Porsche stiller opp med en rekke av sine modeller til kjøring på Rudskogen Motorsenter. Blant annet får vi teste disse tre bilene etter tur. 
Porsche stiller opp med en rekke av sine modeller til kjøring på Rudskogen Motorsenter. Blant annet får vi teste disse tre bilene etter tur. 

Den ene av disse er rene åpenbaringen

Setter en ny standard i sin klasse.

Når det er snakk om å kjøre Porsche på bane, tenker en kanskje først og fremst på selve ikonet og legenden: 911. Eller den nye råtassen Boxster/Cayman 718 - med midtstilt motor og lav vekt.

Men faktum er at Porsche-genet gjennomsyrer også de større bilene. For nå handler ikke Porsche lenger bare om små og raske biler, nå skal de også lage store og raske biler. Gjerne med fire dører. Gjerne som SUV.

Derfor er det litt spesielt å kjøre nettopp disse bilene på Rudskogen. Uten fartsgrense, uten møtende trafikk - og med tyngre høyrefot enn vanlig.

Muligheten til denne unike utskeielsen er at Porsche, for første gang på 11 år, har innlemmet Norge i sitt Porsche World Roadshow. Der de tar med seg en anseelig mengde biler og lar kunder og presse få teste dem i ulike øvelser, både på bane og i offroad-løypa.

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt

Lang, lang rekke ... med Porscher. Bør bli en bra dag, dette.
Lang, lang rekke ... med Porscher. Bør bli en bra dag, dette.

På vei ut

Vi starter med firedørs-sedanen Panamera. Dette er utgående generasjon, med dieselmotor på 262 hk.

Ikke helt råskinn ala 911 Turbo S, kanskje. Men et herlig bunndrag er det likevel. Dessuten har den lavest tyngdepunkt av bilene i denne gruppen. Det er viktig på bane.

Panamera "setter" seg fint i svingene, og gir en kontrollert og god opplevelse rundt den krevende sløyfa på Rudskogen.

Her er det rett og slett ikke mange i klassen som har håp om å henge med. Og det er altså den utgående modellen. Etterkommeren er, etter det kolleger som har kjørt den sier, enda bedre ...

– Du sover ikke godt før du skal råkjøre med denne

Cayenne kan gå fra denne typen kjøring, til å dundre nedover tyske motorveier i opptil 280 km/t. Det er vel hva vi må kunne kalle en multikunstner ...
Cayenne kan gå fra denne typen kjøring, til å dundre nedover tyske motorveier i opptil 280 km/t. Det er vel hva vi må kunne kalle en multikunstner ...

SUV-bombe

Deretter er det Cayenne Turbo S sin tur. Her snakker vi et skikkelig lokomotiv av en bil. Med denne kan du legge i vei på relativt krevende offroad-kjøring (noe av potensialet fikk vi bevist på en egen løype tidligere på dagen) – for så å hamre avgårde på Autobahn i over 280 km/t. 0-100 km/t leveres på 4,1 sekunder. Ikke mange SUV-er som er like allsidig.

Dette er mulig takket være en V8 turbo-motor som sparker liv i 570 hk.

På bane, og i dette selskapet, merkes det at vi snakker høyreist SUV og mye vekt. Den skyter fart noe helt hinsides på strekkene, men i Angsten og Slakter'n, to av de mest krevende svingene på Rudskogen, henger den ikke helt med.

Nå må vi skynde oss å legge til at sammenlignet mot andre SUV-er, og ikke andre Porscher, er Cayenne helt klart noe av det mest kapable også på bane.

Litt ekstra

Til slutt er turen kommet til Macan GTS. Den har jeg aldri kjørt før. Etter noen runde med Cayenne, er jeg spent på hvordan lillebroren reagerer.

GTS-betegnelsen røper at vi har å gjøre med en litt ekstra bøllete Macan. Du får litt barskere styling, litt mer power (360 hk) og strammere karosseri.

Likevel er den altså utstyrt med to sylindre færre enn Cayennen jeg nettopp parkerte, og den har over 200 hk mindre å rutte med. Men to turboer har den - og papirene sier 0-100 km/t på 5,2 sekunder.

Kan den overraske likevel?

Interiøret i Macan er typisk Porsche. Her er det ikke snakk om å gå bort fra knappe-veldet nei! 
Interiøret i Macan er typisk Porsche. Her er det ikke snakk om å gå bort fra knappe-veldet nei! 

Nærmer seg 40 – men har aldri vært spreke

Makan til Macan

Det første jeg merker meg, er lydbildet. Det er ganske enkelt helt nydelig å høre på! Etter min mening dagens vinner på dette området. En skikkelig frekk snerring, som bare blir bedre og bedre jo mer turtall du mater den.

Den er tross alt også en SUV. Men etter en runde i høy fart, skulle du knapt tro det!

Denne bilen setter, såvidt mitt minne kan komme på, en ny standard i klassen. Den er langt mer kapabel enn Cayenne, og det sier faktisk en god del, bare det.

Det som imponerer mest, er hvor lite den krenger. Hvordan den bare smyger seg gjennom svingene, styringen er dønn presis og bremsene hugger til med en slik kraft at du må passe på å holde deg i ditt gode skinn.

Dagens overraskelse

Kort oppsummert er det liten tvil om hvilken bil som gjør sterkest inntrykk av disse tre. Macan er rett og slett den reneste åpenbaringen!

Den macher naturligvis ikke akselerasjonen til Cayenne Turbo – men er obsternasig og frekk som bare juling når svingene kommer tett. Da parkeres storebror ettertrykkelig.

Macan brøler ikke like høyt som Cayenne Turbo, heller. Men den har likevel et lydbilde jeg ikke ville byttet bort mot noe annet av det vi har til rådighet denne dagen. Og det er mye!

Bare synd prislappen i Norge lyder på friske 1,2 millioner kroner. Men kanskje klarer noen å forsvare det med at en da ikke trenger både en sportsbil og en SUV – siden Macan er begge deler...

Tre blad Porsche på veien – og av akkurat disse er naturlig nok den blå ikke den mest livlige på bane. Men mot hvilken som helst SUV, tipper vi det blir seier til Macan ...
Tre blad Porsche på veien – og av akkurat disse er naturlig nok den blå ikke den mest livlige på bane. Men mot hvilken som helst SUV, tipper vi det blir seier til Macan ...

PS: Vi kommer tilbake med grundigere test av Macan utover høsten!

Se video: På dette området er Porsche i særklasse