Nesten ni av ti er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert. Likevel svarer kun én av to at de alltid fester beltet i busser med belte. Det vil Statens vegvesen nå gjøre noe med. Foto: Statens vegvesen.
Nesten ni av ti er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert. Likevel svarer kun én av to at de alltid fester beltet i busser med belte. Det vil Statens vegvesen nå gjøre noe med. Foto: Statens vegvesen.

161 busspassasjerer og 10 sjåfører fikk bot

Stor aksjon fra Statens vegvesen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

161 busspassasjerer og 10 sjåfører ble ilagt et gebyr på 1.500 kroner, i Statens vegvesens landsdekkende beltekontroller i buss i forrige uke.

Totalt ga dette 256.500 kroner i statskassa, skriver Avisa Nordland.

17 personer personer ble bøtelagt i de tre nordligste fylkene.

I Salten ble det skrevet ut 13 gebyr. Det ble kontrollert 297 personer og alle var over 15 år. Ingen sjåfører ble bøtelagt i Salten.

Det skriver vegvesenet i ei pressemelding.

I tillegg satt 477 passasjerer og to passasjerer usikret. Men de slapp unna med med en muntlig advarsel. Årsaken er at kontrollørene ikke hadde sikret observasjoner.

Stor kontroll

Totalt ble 8.345 busspassasjerer kontrollert, fordelt på 485 busser over hele landet.

–Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et effektivt virkemiddel for å få stadig flere til å ta trafikksikre valg både for seg selv og medpassasjerene. Vi tror mørketallene fortsatt er store, og at kontrollene nok har vært en vekker for enkelte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Statens vegvesen sier at tiden for advarsler er over.

– Vårt håp er at de gebyrene vi har måttet ilegge så langt kan ha en avskrekkende effekt på andre. Gebyret svir litt, men konsekvensene av å glemme beltet kan bli fatale om det skulle skje en ulykke. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet, og er livredder nummer én, sier Lutnæs.

Nesten ni av ti er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert. Likevel svarer kun én av to at de alltid fester beltet i busser med belte.

Fester beltet i bilen

– I bilen fester vi beltet helt uten å tenke oss om. Kontroller, kampanjer, gebyr og beltepåminnere i bilene har bidratt til dette. Nå vil vi ha de samme innøvde vanene med inn i bussen, og tar i bruk mange av de samme virkemidlene for å få til nettopp det, sier Lutnæs.

- Skadepotensialet i buss er enormt om det skulle skje en ulykke. I en kollisjon er det sterke krefter som blir satt i sving. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet. Det kan redde liv, fortsetter Lutnæs.

Åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet, ifølge vegvesenet, om beltet var på. Det er ikke krav til belte i alle typer busser, men de mest alvorlige ulykkene har skjedd i busser med belte.

- At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig. Om vi alle fester beltet hver gang vi kan, er vi kommet et godt stykke på vei, sier Lutnæs.

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no – her:

LES MER: Disse skiltene finner du på bare 23 biler i Norge