl fra kjøkkenbordet

Til daglig er Tom Gunnar pilot for Norwegian. Men så snart han har litt tid til overs, er det rett inn i garasjen.

– Dette er ren nostalgi. Jeg var med pappa på jobb fra jeg var 3 til 5 år. Han kjørte Romeriks-ruta for Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo, og vi leverte brus til mange av butikkene på Romerike, forteller han.

Han vokste opp i Enebakk, og det ble leven på kjøkkenet om den lille gutten ikke fikk være med pappa på jobb.

– Da sto jeg og skreik oppå kjøkkenbordet helt til jeg fikk være med, ler han.

Dette bildet er tatt utenfor Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo i 1952.
Dette bildet er tatt utenfor Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo i 1952.

Kjøpte tømmervrak

Bilen som får ham til å smile så bredt er produsert i England, og er en OL-A Bedford fra 1952. Den ble brukt til å kjøre tømmer fra Årnes til Skarnes, og var helt ihjelkjørt da Tom Gunnar kjøpte den i 1995.

Da begynte den møysommelige jobben med å forvandle den fra et utslitt tømmervrak til en skinnende Coca-Cola-bil.

– Jeg bygde den om slik at den ble akkurat som den min far brukte hos Jarlsberg Mineralvannfabrikk. Jeg fikk tillatelse av Coca-Cola til å lakkere den i originale farger, og i 2011 var den endelig såpass ferdig at den kunne registreres, sier han.

Han innrømmer at han er svak for gamle biler.

– Jeg fikk lyst til å gjøre det. Jeg synes det er viktig å ta vare på transporthistorien vår. Og så minner det meg jo veldig om min egen barndom, da.

Slik ser den restaurerte lastebilen ut i dag.
Slik ser den restaurerte lastebilen ut i dag.

Kjørte to tomflasker

For fire år siden fikk han en forespørsel fra Coca-Cola om han og bilen kunne ta et oppdrag for dem.

– De ville markere at de byttet ut panteflaskene med gjenbruksflasker. Så jeg kjørte to tomme flasker fra Coca-Cola i Lørenskog til Teknisk museum i Oslo. Det var en morsom opplevelse, og bilen vakte en del oppmerksomhet langs veien, sier han.

Det går ikke unna når Tom Gunnar og brusbilen hans svinger ut av garasjen i Mogreina. Bilen har en 3,8 liters sekssylindret bensinmotor med 83 hestekrefter.

– Toppfarten er vel 40 kilometer i timen. Jeg har fått den opp i 80 en gang, men det er ikke levelig. Det blir altfor mye støy og vibrasjoner, ler han.

– Utrolig imponert

– Vi synes det er utrolig imponerende at Tom Gunnar har lagt ned så mye arbeid i denne historiske Coca-Cola-bilen, sier Mette Vinther Talberg.

Hun er kommunikasjonssjef i Coca-Cola European Partners Norge, og har hørt om Tom Gunnar og hans prosjekt tidligere.

– Ekstra moro er det det også at Tom Gunnar hadde en far som var sjåfør hos Jarlsberg Naturlige Mineralvann, som ble Coca-Cola-tapperi allerede i 1938, forteller kommunikasjonssjefen.

Les flere bilsaker i RBs motormagasin her

Veteranbil: Et ekte bilprosjekt trenger ikke å koste skjorta

Adm.dir Stein Rømmerud, Fjellstad bak rattet og Dag Andreassen ved Teknisk Museum. Foto: Coca-Cola (Foto: Coca-Cola Enterprises)
Adm.dir Stein Rømmerud, Fjellstad bak rattet og Dag Andreassen ved Teknisk Museum. Foto: Coca-Cola (Foto: Coca-Cola Enterprises)