Sjekk hva Tom Gunnar har laget
Det startet med at han ble med faren på jobb ...
– Lukta i den bilen var magisk. Det luktet bensin, eksos og skinn fra veska til faren min, forteller Tom Gunnar Fjellstad (63) til RB.no og går fornøyd inn i garasjen hjemme i Mogreina.
Der står den. En knallgul drøm som får eieren til å smile fra øre til øre.
Hyl fra kjøkkenbordet
Til daglig er Tom Gunnar pilot for Norwegian. Men så snart han har litt tid til overs, er det rett inn i garasjen.
– Dette er ren nostalgi. Jeg var med pappa på jobb fra jeg var 3 til 5 år. Han kjørte Romeriks-ruta for Jarlsberg Mineralvannfabrikk i Oslo, og vi leverte brus til mange av butikkene på Romerike, forteller han.
Han vokste opp i Enebakk, og det ble leven på kjøkkenet om den lille gutten ikke fikk være med pappa på jobb.
– Da sto jeg og skreik oppå kjøkkenbordet helt til jeg fikk være med, ler han.
Kjøpte tømmervrak
Bilen som får ham til å smile så bredt er produsert i England, og er en OL-A Bedford fra 1952. Den ble brukt til å kjøre tømmer fra Årnes til Skarnes, og var helt ihjelkjørt da Tom Gunnar kjøpte den i 1995.
Da begynte den møysommelige jobben med å forvandle den fra et utslitt tømmervrak til en skinnende Coca-Cola-bil.
– Jeg bygde den om slik at den ble akkurat som den min far brukte hos Jarlsberg Mineralvannfabrikk. Jeg fikk tillatelse av Coca-Cola til å lakkere den i originale farger, og i 2011 var den endelig såpass ferdig at den kunne registreres, sier han.
Han innrømmer at han er svak for gamle biler.
– Jeg fikk lyst til å gjøre det. Jeg synes det er viktig å ta vare på transporthistorien vår. Og så minner det meg jo veldig om min egen barndom, da.
Kjørte to tomflasker
For fire år siden fikk han en forespørsel fra Coca-Cola om han og bilen kunne ta et oppdrag for dem.
– De ville markere at de byttet ut panteflaskene med gjenbruksflasker. Så jeg kjørte to tomme flasker fra Coca-Cola i Lørenskog til Teknisk museum i Oslo. Det var en morsom opplevelse, og bilen vakte en del oppmerksomhet langs veien, sier han.
Det går ikke unna når Tom Gunnar og brusbilen hans svinger ut av garasjen i Mogreina. Bilen har en 3,8 liters sekssylindret bensinmotor med 83 hestekrefter.
– Toppfarten er vel 40 kilometer i timen. Jeg har fått den opp i 80 en gang, men det er ikke levelig. Det blir altfor mye støy og vibrasjoner, ler han.
– Utrolig imponert
– Vi synes det er utrolig imponerende at Tom Gunnar har lagt ned så mye arbeid i denne historiske Coca-Cola-bilen, sier Mette Vinther Talberg.
Hun er kommunikasjonssjef i Coca-Cola European Partners Norge, og har hørt om Tom Gunnar og hans prosjekt tidligere.
– Ekstra moro er det det også at Tom Gunnar hadde en far som var sjåfør hos Jarlsberg Naturlige Mineralvann, som ble Coca-Cola-tapperi allerede i 1938, forteller kommunikasjonssjefen.
Les flere bilsaker i RBs motormagasin her
Veteranbil: Et ekte bilprosjekt trenger ikke å koste skjorta